Bude Škoda Auto vyrábět elektrický moped? Svezli jsme se na konceptu Klement

Bára Opletalová, dnes vedoucí malého týmu specializujícího se na mikromobilitu ve Škodě Auto. Prvním projektem je koncept Klement.
Foto: Škoda Auto
Eva Srpová Eva Srpová
20. 7. 2019 6:19
Na Klementovi by mohla přijet Manka z Chytré horákyně, kdyby po ní prokurátor chtěl, aby se za ním dostavila na kole-nekole. Přesně by splnila zadání ze slavné pohádky od Boženy Němcové. Koncept od Škody Auto sice jako cyklistické kolo vypadá, ale ve skutečnosti jím není.

S bicykly to vše začalo

Název konceptu Klement má opodstatnění, automobilka s ním odkazuje na své počátky. Václav Klement chtěl v roce 1894 reklamovat své porouchané kolo značky Germania, což firma odmítla s tím, že má dopis napsat ve srozumitelném jazyce (byl psaný česky). To Klementa dopálilo a rozhodl se kola začít vyrábět sám. O rok později se spojil s Václavem Laurinem a vznikla firma Laurin & Klement vyrábějící bicykly značky Slavia. O čtyři roky později vyrobili první mladoboleslavský motocykl, v roce 1905 první automobil Voiturette A. V roce 1925 dochází k fúzi firmy Laurin & Klement s plzeňskými strojírnami Škoda.
Automobilka i v současnosti vyrábí jízdní kola, aktuálně má v nabídce 16 typů od dětských přes silniční až po horská elektrická. Zároveň je už 15 let oficiálním hlavním partnerem závodu Tour de France, podporuje i další cyklistické podniky, například La Vuelta, Paris-Nice, Paris-Roubaix, La Flèche-Wallonne a Liège-Bastogne-Liège.

Zhruba před jedenapůldruhým rokem automobilka rozběhla projekt vypsaný pro zaměstnance, který řeší otázku takzvané mikromobility. Do té spadají i koncepty souhrnně označované "poslední míle", na kterých je možné se dopravovat od zaparkovaného auta na kraji města do centra, ekologicky a rychle, aniž by řidič musel trávit čas v kolonách.

Například Seat už prodává elektrickou koloběžku eXS KickScooter a další automobilky už na svých konceptech intenzivně pracují (více jsme o konceptech psali zde).   

Do zmíněného projektu se přihlásila i Bára Opletalová, pětadvacetiletá dáma původem z Třince, která vystudovala Fakultu dopravní na ČVUT. "S tátou jsem mládí trávila v garáži vrtáním se v motoru našem trojkovém VW Transporteru, ale zároveň jsem fanynka do elektromobility. Proto mě projekt nadchl," říká Bára.

Dnes nově vzniklý mikro-tým specializující se na mikromobilitu ve Škodě Auto Bára vede. "Sešlo se nám zhruba dvacet nápadů, nejen na na různé individuální dopravní prostředky, ale také na různé typy služeb. Co přesně, vám samozřejmě říct nemůžu, protože spoustu těchto nápadů dál rozvíjíme," dodává Bára Opletalová.

Prvním projektem je koncept Klement. Pokud máte pocit, že jste ho už někde viděli, je to proto, že si odbyl světovou premiéru na ženevském autosalonu v živém přenosu před kamerami a novináři z různých koutů světa. Na tiskovou konferenci na něm přijel Bernhard Maier, šéf automobilky Škoda.

Proč to není kolo, jak jsme zmínili v úvodu? Má sice rám, dvě vyplétaná kola a řídítka, ale žádný řetěz, přehazovačku nebo kabely, pouze čistý design, mimochodem navržený design studiem Škoda, ve kterém se běžně navrhují automobily.

Tam, kde byste čekali běžné pedály, je však něco jiného - dva malé nášlapy, které se pomocí chodidel pohybují vpřed nebo vzad. Dopředu se kolo rozjede, dozadu naopak zastaví. Klement totiž pohání elektřina.

V masivním rámu jsou ukryté dvě baterie s kapacitou 1250 Wh, v zadním kole se nachází elektromotor, v předním kole brzda s ABS. Výkony Klementu jsou působivé, vygeneruje 4 kW, běžná elektrická kola mají do 2,5 kW. Právě proto nejde o typické elektrokolo. Klement je schopný upalovat rychlostí 50 km/h.

Na Klementovi přijel Bernhard Maier na tiskovku pořádanou při ženevském autosalonu.
Na Klementovi přijel Bernhard Maier na tiskovku pořádanou při ženevském autosalonu. | Foto: Škoda Auto

Navíc skvěle zrychluje, takže se skutečně tak trochu podobá elektrickým mopedům. Mimochodem, v řídítkách jsou integrované blinkry, na rámu LED osvětlení a stroj má i brzdové světlo. Na jedno nabití ujede 62 kilometrů a nabije se zhruba za 3,5 hodiny.

"Důležitá pro nás byla také konektivita, takže na rám je možné uchytit chytrý telefon, který se navíc indukčně při jízdě nabíjí. Díky příslušné aplikaci se zobrazuje aktuální rychlost, stav baterií i další funkce. Skrze mobil bude možné stroj i zamknout," dodává Bára Opletalová.

Rychlost Klementa je návyková, stroj je příjemně stabilní.
Rychlost Klementa je návyková, stroj je příjemně stabilní. | Foto: Škoda Auto

Klementa jsme krátce vyzkoušeli na cestách v parku Stromovka, během chvilky se rozjede na rychlost 50 km/h a je příjemně stabilní, na ovládání se dá zvyknout okamžitě, jen zprvu člověk automaticky chce "šlápnout do pedálů", které tu chybí.

Od Ženevy Bára a její tým sbírají názory od novinářů a veřejnosti a uvažují, jak Klementa vylepšit. "Jsme před rozhodnutím, kam koncept směřovat. Když mu zůstanou tyto výkony, bude to znamenat splnit legislativně podmínky pro elektrické mopedy, což znamená třeba doplnit ho registrační značkou a běžnou brzdou," dodává Bára.

Běžné elektrické kolo už ostatně Škoda Auto v nabídce má, a to jak v pánské, tak dámské verzi a začíná na částce 60 tisíc korun. Pokud ale Klement zůstane v kategorii elektrických mopedů, bude to vyžadovat od jezdce vlastnictví příslušného řidičského průkazu (AM).

Vylepšování v procesu
Na základě nápadů si tým nechal postavit vylepšenou verzi s brzdou a také nášlapy ve vyšší poloze, aby se s nimi neškrtalo při přejezdech obrubníků. V plánu je, že by bylo možné stroj dobíjet skrze tažné zařízení automobilu a uvažuje se dokonce i o možnosti, že by se Klement dal rozložit na tři díly a pohodlně vozit v kufru.

Kdy přesně se Klement dostane do sériové podoby a jak přesně bude vypadat, je zatím ve hvězdách. "Už teď ale víme, že je to jen jeden z mnoha projektů, které máme v hlavě, menší dopravní prostředky, které budou skladné do kufru, doufejme budou následovat," dodává Bára Opletalová. Ale u Klementa zůstává myšlenka, že byste se na něm mohli jezdit, aniž byste auto vůbec potřebovali.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 1 hodinou

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy