Jméno "vzestup z Asie" se trefilo. Kia začínala s bicykly, motorkou i náklaďákem

V Česku Kii pomohla především první generace modelu Cee'd, která se vyráběla ve slovenské Žilině. Zákazníky ohromila kombinací nízké ceny, vysoké užitné hodnoty a bytelné stavby.
Tříkolka K-360
Tříkolka K-360
Kia Sportage cabrio
Kia Sportage cabrio Zobrazit 13 fotografií
Foto: Kia Motors
Petr Korbel
11. 12. 2019 16:31
Jižní Korea zažila v uplynulých desetiletích pozoruhodný vzestup, který symbolizovaly i automobilky. V Československu se první korejské vozy začaly prodávat už v létě roku 1989, tehdy to ovšem byly výrobky firmy Daewoo a šlo vlastně o licenční Opel. Už na začátku 90. let však na český trh vstoupila také Kia, která si zde vybudovala relativně silnou pozici. V roce 2019 drží zhruba 3,9 procenta.

Dne 11. prosince 1944 byla založena korejská firma na výrobu dílů jízdních kol. Ta v roce 1952 uvedla na trh první v Jižní Koreji vyvinuté bicykly a při té příležitosti přijala název Kia Industries. Název Kia zkracuje korejská slova "vzestup z Asie". V roce 1961 začala Kia poprvé vyrábět motorová vozidla, motocykly C-100 na základě licence japonské Hondy.

V roce 1962 přišla první motorová nákladní tříkolka s názvem K-360. Licenci tentokrát poskytla japonská Mazda. Později následovaly modernější tříkolky T-600 a větší T-2000 a T-6000, rovněž v licenci Mazdy.

Nákladní vůz Titan z roku 1971 byl první čtyřkolový vůz značky, jež se přiřadila k tvůrcům korejského hospodářského zázraku, díky němuž se chudá agrární a válkami zničená země začala měnit v průmyslovou mocnost. Dalším nákladním typem byl Boxer.

Kia Brisa se nejprve představila jako lehké užitkové vozidlo, o rok později i v osobní verzi.
Kia Brisa se nejprve představila jako lehké užitkové vozidlo, o rok později i v osobní verzi. | Foto: Kia Motors

Kia Brisa z roku 1973 byla lehkým užitkovým automobilem, v dalším roce se však představila také osobní verze. Brisa opět vycházela z licence Mazdy, ale většina dílů již byla korejská. Zároveň šlo o první model, který Kia exportovala. Na vývoz připadlo 22 tisíc ze 107 tisíc vyrobených vozů; produkce skončila až v roce 1981. V 70. letech Kia ovládla korejskou automobilku Asia Motors, jež se věnovala hlavně výrobě nákladních a terénních vozidel.

V první polovině 80. let založila Kia výzkumné a vývojové centrum. To se spolu s Mazdou a Fordem podílelo na vývoji kompaktního osobního automobilu, který se pak od roku 1986 prodával pod názvy Ford Festiva, Mazda 121 a Kia Pride.

Kia Sephia/Mentor
Kia Sephia/Mentor | Foto: Výrobci

Vlastní vývojové centrum firmě Kia umožnilo, aby se zbavila závislosti na renomovaných automobilkách a mohla se pustit do konstrukce vlastních modelů. Prvním výsledkem byla Sephia z roku 1992. S tímto modelem také Kia poprvé pronikla na český trh, a to již v roce 1993.

První SUV korejské společnosti, která od počátku 90. let nese název Kia Motors Corporation, pocházelo z roku 1993 a jmenovalo se Sportage. Stejný název pak neslo několik generací a používá se dodnes.

Na základě licence britského Lotusu začala společnost vyrábět v roce 1996 první korejský čistokrevný sporťák pod názvem Kia Elan. Záhy po premiéře však propukla asijská finanční krize, kterou způsobily vysoké úvěry a nájezdy finančních spekulantů na "asijské tygry". Krize dopadla i na společnost Kia. Jejím vlastníkem se v závěru roku 1998 stala korejská firma Hyundai.

V roce 2004 začala výstavba závodu Kia na Slovensku. Sériovou výrobu v Žilině spustili v roce 2007. Klíčovým produktem byl model nižší střední třídy Kia Cee'd, vyvinutý speciálně pro potřeby evropského trhu a vyráběný v několika karosářských variantách. Závod v Žilině vyrábí i motory a posílá je sesterskému závodu Hyundai do České republiky; slovenská Kia naopak odebírá z Nošovic převodovky.

Také Kia se musí vyrovnat s tlakem na snížení emisí, a proto v roce 2013 představila elektromobil Soul EV. Ten se letos začal prodávat už ve druhé generaci.

 

Právě se děje

Další zprávy