Kam spěje svět automobilů? Paříž to jasně ukázala

Radek Pecák Radek Pecák
28. 9. 2012 12:04
Umíme dělat rychlá auta, vzkazují automobilky. Budoucnost ale patří vodíku a elektřině
Foto: Radek Pecák

Paříž (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Svět automobilů se opět trošku proměnil. Nejvíce je to znát na stánku Toyoty, Ta měla ještě na jarním světovém autosalonu v Ženevě expozici, ze které bylo jasně cítit stylizování se značky do role světového výrobce č.1 na poli ekologických vozů, Myšleno samozřejmě těch s hybridním pohonem.

V Paříži nyní v září  je to jiné. Návštěvníci přicházející k expozici největší světové automobilky ze směru, kudy proudí největší davy, uvidí jako první závodní speciál ze čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

Důstojné místo má také sportovní automobil GT-86, který byl ve spolupráci se Subaru zkonstruován pro nevšední řidičské zážitky.

Hybridy tu samozřejmě také jsou, včetně prvního kombiku s hybridním pohonem na světě, a dokonce i elektromobil na bázi modelu IQ, ale výsledný dojem je pro běžného návštěvníka, který má rád auta, takovýto: Nabízíme vám ekologické automobily, ale když chcete něco jiného, děláme to také, a dobře.

Jasné sdělení návštěvníkům: Teď máme jeden zásadní nový model
Jasné sdělení návštěvníkům: Teď máme jeden zásadní nový model | Foto: Radek Pecák

Podobný duch je možné vysledovat na stánku japonského konkurenta Nissan, kde je sportovních variant automobilů celá plejáda.

Možná to přece jen bude vodík...

Obě značky a mnoho dalších ale současně ve své expozici naznačují, že budoucnost individuální pozemní dopravy je přece jen v elektrickém pohonu. Ať už bude elektromotor pohánět elektřina dobitá do baterií z klasické zásuvky nebo vyrobená z vodíku. Naznačují to prakticky všechny prezentované koncepty.

Právě vodík je po několika letech, kdy se o něm prakticky nemluvilo, v Paříži poměrně výrazně akcentován. Dost překvapivě ale zpráva o zahájení sériové výroby vozu s vodíkovým pohonem, přišla od korejské značky Hyundai. Vodíkové nádrže budou zatím umístěny v jednom z jeho sportovně užitkových vozů.

Elektřina není sexy, tak to zkusíme s vodíkem...
Elektřina není sexy, tak to zkusíme s vodíkem... | Foto: Radek Pecák

Z prezentací v Paříži rovněž vyplývá, že automobilky pochopily, že pokud chtějí získat nového, či udržet stávajícího zákazníka, musí se zaměřit pouze na jeden zásadní model. Tak to udělal například Renault se svým malým vozem Clio, stejně jako Volkswagen se svým nejzásadnějším modelem Golf. Lidé už nechtějí čekat na další menší premiéry, kde se představí další karosářské, případně ekologické a jiné varianty.

Lidé ví, co chtějí, a chtějí to hned

Proto je Clio vidět v Paříži rovnou i ve verzi kombi a dokonce sportovní RS, Volkswagen také nebude organizovat speciální představení pro ekologickou variantu Blue Motion a zřejmě ani GTI, byť to je zatím v jeho expozici oficiálně prezentováno jako koncept. 

Je to logické, pokud lidé v autosalonu své dříve oblíbené značky nenajdou přesně tu variantu, kterou chtějí, půjdou jinam. Nabídka derivátů a verzí je už obrovská i u dříve konzervativních značek, jako je například Mercedes-Benz.

Auto pro mladé musí zaujmout...
Auto pro mladé musí zaujmout... | Foto: Radek Pecák

Další skutečností, které si lze také v Pařiži povšimnout u velké části značek, je snaha o co možná největší individualizaci zejména malých městských modelů. Před lety s tím začal Fiat u své "pětistovky", když nabídl různé verze polepů, krytů zrcátek a podobných zdobných prvků, nyní to do další fáze dovedl Opel u modelu Adam.

Nejenže je možné loukotě kol z lehké slitiny přizdobit speciálními barevnými výlisky z umělé hmoty, ale lze si například objednat i různé verze obložení stropu, včetně takzvané hvězdné oblohy.

 

Právě se děje

Další zprávy