Jízda v tichu. Elektromobil Citroën C-zero už je k mání

Radek Pecák Radek Pecák
26. 11. 2010 7:04
První zákazníci si elektromobily z autosalonů Citroën odvezou v únoru
Foto: Radek Pecák

Z trojice malých městských vozidel (Missubishi MiEV, Peugeot iON a Citroën C-zero) bude na českém trhu nejdříve k dostání ten posledně jmenovaný.  První vozy by do Česka měly z Japonska, kde se všechny tři vozy vyrábí, přijet někdy v únoru či v březnu příštího roku.

Je už také známa cena. Ta bude 29 550 Eur. Zákazník ovšem zaplatí cenu v korunách podle aktuálního kurzu, tedy zhruba 750 000 Kč. Citroën také připravuje ve spolupráci se značkovým financováním možnost pronájmu za zhruba 13 000 Kč měsíčně + DPH.

Vůz se bude prodávat s jediným motorem, s jediným stupněm výbavy a v sedmi barvách. Výbava obsahuje šestici airbagů, ESP, elektricky ovládaná okna i zrcátka, rádio, automatickou klimatizaci a přední mlhovky. Samozřejmě i dobíjecí kabel. 

S jedním z testovacích vozů automobilky se redaktor Aktuálně.cz mohl krátce projet v ulicích pražských Dejvic. K první jízdě nepotřebuje ani naprostý "elektromobilový" laik žádnou dlouhou instruktáž. Prostě se klíček (shodný, jaký se používá v jiných vozech značky) zastrčí do otvoru na sloupku volantu - tedy opět žádná změna, otočí se jím, vyčká se, až se na displeji objeví nápis Ready, páka voliče se nastaví do polohy D a může se vyrazit.

Kvalita jízdy příjemně překvapila

To, že se při rozjezdu, ani sešlápnutí plynu až do podlahy neozve žádný zvuk, není překvapení. C-Zero bude nejen vozem, který nevypouští při jízdě do ovzduší žádné plyny, ale i nehlučným. Žádný umělý zvuk, který by třeba varoval chodce, se prý nepřipravuje.

Auto se při jízdě chová docela dospěle. Na nerovnostech nedrncá, ale poměrně plavně je přejede, na sešlápnutí plynového pedálu na podlahu zareaguje až překvapivě svižným zrychlením. Zdá se tedy, že 67 koní, které má elektromotor, by mělo docela postačovat.

Při městské jízdě se neprojeví ani žádné náklony, což je samozřejmě dané také tím, že v podlaze je uloženo přes dva metráky baterií LiOn. Ovládací prvky jsou poměrně logicky rozmístěny, potěšilo kvalitní zpracování i solidní materiály v interiéru.

Topení, klimatizování a svícení snižuje dojezd

Potíží může být v českých podmínkách dojezd. Je totiž nutné i přes den svítit, v zimě navíc topit. To samozřejmě dojezd, který je za ideálních podmínek až 150 kilometrů, podstatně snižuje. Například, když jsme auto přebírali k testovací jízdě od kolegů, ukazoval dojezd cca 35 kilometrů. Jakmile jsme ale pustili naplno topení, zapnuli rádio a hlavní světlomety, klesla okamžitě hodnota dojezdu jen na 25 kilometrů, A to přitom další displej ukazoval, že baterie jsou ještě skoro na 3/4 nabité. Pokud jsme naopak všechno vypnulí, hodnota dojezdu se zvýšila až na cca 45 kilometrů.

Citroën udává, že nejkratší dojezd bude mít C-Zero během jízdy po dálnici. To může klesnout až na pouhých 70 kilometrů (auto má maximální rychlost 130 km/hod), naopak baterie se příliš nevybíjí při popojíždění v zácpě a absolutně nejméně při plynulé jízdě městskou rychlostí.  

Baterie je možné nabít až 1500krát. Doba nabíjení při použítí standardního tuzemského proudu 220V/16A by neměla překročit šest hodin, při použití napětí 400 V a speciální dobíjecí stanice, (kterou ale Citroën zákazníkům nenabízí) se baterie na 80 procent své kapacity dobijí již za půl hodiny. Náklady na kilometr jízdy při dobíjení elektrickým proudem ve standardních cenách by měly být zhruba 1,30-1,40 za 1 kilometr. Ve Francii jsou ale třikrát až čtyřikrát nižší.

Auto je v podstatě bezúdržbové. Citroën přesto již má ve třetině svých značkových servisů proškoleny speciální techniky, kteří jsou schopni elektromobily opravovat a v blízké budoucnosti mají být takoví specialisté všude. 

 

Právě se děje

Další zprávy