Jízda nejdrsnější škodovkou. Superb britských policistů se nebojí TNT ani kalašnikova

Jízda nejdrsnější škodovkou. Superb britských policistů se nebojí TNT ani kalašnikova
Britská policie má ve službě už 450 obrněných Superbů.
Zvenčí vůz vypadá nenápadně, jednou z mála indicií jsou barevné odlesky na neprůstřelných oknech.
Odpružení podvozku kompenzuje zvýšenou hmotnost, aby se vůz nápadně nehoupal nebo nedrhnul o silniční retardéry.
Teprve pohled čelním oknem odhaluje tloušťku vestavěného rámu z vysokopevnostních slitin.
Foto: Autosalon Dajbych
Martin Frei Martin Frei
7. 12. 2021 6:05
Západní svět se potýká s nárůstem organizovaného násilí a vyhlídky do budoucna nejsou růžové. Práce policistů je stále riskantnější, i v běžné hlídkové službě se objevují obrněná auta. Britové nasadili už 450 Superbů ve zvláštní úpravě, kterou jsme mohli krátce vyzkoušet. V kabině má vlastně ještě jednu kabinu – pevnější a odolnou vůči výbuchu i střelbě.

Na bezpečnostní úpravy tohoto druhu se zaměřuje jen několik firem na světě. Zesílená konstrukce se draze šije na míru pro každý typ auta, takže zákazník nemá moc na výběr. Speciální ochrana se tradičně poskytovala vysokým politikům či diplomatům, pro něž se upravovaly limuzíny luxusních značek.

Dnes vzhledem k bezpečnostní situaci sílí poptávka po vozidlech civilních, nenápadných. Britská policie si nejdříve nechala pancéřovat Opely Insignia, ale po nástupu prostornější Škody Superb současné generace padla volba na ni. Od roku 2017 jich už "bobíci" odebrali čtyři sta padesát.

Přestavbu provádí britská firma UTAC Special Vehicles. Veškeré vybavení interiéru je nejprve odstrojeno a do skeletu karoserie je zevnitř zabudovaná pevnější struktura ze speciálních slitin. Překrývá sloupky, podlahu i strop a končí přepážkou za zadními opěradly. Pak se palubní deska i sedadla vrátí zpět a vůz obklopí pancéřované dveře s neprůstřelnými skly.

Minulý týden se jeden takový Superb objevil v Praze, aby si ho mohli vyzkoušet i zástupci českých bezpečnostních složek. Postarala se o to firma Dajbych, která kromě standardních vozidel běžných značek nabízí i různé speciální úpravy a příslušenství. České policii nedávno předala terénní Land Rovery Defender.

Živé setkání s vozem potvrzuje, že je skutečně nenápadný. Až bližší pohled odhaluje zvláštní odlesky na oknech, která přísně chemicky vzato ani nejsou ze skla. Za nimi se také rýsují tlustší sloupky přídavné konstrukce. Jen úplný fajnšmekr by si pak všiml větších brzd. Ty jsou tu proto, že obrněnec je o osm set kilo těžší.

"Když kolem vás konvoj vozidel projíždí, nemáte šanci nic z toho poznat," vysvětluje manažer Václav Buchbauer. A dodává, že vysokou hmotnost musí kompenzovat i odpružení, aby auto nebudilo pozornost nápadným nakláněním v zatáčkách nebo na retardérech.

Vzhledem k civilnímu vzhledu je každý kontakt s obrněncem velmi neobvyklý. Když bereme za kliku běžnou silou, s dveřmi to ani nehne. Jsou těžké jako vrata od trezoru a také dovnitř se musíme protáhnout menšími "futry". Sloupky přídavného skeletu jsou totiž mnohem tlustší. 

I za palubní deskou sedíme trochu výš, což má na svědomí zesílená podlaha. Totéž platí o stropě, takže zbylá plocha čelního okna je podstatně menší. Výhled jako z tanku bychom tomu jistě neřekli, ale perspektiva spíš než Superb připomíná Porsche. Přidaná váha je na zrychlení i jízdních vlastnostech cítit, ale i tak se vůz chová čitelně a předvídatelně.

Bezpečí neprůstřelného krytu je uklidňující, stejně jako to, že dnešní technika v tak nenápadném balení muže zákona ochrání před střelbou z ručních zbraní nebo před výbuchem několika kilogramů TNT. Podrobnosti o stupni balistické ochrany ovšem dovozce z pochopitelných důvodů médiím nesděluje.

Úprava stojí kolem dvou milionů korun a realizace trvá čtyři měsíce. Velkou výhodou je, že se vše odehrává se schválením Škody Auto, jejíž britský dovozce se na spolupráci s UTAC Special Vehicles podílel. Technická podpora se tak vyrovná úrovni, jakou u obrněných speciálů poskytují německé luxusní značky.

 

Právě se děje

Další zprávy