Provoz autonomních taxíků Waymo zahájí podle informací americké agentury Bloomberg zatím v omezené míře na předměstích města Phoenix. Služba bude mít zcela nové jméno, o němž Google zatím mlčí, a bude dostupná jen vybraným "testerům". Mělo by se jednat o maximálně několik stovek uživatelů, kteří budou moci novinku využít na ploše o rozloze asi 260 kilometrů čtverečních.
"Waymo pracuje na vývoji autonomního řízení více než deset let. Naší hlavní prioritou je bezpečnost," píše se ve vyjádření společnosti. Aplikace k přivolání robotického taxíku proto zprvu ani nebude veřejně dostupná v rámci obchodu Google Play. Dá se ale předpokládat, že počet uživatelů a flotila taxíků se budou postupně rozšiřovat.
"Google se díky tomu stane jasným leaderem v oblasti autonomního řízení," komentuje krok technologické firmy analytik Bloombergu Nick Albanese. Další společností, která by podobnou službu mohla spustit, je podle něj automobilka General Motors. Bude k tomu ale potřebovat pravděpodobně další rok.
Podle statistik dokážou autonomní vozidla značky Waymo ujet na veřejně přístupných silnicích nějakých 9000 kilometrů bez toho, aniž by musel zakročit člověk. Prototypy GM zvládnou jen dva tisíce.
I tak ale bude v prvních "robotaxících" (jedná se o upravená MPV Chrysler Pacifica) přítomen záložní řidič, který v případě potřeby převezme kontrolu nad vozem, aby se zákazníci cítili bezpečněji. Google ale slibuje, že sama se auta budou řídit 99,9 procenta času. Minulý týden navíc dostal od kalifornských úřadů povolení k tomu, aby mohl začít v Silicon Valley testovat autonomní vozy zcela bez řidiče.
Celý proces rozšiřování služby by měl být relativně rozvážný. Waymo, respektive Google, nechtějí nic uspěchat. Případné nehody by rozvoj novinky výrazně zbrzdily. První testeři tak postupně dostanou možnost objednat si auta bez záložního šoféra, časem bude možné autonomní taxíky využívat i v jiných městech než ve Phoenixu.
Ptáte se na cenu? Zpočátku se bude pohybovat na úrovni konkurenčního Uberu a Lyftu, následně se bude ladit podle nasbíraných dat. Jakmile ale bude možné nasadit auta zcela bez řidičů, očekávají analytici Bloombergu, že kilometrové sazby výrazně poklesnou.