Jako by ji řídil duch. BMW ukázalo prototyp motorky, která jezdí úplně sama

Eva Srpová Eva Srpová
13. 9. 2018 15:56
Motorkářská divize BMW Motorrad představila autonomní motocykl R 1200 GS. Na samořiditelném stroji chce zkoumat chování motorky v krizových situacích, aniž by na ní někdo seděl.
BMW představilo první samořiditelnou motorku. Podívejte se na testovací jízdu na okruhu v Miramas | Video: BMW

Na zářijovém veletrhu Techday 2018 motorkářská divize značky BMW oficiálně představila samořiditelnou motorku. Prototyp jménem TrackMoto, což je ve skutečnosti model R 1200 GS se třemi kufry, se před zraky novinářů projel po jihofrancouzském okruhu Miramas zcela sám.

Stroj, který vyvinul tým okolo konstruktéra Stefana Hanse, umí sám zrychlovat, zatáčet i brzdit. A navíc ho neporazí ani poryvy větru. Lidskou pomoc potřebuje jen na samém začátku, tedy aby motorku člověk postavil rovně a vyslal na cestu.

Znamená to snad, že motorky budou jezdit samy? Ne, proč by to dělaly. Jde o to, že technologie vyvinuté BMW Motorrad mají za cíl posunout hranice bezpečnosti v oblasti, které vládne jedna stopa. Může jít údajně o platformu, která v budoucnu zajistí, aby jízda na motocyklu byla komfortnější a bezpečná, zároveň ale tým slibuje, že řidič nepřijde o radost z jízdy.

A to proto, že řídit bude nadále sám. Prototyp bude "jen" sbírat data z jízdy a může se "naučit" zaznamenat s dostatečným předstihem situace, které by mohly být pro jezdce potenciálně nebezpečné, a reagovat na ně.

Tyto bezpečnostní prvky by pak eliminovaly kolize při odbočování na křižovatkách nebo nebezpečí, které hrozí při otáčení nebo náhlém brzdění. Jak se ale motorka v takové situaci chová, bylo doposud těžko zjistitelné, když na ní seděl člověk. Až díky autonomnímu řízení lze zkoumat chování motocyklu za jízdy, aniž by ho jezdec ovlivnil.

Motorka, která umí jezdit sama.
Motorka, která umí jezdit sama. | Foto: BMW

BMW Motorrad ukázalo i další inovativní prvky, například laserové světlomety, které si přisvěcují do zatáčky, nebo také rám motorky vytištěný na 3D tiskárně.

Konstruktéři prototypu motocyklu údajně úzce spolupracují s týmem, který je u BMW zodpovědný za inovace u automobilů, 3D tisk byl použit i při vývoji několika bavoráků. Týmy společně vyvíjejí i technologické procesy výroby uhlíkových vláken, z nichž se vyrábí mnoho komponentů nejen pro motocykly, ale také auta značky BMW.

BMW Motorrad také naznačuje, že digitalizace rychle proniká i do světa jedné stopy. Způsob komunikace mezi auty známý jako V2V, tedy "vehicle to vehicle", se totiž časem aplikuje i mezi motorkami. Digitální sítě mají zlepšit bezpečnost a komfort milovníků jedné stopy.

 

Právě se děje

Další zprávy