Jako by ji řídil duch. BMW ukázalo prototyp motorky, která jezdí úplně sama

Eva Srpová Eva Srpová
13. 9. 2018 15:56
Motorkářská divize BMW Motorrad představila autonomní motocykl R 1200 GS. Na samořiditelném stroji chce zkoumat chování motorky v krizových situacích, aniž by na ní někdo seděl.
BMW představilo první samořiditelnou motorku. Podívejte se na testovací jízdu na okruhu v Miramas | Video: BMW

Na zářijovém veletrhu Techday 2018 motorkářská divize značky BMW oficiálně představila samořiditelnou motorku. Prototyp jménem TrackMoto, což je ve skutečnosti model R 1200 GS se třemi kufry, se před zraky novinářů projel po jihofrancouzském okruhu Miramas zcela sám.

Stroj, který vyvinul tým okolo konstruktéra Stefana Hanse, umí sám zrychlovat, zatáčet i brzdit. A navíc ho neporazí ani poryvy větru. Lidskou pomoc potřebuje jen na samém začátku, tedy aby motorku člověk postavil rovně a vyslal na cestu.

Znamená to snad, že motorky budou jezdit samy? Ne, proč by to dělaly. Jde o to, že technologie vyvinuté BMW Motorrad mají za cíl posunout hranice bezpečnosti v oblasti, které vládne jedna stopa. Může jít údajně o platformu, která v budoucnu zajistí, aby jízda na motocyklu byla komfortnější a bezpečná, zároveň ale tým slibuje, že řidič nepřijde o radost z jízdy.

A to proto, že řídit bude nadále sám. Prototyp bude "jen" sbírat data z jízdy a může se "naučit" zaznamenat s dostatečným předstihem situace, které by mohly být pro jezdce potenciálně nebezpečné, a reagovat na ně.

Tyto bezpečnostní prvky by pak eliminovaly kolize při odbočování na křižovatkách nebo nebezpečí, které hrozí při otáčení nebo náhlém brzdění. Jak se ale motorka v takové situaci chová, bylo doposud těžko zjistitelné, když na ní seděl člověk. Až díky autonomnímu řízení lze zkoumat chování motocyklu za jízdy, aniž by ho jezdec ovlivnil.

Motorka, která umí jezdit sama.
Motorka, která umí jezdit sama. | Foto: BMW

BMW Motorrad ukázalo i další inovativní prvky, například laserové světlomety, které si přisvěcují do zatáčky, nebo také rám motorky vytištěný na 3D tiskárně.

Konstruktéři prototypu motocyklu údajně úzce spolupracují s týmem, který je u BMW zodpovědný za inovace u automobilů, 3D tisk byl použit i při vývoji několika bavoráků. Týmy společně vyvíjejí i technologické procesy výroby uhlíkových vláken, z nichž se vyrábí mnoho komponentů nejen pro motocykly, ale také auta značky BMW.

BMW Motorrad také naznačuje, že digitalizace rychle proniká i do světa jedné stopy. Způsob komunikace mezi auty známý jako V2V, tedy "vehicle to vehicle", se totiž časem aplikuje i mezi motorkami. Digitální sítě mají zlepšit bezpečnost a komfort milovníků jedné stopy.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Soud v USA uznal zpěváka R. Kellyho vinným ve všech bodech obžaloby v případu vydírání a sexuálního zneužívání mladých žen a nezletilých dívek

Zdroj: ČTK
před 22 minutami

Jednání ČR a Polska o dolu Turów budou pokračovat ve středu. Sejdou se experti i ministři, řekl Brabec. Doufá, že setkání přinese významný posun

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Babiš chce stanovit vrchní hranici emisních povolenek, oznámil po schůzce se Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) se vyslovil pro stanovení horní hranice ceny emisních povolenek. Po pondělní schůzce s prezidentem Milošem Zemanem na lánském zámku ministerský předseda novinářům řekl, že se bude snažit o to, aby o záležitosti jednala Evropská unie. Měla by podle Babiše využít příslušný článek směrnice o povolenkách.

Studie Evropské komise z loňského roku podle premiéra uváděla, že cena povolenek v roce 2025 by měla být 26 eur a v roce 2030 pak 30 eur a o pět let později 50 eur. "Skutečnost je taková, že dnes se emisní povolenky obchodují za 60 eur. Jsou předmětem spekulativního kapitálu," řekl Babiš. Jejich cena má podle něho přímý dopad na energetické a průmyslové firmy a na cenu elektřiny.

Babiš bude chtít, aby evropští lídři na neformálním summitu 5. a 6. října aktivovali článek povolenkové směrnice, který podle premiéra předpokládá, že cenový výkyv je nutné řešit. Soudí, že členské státy by měly stanovit cenový koridor. "To znamená, že by mělo být určené zastropování emisních povolenek," uvedl premiér.

Míní, že na summitu by se mělo diskutovat také o společném nákupu zemního plynu v souvislosti s naplněností zásobníků a jeho rostoucí cenou

Zdroj: ČTK
Další zprávy