Bílé auto letí stovkou po rovince na okruhu v Bělé pod Bezdězem a řve jako závoďák. Pod kapotou je sice "jen" sériová 110kW jednapětka s automatem, ale beze střechy a s výfukem, kde tlumič nahradila nerezová trubka. Ano, stačí pár úprav a z motoru, který zná většina lidí z Octavie nebo Karoqu jako tichého úsporného společníka, je juniorský závoďák.
Ostatně Slavia vznikla jako pocta jednomu z legendárních závodních speciálů mladoboleslavské historie. "Žákovské auto má mít příběh. Škoda letos slaví 125 let, a tak jsme chtěli toto výročí oslavit. Když jsme probírali archiv slavných modelů, oslovil nás závodní spider 1100 OHC z konce 50. let. Rozhodli jsme se tedy jeho design interpretovat po svém," vysvětluje Vojtěch Špitálský, který měl v 31členném týmu na starosti vzhled Slavie.
Každý ze sedmi dosud postavených žákovských vozů vychází z nějaké sériové škodovky. Bylo by tedy bláhové si myslet, že v učilišti vznikne nizoučké otevřené auto s převodovkou, kde by se jednička řadila po závodnicku k sobě a dolů a kde byste museli dát pozor, jak nastupujete, abyste neprošlápli podlahu z laminátu.
Místo toho Slavia vznikla jako otevřená verze jedné z nedávných škodováckých novinek, hatchbacku Scala ve sportovně laděné výbavě Monte Carlo. Mladí karosáři kromě odříznutí střechy zavařili zadní dveře, nainstalovali výztuhy prahů a na místo zadních sedadel přibyly příčné rozpěry karoserie. Nad nimi jsou pak dva ostře řezané aerodynamické kryty, které odkazují právě na 1100 OHC. Podobné mimochodem prodává Rolls-Royce ke kabrioletu Dawn, jen jsou v jeho případě demontovatelné.
Upravami prošel i podvozek, Je o necelé tři centimetry snížený, brzdy jsou z Octavie RS a 20" kola z Kodiaqu RS. Vojtěch Špitálský vysvětluje, že se snažili najít k nim pneumatiky s co nejnižším profilovým číslem. Není to však jen designová záležitost: větší gumy než 235/30 R 20 by se na obrovské disky do podběhů Scaly ani nevešly.
Emocionální charakter Slavie doplňují i jiné nárazníky a speciální bílý lak Crystal Blue s namodralými perleťovými efekty, boční tornado linie v noci fosforeskuje jako ručičky od hodinek neonově modrými akcenty. Světelné efekty doplňuje svítící nápis Škoda na víku kufru nebo podsvětlená kola a podvozek samotný, auto tak může na zem svítit barvami české trikolory.
"Každý z našich učebních oborů přináší do vozu své prvky, autoelektrikáři tentokrát přišli právě s podsvícením, které se ovládá před voličem automatu," vysvětluje učitel Ivo Vollman, který studenty při práci vede. Právě měňavý bílý lak pak byl dílem lakýrníků.
Žáci nemohou auto upravovat, jak se jim zlíbí, jsou omezení rozpočtem, který musí dodržet. A počítají se jim do něj i zmíněná kola vypůjčená z Kodiaqu RS. Slavia tak využívá elektrickou síť Scaly včetně navigace nebo digitálních budíků.
Při úpravách je také vedou zkušení mistři, kteří řadu úkonů nejprve vyzkouší, jestli vůbec půjdou bezpečně provést. Na programu je i celodenní workshop s šéfdesignérem Škodovky Oliverem Stefanim. Některé z dřívějších účastníků projektu již takové setkání inspirovalo ke studiu automobilového designu.
Každý ze studentů si nakonec najde něco, co je na autě "jeho". Pro Špitálského je to emotivní design. "Je úžasné, že si můžu sáhnout na svoji myšlenku," říká. Pro jeho kolegu Štěpána Fabiána to pak jsou sedadla, která navrhoval. Slavia má dvojici sedadel značky Sparco, která jsou doplněna o čtyřbodové pásy a mají vlastní čalounění z perforované, hladké a "karbonové" kůže.
Unikátní je i dvojice vyšitých lvů na kožené přepážce za sedadly. Jako asi jediná výjimka nevznikli v rukou škodovácké juniorky. Na učilišti chybí obor čalouník, a tak je na základě studentského návrhu vyšila externí firma. Připomínat mají znak Mladé Boleslavi.
Jméno Slavia pak odkazuje na motocykly, které zakladatelé boleslavské automobilky, pánové Laurin a Klement, prodávali na konci 19. století. "Původně jsme ani neočekávali, že nám jméno Slavia projde," vzpomíná Ivo Vollman. Práva na název totiž podle něj vlastní firma na Slovensku, ale Škodovce se ho nakonec podařilo získat.
Podobně zkomplikovala vznik auta i pandemie koronaviru. "S přípravou jsme začali na začátku školního roku, finální práce na autě se daly provádět jen po menších skupinkách, místo fyzických schůzek jsme měli on-line meetingy," vzpomíná Vollman. Auto tak nakonec nabralo zpoždění asi 1,5 měsíce.
Výsledek je i tak s ohledem na okolnosti vzniku a věk jeho autorů působivý a nejde jen o zvuk. Jistě, otevřená karoserie se navzdory výztuhám na nerovnostech kroutí, ale na rovném asfaltu je Slavie hbitá a řídí se slušně jako běžná Scala. Kromě toho řve jako závoďák, a i když by si Vojtěch Špitálský přál, aby měla ještě více upravené nárazníky, sekne jí to jako správnému showcaru.
Sériově se Slavia vyrábět nebude, ale podle informací Aktuálně.cz se vedení líbila myšlenka podsvíceného nápisu Škoda na víku kufru. Že by se z ní stal trendy doplněk pro nějakou chystanou boleslavskou novinku?