Jsou dvě a výhodněji vám nový stroj v této kategorii asi nikdo nenabídne. Řeč je o nové Jawě 650 OHC, respektive z ní odvozené verzi 650 OHC Sport, které v listopadu po mírném odkladu dorazily do Česka. Základní model přijde na 139 700 korun, verze Sport je o čtyři tisícovky dražší. Ceny jsou s daní, nepřiplácí se ani za červený nebo černý lak na fotkách.
Čím se od sebe oba stroje odlišují? Verze Sport si poradí i s méně kvalitními cestami. Má totiž polohovatelný přední blatník, více místa mezi zadním kolem a blatníkem nebo řídítka s hrazdou. Zároveň pak kapkovitým tvarem nádrže a zvednutým tlumičem výfuku evokuje historické Jawy pro soutěž Šestidenní. Zjednodušeně řečeno, je to stroj více blízký kategorii enduro.
Klasická 650 OHC vzhledově příliš nepřekvapí, odkazuje se směrem k menší 350 OHC, což je pro Jawu tradiční objemová kategorie. Znamená to mimo jiné retro design. Základem obou verzí je technika od čínského výrobce Shineray, který mají v Evropě například také motocykly francouzské značky Mash od výrobce SIMA. Jednoválcový motor o objemu 644 cm3 je upravený agregát původně z Hondy Dominator. Jím, silnějšími brzdami a rámem se novinka odlišuje od zmíněné "třistapadesátky".
Čtyřdobý jednoválec má výkon 29,4 kilowattu a točivý moment 50 Nm (o 9,4 kW a 19 Nm více než u typu 350 OHC). Vpředu i vzadu jsou kotoučové brzdy, 650 OHC má dále ABS, pětistupňovou převodovku a jezdí až 150 km/h, čímž opět výrazně překonává "třistapadesátku", která má maximálku už ve 115 km/h. Sedlo je umístěné 790 milimetrů nad zemí, rozvor je natažený na 1420 milimetrů.
Jawa pak k novince nabízí i různé doplňky z originálního příslušenství. Zadní nosič přijde na dva tisíce, kufr podle provedení stojí od 1800 korun. Jen pro 650 OHC jsou v nabídce boční nosiče a kufry, první jmenovaná položka přijde v sadě na 5,5 tisíce. A třeba přední ochranné rámy vychází na 2950 korun za sadu.