Jako před patnácti lety. Auta v Česku opět stárnou

Radek Pecák Radek Pecák
24. 7. 2013 20:30
Průměrné stáří osobních vozů na českých silnicích se vrátilo nad hranici 14 let
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Poprvé po patnácti letech se průměrné stáří osobních automobilů v Česku vrátilo nad hranici 14 let. Vyplývá to z čerstvých údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Jen zhruba osmnáct procent automobilů, které jsou v Česku registrovány do provozu, je mladších pěti let, a dá se tedy očekávat, že jsou v dobrém technickém stavu a při nehodě díky prvkům aktivní a pasivní bezpečnosti cestující dobře ochrání.

Podle údajů Centrálního registru vozidel bylo k 30. červnu 2013 v Česku registrováno celkem 4 755 644 osobních automobilů. Za letošní první pololetí se jejich průměrné stáří zvýšilo z 13,9 na 14,06 roku.

Podle ředitele sdružení Antonína Šípka je znepokojující, že stále roste podíl vozidel starších deseti let. Ten ke konci pololetí činil 61,71 procenta. Podíl vozidel ve věku nad 15 let se blíží 35 procentům a tvoří největší skupinu ze všech sledovaných kategorií.

Výrazně zestárly i autobusy

Statistika ukazuje, že stárne i většina ostatních kategorií vozidel.

Malá užitková vozidla (kategorie N1) již dosahují průměrného věku přes 10 let. Nákladní automobily (kategorie N2 a N3) jsou v průměrném věku 17,02 roku. Průměrný věk u traktorů se zvýšil na 30,4 roku.

Nezměnilo se pouze průměrné stáří registrovaných motocyklů, které činí 31,65 roku.

Šípka znepokojuje i rostoucí průměrné stáří vozidel určených pro hromadnou přepravu lidí, tedy autobusů. Těch je nyní v Česku registrováno 20 tisíc, přičemž jejich průměrné stáří je čtrnáct a tři čtvrtě roku.

Statistika vznikla v roce 1995. Nejstarší automobily od začátku její existence jezdily po tuzemských silnicích v roce 1998, kdy jim bylo v průměru 14,29. Naopak nejmladší byly v roce 2003, kdy průměrné stáří spadlo pod hranici 13,5 roku.

Stáří automobilů v ČR se neustále zvyšuje od roku 2009, tedy zhruba od začátku finanční krize.

 

Právě se děje

Další zprávy