Nejdivnější socialistická auta budí obdiv i posměch. Patří mezi ně škodovky i tatry

Trabant 601 s duroplastovou karoserií ve výčtu nesmí chybět.
Dacia 1300 (a všechny pozdější modifikace) je licenční verzí Renaultu 12. Ta přežila pád komunismu v Rumunsku, finanční problémy automobilky i převzetí Renaultem. Kvůli řadě variant vznikal potomek původní 1300 s karoserií pickup ještě v roce 2006. Za tu dobu stihla tato řada přežít několik nástupců a ze segmentu střední třídy se posunout mezi kompakty.
Jednou z karosářských variant původní řady 1300 bylo překvapivě i kupé. Dacia 1310/1410 Sport nikdy neměla odraz v Renaultu, což ale Rumuny od výroby neodradilo. Šlo vlastně o zkrácený a snížený sedan s dvojicí dveří, sportovními sedačkami a nápisy Sport na karoserii i palubní desce. Mechanicky šlo o stále stejný vůz s nejvyšším výkonem 48 kW. Mimochodem, na konci osmdesátých let Dacia vyvinula prototyp MD87 - šlo o kupé s motorem uprostřed a technikou Renaultu 12.
Obrovské popularity se Fiat dočkal v Polsku. Bylo to kvůli licenčním modelům pod jménem Polski Fiat a nejpopulárnějším z nich byla maličká 126p, produkovaná továrnou FSM. Licenční verze Fiatu 126 se od roku 1973 vyráběla až do roku 2000, přičemž vzniklo 3,3 milionu aut (celkem se vyrobilo 4,6 milionu Fiatů 126). Jeden má dokonce i Tom Hanks.
VAZ 2101, alias klasický žigulík, asi není třeba blíže představovat. Licenční verze Fiatu 124, která odstartovala kariéru automobilce z Toljatti, byla extrémně populární nejen v Sovětském svazu, ale třeba i v Československu. Na domácím trhu byla obliba tak vysoká, že ještě v roce 2012 vznikalo modifikované kombi 2104. Zobrazit 20 fotografií
Foto: Aktuálně.cz
Jan Matoušek Jan Matoušek
3. 11. 2018 7:21
Auta východního bloku nepřestávají nadšence fascinovat ani více než třicet let po pádu železné opony. Nejde navíc jen o fanoušky z východní, ale také západní Evropy. Naposledy se výrobkům plánovaného hospodářství věnoval britský Autocar, který vybíral nejdivnější vozy ze socialistických zemí. A nemuselo jít vždy o naprosté propadáky, vždyť některé modely Škody či Lady se dostaly i na západní trhy.

Na současnou nabídku Škody se podívejte zde.

 

Právě se děje

Další zprávy