Spotřebu 3,8 litru na sto kilometrů udávají oficiální technické údaje automobilky Toyota v případě zatím nejnovějšího jejího modelu s hybridním pohonem.
Možnost otestovat spotřebu v reálném provozu všedního dne v centru Prahy získala ve čtvrtek i skupina motoristických novinářů.
Vyjížděli jsme z pražských Stodůlek před třetí hodinou a směřovali přes centrum města do loděnice v Troji. Zpátky vedla cesta přes Vysočany, Žižkov, magistrálu, Karlovo náměstí na Smíchov a dále po Plzeňské ulici do Motola a zpět do Stodůlek.
Rychlostní rekordy se trhnout nedaly. Rychlostní průměry se pohybovaly kolem 25 kilometrů v hodině.
Novináři dosáhli průměru 3,52 litru
Po vyhodnocení průměrné spotřeby dosažené na zhruba čtyřicetikilometrové testovací trase dospěli odborníci z Toyoty k číslu 3,52. To byla průměrná spotřeba všech deseti zúčastněných novinářů. "Osm z nich mělo průměrnou spotřebu nižší než je 3,8 litru, což je oficiální homologační údaj vozu," uvedl mluvčí tuzemského zastoupení Toyoty Tomáš Vaněk. Při měření se nevycházelo z údajů palubního počítače, nýbrž z množství dotankovaného paliva do původně naplněné nádrže.
Pravdou ovšem je, že většina z účastníků testu se snažila o maximálně úspornou jízdu. Tedy zbytečně neakcelerovat, snažit se při brzdění motorem rekuperovat energii do baterie a naopak nezatěžovat alternátor zapínáním elektrických zařízení a klimatizace.
V reálném životě by byla spotřeba zhruba o jeden litr vyšší. To ostatně potvrdil i jediný pražský taxikář, který jezdí s hybridním vozem, a který se akce také zúčastnil.
Taxikář jezdí za 5 litrů
"Obvykle se denní průměr během jízd po Praze pohybuje od 4,8 do 5,2 litru," svěřil se Lukáš Frydrych. Ten za dva roky se svojí Toyotou Prius druhé generace (nyní už se prodává generace třetí) najezdil 130 000 kilometrů.
"Jezdím tak jako každým jiným autem, i klimatizaci samozřejmě zapínám, když je třeba," dodal.
Zřejmě nejpůsobivějším zážitkem během testu bylo, že prakticky po celý průjezd Starým městem pražským, od Národního divadla přes Staroměstské náměstí do Revoluční třídy se vůbec nespustil benzinový motor, jeli jsme pouze v módu elektromobilu. Zásoba energie v bateriích tohoto hybridu obvykle vydrží zhruba dva kilometry.
Toyota má s hybridními automobily ze všech automobilek v současné době největší zkušenosti. Již jich po celém světě prodala 3,2 milion, z toho přes tři stovky v ČR.
Příští rok se v portfoliu značky vedle stávajícího Priusu a Aurisu HSD objeví další dva hybridní vozy: Velkoprostorový Prius + a nejmenší z nabízených hybridů: Yaris HSD. Zájemci si také budou moci koupit Prius s dojezdem pouze na elektřinu až dvacet kilometrů. Ten bude možné dobíjet z běžné zásuvky.