Zima je nejhorším obdobím především pro baterie. Co dělat, když auto při startu v mrazech, jaké jsou dnes, nechytne?
Nejdříve, jaké jsou příčiny. Proč v zimě dochází k takovému opotřebení? Může za to klesající teplota, která zpomaluje veškeré chemické reakce, tedy i tu, při níž v olověné baterii vzniká elektrický proud. Výsledkem toho je při minus osmnácti stupních startovací výkon na 40 procentech původního, energetické nároky startu promrzlého motoru přitom stoupají zhruba na 210 procent. Pokud je navíc původní výkon baterie snížen opotřebením, snadno dojde k vybití baterie.
Na co dbát před výjezdem do zimy?
Co tedy dělat, aby k něčemu takovému nedošlo? Podle odborníků stačí před výjezdem do zimy změřit klidové napětí na svorkách, tedy napětí, které má baterie ve chvíli, kdy ve voze neběží žádné spotřebiče. Jestliže multimetr ukáže hodnotu přes 12,5 V, je baterie zřejmě v pořádku, hodnoty nižší než 12,4 V naopak vyžadují nabití. Modernějším řešením než takzvané zátěžové testy s odporovou spirálou jsou testery pracující s vnitřními odpory baterie. Obsluha při nich navolí příslušný startovací proud (uvedený na každé autobaterii) a hned zjistí, zda baterie potřebuje jen dobít, nebo je třeba jí vyměnit za novou. Pokud nastane druhá varianta, je vhodné v každém případě proměřit dobíjení.
Jakou baterii koupit?
Při nákupu baterií je třeba dbát na rozměr, minimální kapacitu a startovací proud baterie stanovený vrýobcem. Výrazně větší baterie s mnohem větší kapacitou by totiž mohla představovat neúměrnou zátěž pro alternátor vozidla. Obecně pak platí, že čím bohatší elektrická výbava, tím výkonnější baterii by vůz měl mít.
Jak co nejlépe baterii používat?
Jaké jsou rady pro co nejdelší používání baterie? Životnost baterie zkracují vysoké teploty, nedostatečné nabíjení a otřesy. Při delší odstávce je proto doporučeno zajistit maximální nabití baterie. Při malém poklesu nabití lze použít běžnou nabíječku, vyšší pokles u většiny Ca/Ca baterií zajistí jen profesionální automechanik.
Mezi další doporučení patří udržovat povrch baterie mezi kontakty čistý a suchý či nahrazení plechových spojek olověnými a jejich časté mazání. Při samostatné výměně baterie je třeba mít otevřené dveře vozidla a mít u sebe klíče. Postupy na obnovení základních poloh oken či posuvné střechy jsou u jednodušších vozů popsány v návodech k obsluze. U vozů se senzorem stavu baterie (takzvaným inteligentním dobíjením) se doporučuje navštívit co nejdříve značkový servis, aby o výměně akumulátoru informoval řídicí jednotku vozidla.
Návod startování přes kabely popisuje článek o údržbě auta v zimě.