Včera kompakt, dnes nákupní taška. Podívejte se, o kolik narostla auta za 50 let.

Jan Matoušek Jan Matoušek
16. 8. 2021 6:02
Že nová auta s každou generací rostou, není nic úplně překvapivého. Automobilky se často chlubí, kolik milimetrů mezi nápravami nebo do šířky nové vydání toho kterého modelu nabralo. Málokdo si však uvědomuje, kolik auta nabrala ne během dvou, ale hned několika generací. My jsme vybrali jedenáct oblíbených modelů napříč segmenty a podívali se, jak v průběhu času rostly. Srovnání najdete v galerii.

Data uváděná v tabulkách vycházejí z informací v dobových autokatalozích, u současných verzí se vždy jedná o data pro aktuální podobu vozu i po případné modernizaci. Inspirací byl článek britského srovnávače pojištění Compare the Market.

BMW řady 7

BMW řady 7 bylo mastodontem už od začátku výroby v roce 1977, nicméně rozhodně ne takovým, jakým je aktuální (a pomalu končící) generace s kódovým označením G11. Už její předchůdce F01, který v tabulce není, protože je podobně velký jako zmíněná G11, poprvé pokořil rozvorem náprav hranici tří metrů. Řeč je samozřejmě o modelu se standardní délkou (nabízí se i prodloužené provedení). A přes pět metrů na délku se poprvé dostala předminulá generace E65 s designem Chrise Bangla. Pamatujete tu kontroverzi, když auto poprvé v roce 2001 vyjelo?

E23 E32 E38 E65 G11
Délka 4860 mm 4910 mm 4984 mm 5029 mm 5120 mm
Šířka 1800 mm 1845 mm 1862 mm 1902 mm 1902 mm
Výška 1430 mm 1411 mm 1435 mm 1492 mm 1467 mm
Rozvor 2795 mm 2832 mm 2930 mm 2990 mm 3070 mm

S nadsázkou je možné říct, že první i druhá řada 7 by dnes okupovaly nanejvýš vyšší střední třídu, tedy teritorium BMW řady 5. A ač to nemusí na první pohled vypadat, délka vozu za necelých 45 let narostla o 260 mm a rozvor náprav o 275 mm. Šířka se však za stejnou dobu změnila jen asi o 100 mm.

 

Právě se děje

Další zprávy