Český automobilový trh vloni zaznamenal mírný pokles, podle statistik Svazu dovozců automobilů se prodalo 261 437 aut, zatímco v roce 2017 to bylo 271 595 vozidel. Automobilka Hyundai podle stejného zdroje prodala v roce 2018 20 476 aut, tedy o necelou tisícovku méně než v roce předchozím (aktuální statistiku prodejů si prostudujte zde).
Stále se však drží na třetí příčce v pořadí značek za první Škodou Auto a druhým Volkswagenem a na českém trhu si drží podíl 7,8 procent. Nejprodávanějšími modely je i30 se 7455 prodanými kusy, ix20 (4126 aut) a Tucson se 3424 prodanými vozy.
Všechny tyto modely jsou vyráběné v Česku v továrně v moravskoslezských Nošovicích. Produkce ix20 má ale letos skončit. Co toto malé MPV vyráběné v současné generaci už od roku 2010 nahradí, ale zatím není jisté (vše o modelu ix20 si přečtěte tady).
Velké novinky automobilku letos nečekají, ostatně i proto nebude mít stánek na březnovém ženevském autosalonu. Zásadní modelovou obměnu má korejský výrobce čerstvě za sebou, v minulém roce totiž přišly na evropský trh nové nebo faceliftované SUV modely, jmenovitě Nexo, Tucson i Santa Fe.
Automobilka se dále chce profilovat jako výrobce jak konvenčních aut, tak především těch na alternativní pohon. Vedle Nexa, vodíkového SUV, má v portfoliu Ioniq ve verzích čistě na elektřinu nebo jako hybrid, vloni uvedla na trh elektrickou verzi SUV Kona a prodává také hybridní variantu Tucsonu. V plánu je portfolio elektrifikovaných aut ještě rozšířit.
"V současnosti máme na trhu celkem 19 modelů napříč všemi třídami od mini až po D segment," říká Marek Trešl, produktový manažer automobilky Hyundai. "Letos zahájíme prodej Tucsonu 1.6 CRDi Mild Hybrid se 48voltovou palubní sítí, v květnu se začne prodávat modernizovaný Ioniq hybrid a plug-in hybrid, v červenci přibude v nabídce Kony hybridní verze a v říjnu ještě uvedeme na trh i30 se stejným hybridním dieselovým ústrojím, jako bude mít Tucson," dodává Marek Trešl.
Na konci roku se začne vyrábět nové Hyundai i10, na český trh ale dorazí až příští rok. Vedle rozšiřování modelové řady ale automobilka přistoupí i ke škrtům. V cenících Hyundaie nyní nenajdete běžnou i30 hatchback, česká klientela o tuto variantu nejevila příliš velký zájem.
Vladimír Vošický, šéf českého zastoupení automobilky také na konferenci potvrdil, že nová generace i40 pro evropský trh není v plánu, prodeje korejského sedanu střední třídy v Evropě soustavně klesaly. Stejný trend ostatně zaznamenává i Ford s Mondeem nebo Volkswagen s Passatem.
Naproti tomu rozšíří portfolio sportovně laděných verzí. "Tím, že se specializujeme na auta na alternativní pohon s nízkou spotřebou paliva a emisemi, máme možnost nabízet i sportovní auta," říká k strategii automobilky šéf českého Hyundai Vladimír Vošický.
Právě proto se ještě více rozšiřuje sportovně orientovaná divize N. Automobilka bude nabízet jak sportovní modely s přídomkem N (na českém trhu i30 N a i30 fastback N, v USA a v Jižní Koreji ještě Veloster N), tak i auta s označením N-Line, která mají být cenově dostupnější.
Tento "paket" bude k dispozici jak pro i30, tak v budoucnu i pro Tucson. N-Line nezahrnuje jen designové prvky, podle vyjádření automobilky se i v jejich případě upravují jízdní vlastnosti, ladí se podvozek, řízení, modely dostanou silnější brzy a tužší tlumiče.
"N-Line mají část DNA sportovních verzí N, jsou ale cenově dostupnější. Brzy však představíme sportovní model, který bude v hierarchii subdivize N těsně pod kategorií motorsport a nebude možné koupit jeho běžný derivát," slibuje Marek Trešl z Hyundaie.
Hyundai i30 N fastback
Jde o druhý N model určený pro Evropu po i30 N s pětidveřovou karoserií. Oproti sériové verzi má tužší karoserii, zesílené výztuhy i nosníky a dodatečné svařování na 29 místech. Zesílení tuhosti v krutu je podle tvrzení automobilky o 6,9 procent lepší oproti běžnému modelu. Jeho dvoulitrový motor vygeneruje 184 kW (k dispozici je ještě varianta N Performance s 202 kW) a 353 Nm, zrychlení 0-100 km/h zvládne za 6,4 s, resp. 6,1 s. N fastback startuje na částce 779 990 Kč, N Performance je o 20 tisíc korun dražší.