Francie drtí Německo. Peugeot 208 je nejprodávanější auto Evropy, Golf nadále tápe

Peugeot 208 se v únoru stal nejprodávanějším novým autem v Evropě.
10. Volkswagen T-Roc - 13 829 ks (meziročně +- 0 %)
9. Škoda Octavia - 14 554 ks (-2 %)
8. Opel/Vauxhall Corsa - 14 615 ks (-21 %)
7. Citroën C3 - 15 281 ks (-6 %) Zobrazit 10 fotografií
Foto: Peugeot
Jan Matoušek Jan Matoušek
25. 3. 2021 10:03
Je pozice dlouholeté evropské jedničky skutečně v ohrožení? Volkswagen Golf se druhý měsíc po sobě nedostal do čela žebříčku nejprodávanějších nových aut. Zatímco v lednu jej překonala Toyota Yaris a Golf si nakonec odvezl až čtvrtou příčku, v únoru se před německý kompakt dostala dvojice vlčáků od Peugeotu.

Malý Peugeot 208 byl už v lednu druhé nejprodávanější nové auto Evropy, o měsíc později si atraktivně střižený pětidveřový hatchback ještě o příčku polepšil. Podle dat analytické společnosti Jato Dynamics bylo navíc druhým nejprodávanějším novým autem na starém kontinentu v únoru technicky spřízněné SUV Peugeot 2008. Oba modely se jako jediné dokázaly dostat přes 17 tisíc prodaných kusů, což třeba u modelu 2008 znamená více než poloviční meziroční nárůst prodejů.

Je však třeba podotknout, že na počátku minulého roku procházelo SUV generační obměnou, což se na horších loňských výsledcích jistě podepsalo nemalou měrou. A ještě jedna statistická perlička - naposledy se některý model Peugeotu umístil na prvním místě měsíčního žebříčku prodejů aut v únoru 2008. Tehdy šlo o malý hatchback 207.

Od té doby až na osm případů, včetně letošního ledna, vždy měsíční prodeje ovládl Volkswagen Golf. Ten si tentokrát odvezl třetí místo, v lednu byl čtvrtý. S trochou nadsázky tak Francie porazila Němce na lopatky.

Na druhou stranu na horších prodejích Golfu se mohla mezi jinými podepsat únorová uzavírka německých dealerství kvůli opatřením zabraňujícím šíření koronaviru (ve Francii byly autosalony otevřené jen s omezenou prodejní dobou). Přetrvávající jsou i, mimo jiné třeba kvůli chybějícím čipům, problémy ve výrobě. Těm ale ze stejného důvodu čelí i další automobilky.

Skupina Stellantis, tvořená bývalými koncerny PSA a Fiat Chrysler, pak dokázala porazit také celý koncern Volkswagen. Minimálně tedy v desítce nejprodávanějších aut Evropy, kde měla v únoru hned pět zástupců. VW jenom tři, z toho jedním byla celkově devátá Škoda Octavia. Oproti lednovým výsledkům si pohoršila Toyota Yaris, z prvního spadla na čtvrté místo, jakkoliv si meziročně o sedm procent polepšila. Úplně z žebříčku těch nejlepších vypadla oproti lednu Dacia Sandero, Renault Clio si pak meziročně pohoršil o 38 procent.

Celkově se v únoru 2021 prodalo na 27 evropských trzích, které Jato Dynamics sleduje, 848 455 nových automobilů. Meziročně to znamená propad o 20 procent, loni jich bylo 1,06 milionu. Únor 2020 byl ale také posledním měsícem, než se i v prodejích nových aut naplno projevila koronavirová pandemie. "Dokud budou cestovní omezení pokračovat a zákazníci budou nuceni zůstávat doma, celý automobilový průmysl bude i nadále zaznamenávat negativní výsledky," všímá si analytik Jato Dynamics Felipe Munoz.

Na druhou stranu analytická společnost také předpovídá, že bychom v březnu mohli vidět nárůst prodejů, které výrazně spadly poprvé právě loni ve třetím měsíci roku. Všechno důsledkem zmíněné globální pandemie.

Značnou měrou se na meziročním propadu podepsaly největší trhy. Jak vyplývá ze statistik Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA), Německo jako největší trh spadlo o 19 procent na 194 tisíc prodaných aut, Itálie o více než 12 procent na 143 tisíc automobilů a Francie o téměř 21 procent na 133 tisíc prodaných aut. Žádná jiná země se nedostala přes sto tisíc vozů, v Česku si v únoru našlo nového majitele 14 687 aut, o 15,5 procenta méně než loni.

Prodeje elektrických a plug-in hybridních modelů

Elektromobily Počet prodaných kusů Plug-in hybridy Počet prodaných kusů
1. Tesla Model 3 5405 ks Volvo XC40 3479 ks
2. Volkswagen ID.3 3557 ks Peugeot 3008 2564 ks
3. Renault Zoe 3547 ks Renault Captur 2522 ks
4. Peugeot e-208 3047 ks BMW X1 2516 ks
5. Kia e-Niro 2642 ks BMW řady 3 2473 ks
6. Volkswagen e-up! 2541 ks Volvo XC60 2237 ks
7. Hyundai Kona Electric 2496 ks Volkswagen Golf 2158 ks
8. Fiat 500e 2153 ks Ford Kuga 2026 ks
9. Smart fortwo EQ 2012 ks Volvo V60 1540 ks
10. Peugeot e-2008 1992 ks Volkswagen Passat 1481 ks

Dále pokračuje propad prodejů aut s naftovými motory na únorových necelých 225 tisíc kusů, a tedy 27 procent z celkového počtu všech nových vozidel. Naopak roste podíl i počet elektromobilů a plug-in hybridů. Meziročně se jich prodalo o 67 procent více, celkově tak 115 tisíc kusů. Tržní podíl stoupl na 13,6 procenta. Nepřekvapí, že v Norsku je elektromobilem nebo hybridem do zásuvky 79 procent všech prodaných nových aut.

Nejprodávanějším plug-in hybridem bylo v únoru Volvo XC40, naopak nejoblíbenějším elektromobilem se stala Tesla Model 3. Mimochodem třeba u skupiny Hyundai tvořily plug-in hybridy a elektromobily v únoru až 16 procent celkových prodejů, u BMW 24 procent, u Daimleru 27 procent, Jaguar Land Rover prodal až 31 procent aut s tímto typem pohonu a Geely, kterému patří především Volvo a Polestar (a částečně Smart), dokonce 45 procent.

Jak populární byly v únoru jednotlivé segmenty

Segment Tržní podíl Nejprodávanější model Počet prodaných kusů
Miniauta 7,5 % Fiat Panda 15 400 ks
Malá auta 18,9 % Peugeot 208 18 375 ks
Kompakty 15,5 % Volkswagen Golf 16 185 ks
Střední třída 6,0 % BMW řady 3 8623 ks
Vyšší střední třída 2,1 % Audi A6 5300 ks
Luxusní auta 0,3 % Mercedes-Benz třídy S 1114 ks
Sportovní auta 0,5 % Porsche 911 953 ks
MPV 2,1 % Volkswagen Touran 2571 ks
SUV 43,6 % Peugeot 2008 17 120 ks
Dodávky 3,3 % Fiat Ducato 2889 ks

Skoro 44 procent všech v únoru prodaných aut má v Evropě karoserii typu SUV. Meziročně se jich také prodalo o 11 procent více, naopak auta z tradičních segmentů si pohoršila o 23 procent. MPV, kdysi jedna z nejoblíbenějších kategorií nových aut, dokonce zaznamenala meziroční propad o 58 procent a její tržní podíl je stejný jako u aut vyšší střední třídy.

V galerii se podívejte na přehled 10 nejprodávanějších nových aut Evropy v únoru 2021.

 

Právě se děje

Další zprávy