Jednou budou ultrapevné výztuže v karosériích aut zbytečné. Auta totiž budou schopna se všech v současnosti běžných typů nehod vyvarovat. A pokud ne sama, tak ve spolupráci s dopravní infrastrukturou.
Podobný výzkum dělají prakticky všechny světové automobilky, ale jen málokteré se některé myšlenky rozhodly vyzkoušet v reálném provozu. Jednou z nich je například Audi se svým systémem Travolution.
V Ingolstadtu již několik let jezdí 15 aut, které od semaforu dostávají například informace, jak rychle je třeba jet, aby bylo možné projet na zelenou.
To, že poroste význam komunikačních technologií V2I (vehicle-to-infrastructure, vozidlo-infrastruktura) a V2V (vehicle-to-vehicle, vozidlo-vozidlo), si uvědomuje také americký Ford. Potenciál těchto řešení názorně demonstruje „chytrá křižovatka", kterou Ford zbudoval ve svém Středisku pro výzkum a inovace v michiganském Dearbornu.
Systém upozorní na hrozící srážku
Podle tiskové zprávy Fordu chytrá křižovatka komunikuje se speciálně vybavenými testovacími automobily, jejichž řidiče varuje před potenciálně nebezpečnými dopravními situacemi. Příkladem může být vozidlo, jehož řidič hodlá projet křižovatkou na červenou. Křižovatka je opatřena technikou umožňující monitorovat stav semaforů, GPS souřadnice a digitální mapy, vyhodnocovat možná rizika a následně přenášet informace o nich do blížících se automobilů.
Po přijetí informace může preventivní bezpečnostní systém vozidla rozhodnout, zda je bezpečné do křižovatky vjet, nebo je nutno zastavit. Nezpomaluje-li řidič v takovém případě dostatečně intenzivně, je na to upozorněn vizuálními i akustickými výstražnými signály. Systém tedy nezasahuje do řízení, ale poskytuje řidiči jakési „třetí oko" pro včasné rozpoznání nebezpečné situace v křižovatce.
"V Evropě se Ford podílí na několika projektech V2I a V2V v čele s německým programem simTD (Safe and Intelligent Mobility, bezpečná a inteligentní mobilita), zaměřeným na výzkum proveditelnosti a škálovatelnosti bezdrátových komunikačních systémů v podmínkách reálného provozu. Do programu se během roku 2012 zapojí v okolí Frankfurtu nad Mohanem celkem 400 automobilů," uvádí se ve zprávě Fordu.
U Frankfurtu budou zkoumat 400 řidičů
„Sto řidičů bude sbírat data aktivně, prováděním požadovaných řidičských úkonů, zatímco dalších tři sta přispěje ke sběru dat pasivně - jednoduše tím, že budou jezdit po svých obvyklých trasách," vysvětluje Christian Ress, expert na konektivitu z divize Ford Research & Advanced Engineering Europe. „Tento projekt bezdrátové komunikace zkoumá jednak varování před nebezpečnými situacemi, ale také poskytování dopravních informací v reálném čase. Cílem simTD je zlepšit bezpečnost i efektivitu silničního provozu a vydláždit cestu plnému nasazení V2V a V2I systémů napříč Evropou."
Ford se podílí rovněž na harmonizaci a standardizaci evropských systémů bezdrátové komunikace v rámci projektu „DRIVE C2X", spolufinancovaného Evropskou komisí. „Tento projekt byl právě zahájen, běží od ledna 2011, a svedl dohromady více než čtyřicet podílníků od dodavatelských firem přes univerzity až po veřejné instituce," vysvětluje Ress.
Plně funkční chytrá křižovatka Fordu v Dearbornu je zjevně pouhým začátkem nové éry silniční bezpečnosti. Samozřejmě bude nutné vyřešit řadu různých problémů. Komunikační systémy tohoto typu mohou být úspěšné pouze tehdy, pokud všechna vozidla budou používat kompatibilní techniku. Musí zkrátka „hovořit stejným jazykem", jak zdůrazňuje Christian Ress. „Právě proto je nesmírně důležité, aby Ford spolupracoval s dalšími výrobci automobilů, dodavatelskými firmami i úřady na standardizaci komunikačních protokolů.