Dieselgate se odráží na prodejích aut. Volkswagen ztrácí podíl na evropském trhu

Ondřej Běhal
15. 12. 2015 9:12
Nejúspěšnější listopad za posledních šest let zažili prodejci nových osobních aut v Evropě. Proti loňskému jedenáctému měsíci se počet zaregistrovaných vozů na evropském trhu zvýšil téměř o čtrnáct procent. Rostla i většina značek koncernu Volkswagen postiženého aférou Dieselgate, ale nižším tempem než celý trh. Skupině tak klesl podíl z 26,8 procenta na 24,5 procenta. Přesto zůstává Volkswagen suverénně nejoblíbenější značkou v Evropě a do první desítky se vešly i Audi a Škoda, která v listopadu rostla v rámci VW Group nejvíc.
Nové volkswageny ve výrobním závodu Wolfsburg.
Nové volkswageny ve výrobním závodu Wolfsburg. | Foto: Reuters

Brusel - Nečekaně silný meziroční růst registrací v evropských zemích téměř o 14 procent způsobil, že se listopad 2015 stal pro prodejce nových osobních aut nejlepším jedenáctým měsícem za posledních šest let. Celkem v Evropě přibylo více než 1,12 milionu vozů.

V rekordních letech 2006 a 2007 si Evropané pořídili více než 1,2 milionu aut, ale například v letech 2012 až 2014 méně než milion. Letošní listopad se stal 27. růstovým měsícem v nepřetržité řadě.

Suverénně nejúspěšnější značkou zůstal Volkswagen, který ale stejně jako ostatní příslušníci stejnojmenného koncernu dosáhl horších výsledků než celý trh, a tím pádem na něm ztratil podíl. 

Loni v listopadu značky koncernu VW ovládly 26,8 procenta trhu, letos si ukously 24,5 procenta. Značka Volkswagen meziročně rostla o tři procenta, její pronásledovatelé Ford o 20,5 procenta, Renault a Opel o 19 procent.

"Ve výsledcích automobilek se pomalu začínají projevovat dopady kauzy Dieselgate. Pokud bychom výsledky přepočetli na stejný počet pracovních dnů, budou listopadové prodeje německé automobilky pod loňskými čísly," říká Jan Linhart ze společnosti KPMG.

Nejvíce se ze značek koncernu VW dařilo Škodě, která si meziročně polepšila o více než 11 procent a udržela se v TOP 10 nejúspěšnějších značek. Z loňského rekordního devátého místa klesla o jednu příčku. Desáté místo jí patří i v průběžném pořadí letošního roku.

V černých číslech byla v listopadu 2015 drtivá většina značek i jednotlivých zemí. Český trh patří s růstem téměř o 25 procent mezi největší skokany (podrobnosti zde).

Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním listopadu v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) vypadá následovně:

1. Volkswagen    137 817 (1. i v celém roce 2015)

2. Renault            78 856 (4.)

3. Ford                77 865 (2.)

4. Opel                75 483 (3.)

5. Peugeot           67 610 (5.)

6. Mercedes         62 526 (8.)

7. BMW               61 049 (7.)

8. Audi                 58 979 (6.)

9. Fiat                  51 327 (9.)

10. Škoda             49 950 (10.)

11. Toyota             44 414 (12.)

12. Citroën            40 838 (13.)

13. Nissan            39 125 (11.)

14. Hyundai          35 897 (14.)

15. Kia                 30 620 (16.)

16. Dacia             29 319 (15.)

17. Volvo              27 153 (18.)

18. Seat               24 558 (17.)

19. Mazda            17 003 (19.)

20. Mini                15 453 (20.)

Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.

Nejvyššího meziročního nárůstu dosáhl v listopadu ze sledovaných značek Jaguar (+83 %) před Smartem (+71 %) a Land Roverem (+67 %). Ze značek TOP 20 si nejvíce polepšila Mazda (+39 %) před Fordem (+20,5 %). V červených číslech byly pouze Lexus, Lancia/Chrysler (oba -13 %) a Seat (-2,5 %).

V součtu za jedenáct měsíců letošního roku se největším nárůstem chlubí Jeep (+132 %) před Smartem (+81 %) a Jaguarem (+38 %). Z větších výrobců jsou na tom nejlépe Mini (+21 %) a Mazda (+19 %). Škoda je za letošní rok v plusu o šest procent, Volkswagen o 6,5 %. V minusu jsou Lancia/Chrysler a DS (-15 %), Alfa Romeo (-4 %) a Honda (-2 %).

 

Právě se děje

Další zprávy