Brusel - Nečekaně silný meziroční růst registrací v evropských zemích téměř o 14 procent způsobil, že se listopad 2015 stal pro prodejce nových osobních aut nejlepším jedenáctým měsícem za posledních šest let. Celkem v Evropě přibylo více než 1,12 milionu vozů.
V rekordních letech 2006 a 2007 si Evropané pořídili více než 1,2 milionu aut, ale například v letech 2012 až 2014 méně než milion. Letošní listopad se stal 27. růstovým měsícem v nepřetržité řadě.
Suverénně nejúspěšnější značkou zůstal Volkswagen, který ale stejně jako ostatní příslušníci stejnojmenného koncernu dosáhl horších výsledků než celý trh, a tím pádem na něm ztratil podíl.
Loni v listopadu značky koncernu VW ovládly 26,8 procenta trhu, letos si ukously 24,5 procenta. Značka Volkswagen meziročně rostla o tři procenta, její pronásledovatelé Ford o 20,5 procenta, Renault a Opel o 19 procent.
"Ve výsledcích automobilek se pomalu začínají projevovat dopady kauzy Dieselgate. Pokud bychom výsledky přepočetli na stejný počet pracovních dnů, budou listopadové prodeje německé automobilky pod loňskými čísly," říká Jan Linhart ze společnosti KPMG.
Nejvíce se ze značek koncernu VW dařilo Škodě, která si meziročně polepšila o více než 11 procent a udržela se v TOP 10 nejúspěšnějších značek. Z loňského rekordního devátého místa klesla o jednu příčku. Desáté místo jí patří i v průběžném pořadí letošního roku.
V černých číslech byla v listopadu 2015 drtivá většina značek i jednotlivých zemí. Český trh patří s růstem téměř o 25 procent mezi největší skokany (podrobnosti zde).
Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v letošním listopadu v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) vypadá následovně:
1. Volkswagen 137 817 (1. i v celém roce 2015)
2. Renault 78 856 (4.)
3. Ford 77 865 (2.)
4. Opel 75 483 (3.)
5. Peugeot 67 610 (5.)
6. Mercedes 62 526 (8.)
7. BMW 61 049 (7.)
8. Audi 58 979 (6.)
9. Fiat 51 327 (9.)
14. Hyundai 35 897 (14.)
15. Kia 30 620 (16.)
16. Dacia 29 319 (15.)
17. Volvo 27 153 (18.)
18. Seat 24 558 (17.)
19. Mazda 17 003 (19.)
20. Mini 15 453 (20.)
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Nejvyššího meziročního nárůstu dosáhl v listopadu ze sledovaných značek Jaguar (+83 %) před Smartem (+71 %) a Land Roverem (+67 %). Ze značek TOP 20 si nejvíce polepšila Mazda (+39 %) před Fordem (+20,5 %). V červených číslech byly pouze Lexus, Lancia/Chrysler (oba -13 %) a Seat (-2,5 %).
V součtu za jedenáct měsíců letošního roku se největším nárůstem chlubí Jeep (+132 %) před Smartem (+81 %) a Jaguarem (+38 %). Z větších výrobců jsou na tom nejlépe Mini (+21 %) a Mazda (+19 %). Škoda je za letošní rok v plusu o šest procent, Volkswagen o 6,5 %. V minusu jsou Lancia/Chrysler a DS (-15 %), Alfa Romeo (-4 %) a Honda (-2 %).