Už žádná laboratoř. Emise budeme testovat vždy v reálném provozu, oznámil šéf Volkswagenu

Jiří Hovorka ČTK Jiří Hovorka, ČTK
Aktualizováno 10. 12. 2015 13:20
Automobilka slibuje, že v budoucnu bude emise u všech svých aut měřit vždy v reálném provozu a že výsledky budou ověřovat nezávislé třetí strany. Konkrétní výsledky vyšetřování emisního skandálu firma zatím nezveřejnila, ale její šéfové zopakovali, že viníci budou potrestáni. Volkswagen neuvažuje kvůli očekávaným ztrátám o prodeji žádné ze svých součástí.
Šéfové VW: Hans Dieter Pötsch a Matthias Müller
Šéfové VW: Hans Dieter Pötsch a Matthias Müller | Foto: Reuters

Wolfsburg - Nesmí se to opakovat, zavedeme přísná opatření. Nové vedení Volkswagenu dnes ve Wolfsburgu před zraky 150 novinářů z celého světa prezentovalo dílčí závěry dosavadního šetření emisního skandálu.

"Nedovolíme, aby nás krize ochromila. Současná situace je sice vážná, společnost to ale nezlomí," řekl šéf koncernu Matthias Müller.

Volkswagen slibuje, že v budoucnu bude emise u všech svých aut měřit vždy v reálném provozu a že výsledky budou ověřovat nezávislé třetí strany.

"I když nemůžeme jednou provždy zabránit špatnému jednání jednotlivců, v budoucnu bude velmi obtížné naše postupy obejít," řekl předseda dozorčí rady Hans Dieter Pötsch. Podle něj nešlo při manipulaci se softwarem o jednorázovou chybu, ale o celý řetězec chyb.

Pötsch také prohlásil, že společnost bude "neúnavně usilovat o zjištění, kdo byl zodpovědný za to, co se stalo", a dal najevo, že nebude nikoho šetřit. "Všechno je na stole. Nic se nezamete pod koberec," řekl Pötsch.

Dodal však, že Volkswagen je nadále přesvědčen, že do manipulace s emisemi byl zapleten jen malý počet zaměstnanců. Konkrétní jména zodpovědná za skandál zatím firma říci nechce. Podle Pötsche se ale neobjevily důkazy, že by do manipulace byl zapojen někdo z představenstva nebo dozorčí rady. Naznačil ale, že i přesto se skandál některých z nich ještě může dotknout. "Nejde jen o přímou, ale také o celkovou zodpovědnost," řekl podle agentury Reuters.

Investory evidentně vystoupení obou koncernových šéfů zklamalo. Akcie Volkswagenu před tiskovou konferencí získávaly téměř tři procenta. Během vystoupení šéfů skupiny ale začaly zisky ztrácet a později se propadly asi o 2,5 procenta.

Žádný výprodej nebude

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující skrývat nadměrné emise oxidů dusíku. Skandál, který se vyšetřuje po celém světě, se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

V reakci na největší skandál za 78 let existence Volkswagenu rezignoval na funkci dlouholetý generální ředitel skupiny Martin Winterkorn a z firmy odešla řada dalších manažerů. Firma počítá s miliardovými ztrátami, na jejich krytí už ve třetím čtvrtletí vyčlenila 6,7 miliardy eur, což koncern přivedlo poprvé za dvacet let do čtvrtletní ztráty.

Pötsch dnes znovu vyjádřil "hlubokou lítost" nad skandálem a řekl, že hlavní prioritou skupiny bude obnovení důvěry. Externí vyšetřování, které vede americká právnická firma Jones Day, dosahuje pokroku, na jeho závěry bude ale ještě zapotřebí určitý čas, uvedl.

Vyšetřování podle Pötsche dosud analyzovalo údaje z počítačů, telefonů a dalších zařízení 400 zaměstnanců ze 2000, jimž bylo zakázáno veškerá tato data mazat. Vyšetřovatelé prošli 102 terabytů dat, což odpovídá obsahu zhruba 50 milionů knih.

Müller uvedl, že dopady skandálu na výrobu zůstanou omezené. Co se týče finančních postihů, jejich objem se podle něj zatím nedá odhadnout. Müller také dodal, že skupina neuvažuje o prodeji žádné ze svých součástí.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy