Éra elektroaut prý až za 20 let. Šéf VW jim nevěří

Radek Pecák Radek Pecák
6. 9. 2010 0:00
Také švýcarský výkum prokázal, že zatím příliš velký smysl nemají
Foto: Audi

Při pohledu do výrobních plánů automobilek i při procházce výstavními sály světových autosalonů to vypadá jednoznačně. Sériová výroba elektromobilů už u mnoha značek odstartovala a ty ostatní to udělají co nevidět.

Jenže teď nadšení ekologů a dalších lidí, kteří jsou příznivci vozidel vypouštějících do vzduchu nulové hodnoty emisí škodlivých plynů, zbrzdily dvě věci.

Tou první je prohlášení šéfa koncernu VW Martina Winterkorna pro list Korea Economic Daily. Vyjádříl v něm obavu, že lidé nebudou chtít elektromobily kupovat kvůli jejich vysoké ceně a také omezené použitelnosti. "V tuto chvíli uje cena baterií pro auta na výši 500 Eur na 1 kW. Cena baterií se nejprve musí snížit až na zhruba 100 Eur," tvrdí Winterkorn. Současně dodává, že se musí dramaticky snížit doba potřebná k dobíjení vozu.

Lidem vadí dlouhé dobíjení

"Dokud neklesne ze současných 7-8 hodin na tři mninuty, nebudou elektromobily pro zákazníky přitažlivé," doplnil šéf VW.

Volkswagen sice na trh uvede hybridní a elektrická auta již během příštích dvou let, ale podle předpovědí budou zákazníci stále dávat přednost vozům poháněnými klasickými spalovacími motory. Ty podle Winterkorna budou pro ně zajímavé i díky novým technologiím, které výrazně sníží spotřebu. Spalovací motory budou prý dominovat v automobilovém průmyslu během příštích dvaceti let, tedy až do roku 2030.

Pokud tedy bude pravda, že se spotřeba současných aut řádově o desítky procent sníží, budou podle švýcarské laboratoře EMPA dokonce auta se spalovacími motory v globálním hledisku ekologičtější variantou dopravy než elektromobily.

Zatímco výroba ani likvidace lithiových baterií není pro přírodu žádná zásadní zátěž, problémem je samotná výroba energií. "Současný energetický mix je ve většině zemí stále závislý převážně na uhelných elektrárnách, případně na jiných fosilních palivech," praví se v závěrech švýcarské studie.

Hranice ekologického auta je spotřeba 3,9 l/100 km

Ekologicky výhodnější je proto pro přírodu každé auto, které má spotřebu nižší než 3,9 litru na sto kilometrů. Taková auta, samozřejmě hlavně s dieselovými motory, už přitom na trhu jsou. Je mezi nimi například i Škoda Fabia Greenline, Volkswagen Polo Bluemotion a tento požadavek má brzy splnit nový Ford Focus či Volkswagen Golf. To už jsou vozy, které velká část Evropanů využívá jako rodinné.

Poměr by se logicky mohl změnit, pokud by se větší část elektrické energie vyráběla z obnovitelných zdrojů, zejména ve větrných, slunečních či vodních elektrárnách. Proto třeba právě ve Švýcarsku už elektromobily skutečně ekologický význam mají.   

 

Právě se děje

Další zprávy