Enyaq za méně než milion korun zní na první pohled pro leckoho velmi lákavě. Středně velké elektrické SUV se totiž v Česku prodává za nejméně 1 239 900 korun, a to ve verzi iV 60 s výkonem 132 kilowattů a baterií s využitelnou kapacitou 58 kWh. Dojezd je 395 kilometrů. Najednou by se tak objevila verze levnější skoro o čtvrt milionu.
Provedení iV 50 stojí méně než 40 tisíc eur, tedy asi 940 tisíc korun. Jediný elektromotor na zadní nápravě má 109 kilowattů, baterie s využitelnou kapacitou 52 kWh pak stačí na papírový dojezd 365 kilometrů. Nejvyšší nabíjecí výkon 110 kilowattů znamená, že z 10 na 80 procent kapacity se baterka v Enyaqu dostane za 36 minut. Háček je v tom, že pro takové auto musíte za hranice, v Česku se v nabídce neobjeví.
Důvodem podle zástupců značky je, že by o auto v Česku nebyl zájem. Enyaq iV totiž kupují především flotiloví zákazníci, a ti už teď volí nejčastěji provedení s největší baterií o využitelné kapacitě 77 kWh. Nabízet na trhu naopak tu nejmenší by tak nedávalo příliš velký smysl.
Základní Enyaq si mohou objednat zákazníci například v Německu - kde už se verze iV 50 Loft objevila v konfigurátoru za 39 900 eur. Na přítomnost levné verze má vliv ale i letošní změna v dotační politice. Na nejvyšší bonus 4500 eur (asi 106 tisíc korun) dosáhnou elektroauta s ceníkovou cenou právě pod inkriminovaných 40 tisíc eur. Při ceně do 65 tisíc eur pak bonus klesne na 3000 eur (asi 70 tisíc korun).
Kromě Německa se nejslabší Enyaq objeví i v Belgii nebo Nizozemsku, automobilka slibuje i další evropské trhy. V tamních konfigurátorech však zatím auto dostupné není.