Internetový e-shop Alza.cz spustil v červnu letošního roku on-line prodej modelů značky Tesla a také městského elektromobilu BMW i3. Za pět měsíců se ale zatím žádný vůz po internetu neprodal.
"Zájem o zkušební jízdu, kterou jsme při spuštění projektu nabízeli, byl obrovský, svezly se stovky lidí," říká Patricie Šedivá, tisková mluvčí Alzy. Že ale k žádné transakci nedošlo, si vysvětluje konzervativním přístupem českých zákazníků nejen k elektromobilitě, ale také internetovému prodeji aut.
"Elektromobilita je budoucnost a v Alze jsme podle mého názoru předběhli dobu. Chtěli jsme navíc zajistit oficiální prodej modelů Tesla v Česku, doposud tu fungoval pouze šedý dovoz," připomíná Patricie Šedivá.
V projektu elektromobility chce Alza pokračovat, a navíc ho rozšiřovat. V listopadu se proto do portfolia nabízených vozů dostala elektrická dodávka Streetscooter Work Box. Zájemci si dodávku mohou prohlédnout přímo v prostorách prodejny.
Jde o vůz, který díky start-upovému projektu vyvinul univerzitní tým v německých Cáchách, RWTH Aachen. Firma Deutsche Post DHL pak převzala kontrolní balík akcií projektu a vývoj dodávky byl dokončen společně.
Dodávku Streetscooter lze proto v Německu spatřit na silnicích v typické žluté barvě s červeným nápisem DHL. Česká pošta model v současnosti také testuje a zvažuje nákup. Zapůjčila si ho přímo od výrobce, nikoliv od Alzy.
Elektrická dodávka není levná. V českém e-shopu stojí přesně 1 117 937 korun. Láká ale na ohromnou ložnou plochu, v boxu je v menším ze dvou nabízených modelů prostor 4,3 metru krychlového. Typ L pak nabídne prostor osm metrů krychlových. Místo boxu dodávka může mít korbu jako pick-up.
Z běžné 220V zásuvky se nabije za sedm hodin, z rychlonabíječky za čtyři hodiny. Oficiálně menší model nabízí dojezd 118 km, v reálném provozu to je spíše kolem 80 km. Měl by sloužit především drobným živnostníkům.
Za celým projektem propagace elektromobility tohoto internetového prodejce stojí jeden mladý muž. Petr Matoušek pracoval v Norsku jako vývojář, elektromobilita ho ale nadchla. Po čtyřech letech na severu se vrátil do Česka a nastoupil do Alzy, aby projekt elektromobility rozběhl.
"Elektrické dodávky nejsou na českém trhu vůbec dostupné. Cena sice není malá, ale náklady na provoz jsou minimální. Jen na to v Česku lidé musí přijít," říká Petr Matoušek.
V Norsku je podle něj elektromobilita mnohem dál. "Podporuje ji i vláda, to znamená úlevy na daních, dotace, parkování zdarma, osvobození od dálničních poplatků, jízda ve vyhrazených pruzích… Řekl bych, že tady v Česku jsme v tomto směru zaostalí," hodnotí Petr Matoušek.
Dodávku vystavenou v Alze jsme prozkoumali. Streetscooter je pracovní stroj a na interiéru je to znát. Je velmi jednoduchý, působí spartánštěji než jiné malé dodávky na trhu, které využívají spalovací motory. Všude jsou jen tvrdé šedé plasty a jednoduchá sedadla. Nic, co by interiér zkrášlilo nebo zvýšilo komfort, tu opravdu nenajdete.
Elektromotor jsme neviděli, kapotu není možné jednoduše otevřít. Tuto možnost má pouze servis. Mimochodem, ten zajistí buď Alza, anebo odkazuje na servisní firmu sídlící v Ústí nad Labem.
Alza zvažuje, že do portfolia vozidel, kterými rozváží zboží, pořídí také elektrické dodávky. Proč nejezdí Streetscooterem, když ho současně také prodává? "Teď testujeme různé modely, momentálně jezdíme Nissanem Voltia eNV200 Maxi. Sbíráme zkušenosti s elektrickými vozy v provozu," říká Petr Matoušek z Alzy.
Koncem listopadu Alza rozšířila nabídku elektrických vozidel, která lze koupit po internetu, o dva modely, které lze řídit s řidičským průkazem skupiny AM, mohou je tedy používat osoby starší patnácti let. Jde o modely Aixam E Coupé GTI a VXT 2 Quadro. Malé plně elektrické vozy dosahují maximální rychlosti kolem 45 km/h.
Aixam může podle vyjádření Alzy ujet na jedno nabití v ideálních podmínkách přes 100 kilometrů a v e-shopu bude k dostání od 439 000 Kč, dvoumístný VXT 2 QUADRO zájemci pořídí od necelých 190 tisíc, má ale kratší dojezd, podle Alzy ujede 50 až 100 km. Součástí výbavy je ale například couvací kamera.