Dotace na elektromobily, autonomní auta v ulicích. Vláda slíbila podporu českým výrobcům

ČTK Roman Šitner, ČTK
11. 10. 2017 10:32
Firmy věří, že dohoda má smysl, i když je před volbami a vláda končí. Obor je nejsilnější částí průmyslu, nepřímo vytváří 400 tisíc pracovních míst. Podpory by se mohl dočkat prodej elektromobilů i testování autonomních aut.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Jan Horčík

Praha - Zhruba roční snaha automobilového průmyslu získat ke spolupráci českou vládu skončila finálním podpisem memoranda.

V něm se vláda zavazuje, že dá jednotlivým ministerstvům za úkol, aby posoudila možnosti usnadnění vývoje nových technologií i prodeje ekologických aut na českém trhu. Stát by tak měl podporovat například výstavbu dobíjecích stanic pro elektromobily.

Šéfové firem chtěli dohodu, aby se mohli spolehnout na oporu státu, a neztráceli tak proti zahraničním konkurentům, jejichž vlády jim vstříc vychází více.

"Výroba aut je významným exportním oborem, tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP," řekl premiér Bohuslav Sobotka k tomu, proč by měla vláda pomoci. Automobilový průmysl vytváří 150 tisíc pracovních míst, nepřímo pak 400 tisíc.

Automobilky by do nových technologií musely investovat tak jako tak. "Alternativní paliva a zpřísňování emisních limitů nejde zastavit," řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen vedení Škody Auto Bohdan Wojnar. Důležité pro ně ale je, aby dokázaly například elektromobily prodávat i na domácím trhu a aby nenarážely na problémy s českými zákony, které mohou jejich výrobu či provoz komplikovat.

Konkrétní opatření, ke kterým se dnes vláda a zástupci průmyslu zavázali, jsou například výstavba sítě dobíjecích stanic pro elektromobily, na nichž se bude vláda i nadále finančně podílet. Zatraktivnit elektromobily pro jejich potenciální kupce mají i různá zvýhodňování těchto vozů.

"Kromě mixu veřejné podpory a soukromých peněz pro výstavbu dobíjecích stanic je potřeba pracovat například na legislativě, která by mohla přispět k rozvoji nových technologií," uvedl Wojnar. Páteřní síť rychlodobíjecích stanic je podle něho nezbytná pro změnu uvažování lidí, kteří kvůli její absenci preferují vozidla se spalovacími motory.

Vznik husté sítě dobíjecích stanic je navíc potřeba proto, že ČR je významnou tranzitní zemí, doplnil Sobotka.

Podobné je to i s nástupem aut, která se obejdou bez řidiče. Vláda se tedy bude snažit vytvořit podmínky pro to, aby tuzemští výrobci mohli testovat nová autonomní vozidla na zkušebním polygonu přímo v Česku.

"Náš průmysl nyní prochází největší proměnou ve své historii. V příštích pěti až deseti letech očekáváme více změn než v posledních 50 letech. Proto považuji toto memorandum za významný milník," řekl šéf Škody Auto Bernhard Maier agentuře ČTK.

Automobilový průmysl o dohodu s vládou intenzivně usiloval, i když bylo jasné, že se blíží volby. Pokud by to vzdal, mohl by ztratit další rok. "Jde o lidi a jejich vzdělání, infrastrukturu a o stabilní a výhledově orientovanou legislativu," popisoval již v prosinci minulého roku Wojnar pro Hospodářské noviny, čeho chce ve vztahu ke státu jako nový šéf Sdružení automobilového průmyslu dosáhnout. Na volby čekat nechtěl.

Jednotlivá ministerstva budou pracovat na 25 dílčích analýzách, které mají posoudit, zda stát může v různých oblastech efektivně pomoci. V dalších měsících, u složitějších věcí do konce příštího roku, by měla vláda dostávat informace o tom, zda se vyplatí například dotace na elektromobily a jaký budou mít dopad na rozpočet nebo jak nejlépe podporovat budování dobíjecích stanic. Až pak by mohla schvalovat první konkrétní kroky.

VIDEO: Škoda Vision E půjde do prodeje v roce 2020 | Video: ŠKODA Česká republika
 

Právě se děje

Další zprávy