V Evropě je i několik modernějších automobilek než je ta, ve které se vyrábí Volkswagen Phaeton. Jenže tahle je v mnoha ohledech jiná než ostatní. Je umístěna na dohled historického centra Drážďan a zvenčí vůbec nevypadá jako automobilka. Není před ní žádná vrátnice se závorou a nikde nejsou vidět žádné plechové hangáry bez oken. Právě naopak- komplex budov, ve kterých se vyrábí tento nejluxusnější model automobilky, která chce být vbrzku tou největší na světě, byste si snadno mohli splést například s univerzitou, knihovnou nebo kongresovým centrem.
Továrna je i kulturním centrem
Daleko od pravdy byste ale nebyli. Továrna je skutečně i jedním z kulturních center Drážďan. Například je tu v těsném sousedství výrobních linek koncertní sál a o kousek vedle jedna z nejlepších a nejluxusnějších restaurací v tomto městě.
Když jsme se ptali, zda je možné uvnitř fotit, mluvčí Volkswagenu, který nás doprovázel, se na nás podíval s pobaveným úsměvem. Vnější plášť budov je totiž skleněný a dovnitř je dobře vidět i z ulice. Takže o nějakém utajování nemůže být ani řeči.
Na druhou stranu, Phaeton, i když letos prošel omlazením, se vyrábí již devět let, tudíž to opravdu není nějaká novinka, o které by se konkurence nesměla nic dozvědět.
Na výběr jsou desítky druhů kůží
Nejdříve nás naši průvodci odvedli do VIP prostor v továrně. Tady jsou jednak prostory, v nichž zástupci automobilky dojednávají s klienty přesný vzhled a výbavu jejich budoucího Phaetonu. (i když nemusí jít jen o Phaeton - stejným způsobem je tu možné si vyladit také Passat CC a Touareg, tedy tři vrcholné modely ze široké palety největšího evropského výrobce automobilů) a dále prostory, kde zákazník může na monitorech sledovat průběh výroby svého vozu a čeká na předání klíčků od svého nového vozu.Hned v prvním sále jsou stoly a na nich vyložené vzorníky barev karosérií, kůží a dřev. Musí to být těžké rozhodování...
U dalšího stolu se pak dolaďuje motorizace, zákazník se musí rozhodnout, zda mu postačí kratší verze nebo prodloužená a jednotlivé prvky výbavy.
"80 procent lidí, kteří si kupují Phaeton, jsou Němci a z nich 80 procent sem skutečně přijede a tuhle proceduru absolvují," vysvětluje nám mluvčí továrny. Zákazníci z jiných částí světa, například z Číny, si vůz objednávají prostřednictvím jednotlivých dealerů v té které zemi. I ti si pochopitelně mohou přát speciální výbavu. "Například jsme už vyráběli i Phaeton v citrónově žluté barvě," sděluje mluvčí s poněkud zvláštním úsměvem.
Těm, kteří touží po opravdové kvalitě a luxusu a nemohou se bez něčeho, co nese jméno phaeton obejít ani v teple domova, pak v drážďanské Gläserne Manufaktur, nabídnou i speciální porcelánový servis s tímto jménem. Vyrábí v proslavené porcelánce v Míšni.
Ticho, čisto a klid
Pro automobilového novináře je samozřejmě zážitkem i návštěva na výrobní lince. Továrnu to připomíná jen velmi okrajově. Například podlaha je dřevěná (kvůli tlumení vibrací a hluku), dělníci mají na sobě bílé pláště, takže vypadají spíše jako lékaři či vědci, a kromě denního světla jsou haly osvětlované i speciálními světlomety, které směřují vzhůru a nevytvářejí tak stíny. Je tu opravdu příjemné ticho.
Díly k jednotlivým pracovištím dělníků přivážejí nehlučně elektrické vozíky, které nikdo neřídí.
Mimochodem, když už jsme u zásobování: Díly do továrny nepřiváží kamiony, dokonce ani vlaky, ale tramvaj. Protože je továrna prakticky v centru, a navíc blízko botanické zahrady, vymysleli pro zásobování speciální tramvajovou soupravu. Je 60 metrů dlouhá a uveze 50 tun materiálu.
Továrna je ekologická i proto, že zde není lisovna, svařovna ani lakovna. Také motory se sem dovážejí. Prakticky všechny úkony při montáži phaetonů dělají lidské ruce s několika výjimkami. V celé továrně je možné najít pouze čtyři roboty. Dělají práce, při nichž je nutná absolutní přesnost, což je například lepení skel do předního i zadního okna.
Stroj vyjíždí z podlahy
Naprosto fascinující je ale i pro člověka, který proces výroby aut již viděl mnohokrát, je ale to, co se odehrává v místě, kde se spojuje podvozek auta osazený motorem, nápravami i dalšími díly s karosérií. Nejprve opět automatický vozík přiveze podvozek pod místo, odkud se shora ze závěsu spouští karosérie. Teleskopické tyče pak podvozek přizvednou a připraví ke skutečnému spojení. Lidská obsluha (stačí jediný člověk) pouze zapojí pár svorek konektorů a zbytek práce nechá opět stroji.
Jakmile člověk odejde po svém, z hladké parketové podlahy pod teď již téměř hotovým vozem se vynoří speciální blyštivá konstrukce, z níž vyčuhují jakési tyče. Jak se ukáže během následujících okamžiků, jedná se vlastně o automatické šroubováky, které na desítkách míst sešroubují karosérii s jednotlivými díly podvozku. To, zda jsou opravdu všechny šrouby na svém místě, lze sledovat na obrazovce počítače. Jakmile zezelená poslední bod, je operace skončena a utahovací automat se opět zanoří do svého úkrytu pod podlahou.
Podívat se na to, jak phaetony vznikají, mohou i běžní lidé.V sobotu se dokonce pořádají i prohlídky v českém jazyce a existují i speciální termíny pro dětské skupiny.