Celkem má stát na podporu firemního či živnostenského (soukromníci na ni nedosáhnou) nákupu elektroaut připraveno 1,65 miliardy korun, dalších 300 milionů pak půjde do podpory výstavby nabíjecích stanic. Jak už bylo napsáno v úvodu, pro osobní auta je dotace omezena částkou 200 tisíc korun bez daně (242 tisíc s DPH) a k tomu i podmínkou, že zájemce musí elektromobil koupit na úvěr.
Podpora má totiž formu záruky za komerční úvěr - ten je ve výši 300 tisíc až 1,5 milionu korun - a finančního příspěvku, obojí přes Národní rozvojovou banku. Maximální cena vozu nesmí překročit hranici 1,5 milionu korun bez daně, což je 1 815 000 korun s DPH. Trochu jiné podmínky mají nákladní elektromobily, respektive auta na vodík, jimiž se ale tento přehled nevěnuje. Podávat žádosti bude možné do konce září 2025.
Existují i další podmínky. Třeba že auto může mít maximálně půl roku od uvedení do provozu a najeto nesmí mít více než šest tisíc kilometrů. V praxi tedy na dotaci dosáhnou i ti, kteří mají zájem například o předváděcí auto, pobídku dostanou i auta skladová. Ve vlastnictví příjemce dotace pak musí být nejméně dva roky, připomínají Hospodářské noviny.
Celkově by se o dotaci mohlo v Česku ucházet několik desítek automobilů různých velikostí i kategorií od těch nejmenších typu Dacia Spring až po vybrané prémiové modely BMW nebo Mercedesu. V přehledu najdete výběr nejzajímavějších elektroaut napříč všemi kategoriemi, na něž bude možné dotaci uplatnit.
Spousta dovozců na zavedení dotace promptně zareagovala a sama připravila ještě dodatečné akce, které by prodeje elektromobilů měly podpořit. Třeba Mercedes-Benz na SUV EQA a EQB připravil dodatečný bonus 150 tisíc korun včetně dobíjení na rok zdarma. Volkswagen Financial Services, který nabízí financování pro auta koncernu VW, pro změnu nabízí úvěr s nulovým nebo sníženým úrokem, nižší úrok mají třeba i MG či Volvo. Jednotlivé automobilky také často nabízejí pomoc s vyřízením dotace.
A třeba Toyota nabízí vlastní elektrickou dotaci nejen na některé elektromobily, ale i hybridy a plug-in hybridy ve výši až 300 tisíc korun. Platí to přitom i pro soukromé zákazníky, kteří jsou jinak z příjmu státní dotace vyloučení, stejně jako při platbě v hotovosti. Není to tedy omezeno jen nákupem na úvěr.