Na první pohled to vypadá jako novinářská kachna. Ovšem myšlenka na to, že by se s umístěním a funkcí plynového a bzrdového pedálu v autě mělo něco udělat, se asi v japonské Toyotě zrodila právem. Právě potíže s plynovým pedálem, který obvykle umí ovládat v autíčkách na pouti už pětileté děti, totiž vloni připravily největší světovou automobilku o miliardy dolarů.
To, že jsou v autě tři pedály, kterými se ovládá spojka, brzda a plyn, ví v Evropě snad každý. Američanům stačí obvykle pro ježdění jen dva, protože drtivá většina aut tam má automatickou převodovku. (Třetí pedál tam ale bývá taky - obvykle zcela vlevo a aktivuje se jím parkovací brzda).
Desítky let lidé tento systém používali a nezdálo se jim na něm nic divného. Jenže přesto je hodně řidičů, kteří v krizové situaci (jak ukázal poslední rozbor nehod, které měly být zaviněny nechtěným zrychlování vozů Toyota) vůbec nebrzdí a naopak usilovně šlapou na plynový pedál.
Musí se pedály oddálit?
Podle některých vědců mohou být tyto problémy způsobeny například tím, že jsou pedály příliš blízko sebe. K tomu přistoupili mnozí výrobci aut po vzoru závodních aut. Tam totiž jednak závodníci rychle potřebují přesunovat pravou nohu z jednoho pedálu na druhý a někteří dokonce potřebují pro svůj jízdní styl dokázat sešlápnout současně pravou nohou jak brzdový, tak i plynový pedál. Samozřejmě, že i oni se pak občas dopustí chyby.
"Stalo se mi nedávno, že jsem nastoupil za deště do auta s mokrými podrážkami a pak se mi z brzdy smekla noha. Už jsem nestačil znovu dostatečně zabrzdit, ale naštěstí jsem mohl vyjet do únikové zóny," říká například nejlepší český rallyový závodník s vozem Subaru Vojtěch Štajf.
Diskuse kolem pedálů není nová. Například už v roce 1990 se diskutovalo o potřebě zavést standard pro design pedálů, ale nakonec se nic nestalo, stejně jako před čtyřmi roky, kdy se problém dostal na přetřes znovu.
Brzda a plyn by mohly být v jednom
Zcela novátorské řešení navrhl japonský konstruktér Masuyuki Naruse. Již před časem si nechal patentovat pedál, kterým řidič obsluhuje jak brzdu, tak i plyn. Když chce brzdit, tak klasicky šlape do podlahy a když hodlá zrychlovat, tak vykloní chodidlo doprava. Systém má patentovaný a dokonce ho nechal namontovat do aut řady svých přátel.
"To je nesmysl," komentuje nápad závodník Štajf. "To už by rovnou mohli vymyslet, že místo volantu se budou do aut dávat motocyklová řídítka," srovnává.
Navíc je možné, že selhání lidí, kteří si pletou pedály, dokáže již brzy v případě nebezpečí vyřešit sama technika v autě. Například Volvo, ale i Toyota, Volkswagen a další automobilky mají vyvinutu technologii, díky níž pomocí radarů vůz sám vyhodnotí, že se blíží překážka, před níž je třeba zabrzdit. Pak aktivuje samočinně brzdy i kdyby řidič tvrdošíjně stál na plynu.