Martin Přibyl
29. 8. 2019 6:02
Stejně jako vloni představuje i letošní první září datum, kdy se musí automobilky připravit na nové emisní normy. Změna tentokrát není tak výrazná jako před dvanácti měsíci, kdy byl povinně zaveden nový měřicí cyklus, i tak se ale některé značky s přeměřením svých modelů potýkají a u některých se dočkáme výpadků v nabídce. Kromě toho bude zavedeno měření i již provozovaných "ojetých" aut. Podívejte se, co se na nás chystá.
Co to pro mě znamená?
Postup při testech v provozu zahrnuje statistický výběr vzorku vozidel, na nichž proběhne měření emisí v laboratoři dle WLTP a podle RDE i v provozu. Vzorek není podle organizace ICCT nikterak velký, u jednoho typu vozidla by se mělo o jeho způsobilosti k provozu rozhodnout dle testu nejvýše deseti vozů, méně prodávané typy budou z testů "ojetých" aut dokonce vyjmuty. Šance, že bude k testům vybráno vaše auto, je tedy velice malá.
Dle vyjádření ministerstva dopravy pro Aktuálně.cz je kontrola emisí u již provozovaného vozidla zodpovědností automobilky. Stát bude kontrolovat plnění emisních limitů. Přesný postup testu (tedy na co bude mít majitel nárok) zatím oslovení zástupci automobilek neznají.
Ještě dříve než emisní kontroloři by ale řidiče mohlo zasáhnout to, že automobilky musely stejně jako v loňském roce všechny své nabízené modely (včetně všech kombinací motorů a převodovek) "přehomologovat" podle nových předpisů. Takové testy podle vyjádření Patricka Gerstmeyra z TÜV Süd pro Automobilwoche zaberou pro jednu kombinaci týdny až měsíce. Vloni to mělo za následek nejprve v letních měsících registrace vozidel na sklad a následně výrazné výpadky v nabídce. Jaké to bude letos? Aktuálně.cz oslovilo zástupce automobilek.