Jan Matoušek
19. 6. 2019 6:02
Dacia opět upravila nabídku motorů ve svých modelech. Zatímco na začátku roku se pod kapotu Dusteru dostala 1.3 TCe, kterou využívají i modely Mercedesu, teď SUV přišlo o poslední nepřeplňovaný motor v nabídce. Čtyřválcovou šestnáctistovku nahradil přeplňovaný litrový tříválec. Změny nastaly i u dalších modelů značky - například MPV Lodgy také nabízí čtyřválec vyvinutý s německou pomocí.
Atmosférický čtyřválec je minulostí
Dacia Duster, nejprodávanější model rumunské značky v Česku, byla a je oblíbená pro svou jednoduchost, odolnost a schopnosti v terénu. Šlo také o jedno z mála kompaktních SUV s atmosférickým benzinovým motorem - tedy bez potenciálně problémového turbodmychadla nebo filtru pevných částic. Šestnáctistovka SCe nicméně teď z nabídky rumunského SUV zmizela a její místo zaujal přeplňovaný litrový tříválec TCe. Ten se mimo jiné objeví třeba i v nové generaci Renaultu Clio. Duster už tak je dostupný jen s přeplňováním.
Při pohledu do technických údajů je jasné, že nový motor nahradil starší jednotku třeba kvůli emisním normám. Zatímco šestnáctistovka plnila "jen" Euro 6c, nový litr splní od září pro všechna nová auta platnou normu Euro 6d-Temp. Ta vedle měření dle metodiky WLTP přidává i měření emisí v reálném provozu a stanovuje limity, o kolik více škodlivin může auto vypouštět v běžném provozu oproti laboratorním výsledkům.