Dá se ještě koupit ojeté auto do sta tisíc korun? Sedm tipů, s nimiž se nespálíte

Martin Frei Martin Frei
9. 2. 2022 6:04
Vlnobití na trhu ojetin udělalo starosti spoustě lidí. Nejde jen o samotný pohyb cen, ale i "vyluxování" skladových zásob, některých modelů je teď ke koupi málo. O to těžší je, když si mezi nimi chcete ještě vybírat podle spolehlivosti. Ve třídě do sta tisíc korun je namístě nejvíc opatrnosti a omezit výběr na největší jistotu. Takových aut jsme našli sedm.

Dávno pryč jsou doby, kdy se za sto tisíc korun dalo koupit rodinné auto schopné dalšího provozu. Polovinu tohoto kouzla pohltila inflace, polovinu složitější technika. Zatímco Volkswagen Passat z roku 1995 byl ze servisního hlediska žigulík s trochou primitivní elektroniky a ještě jako desetiletý pokračoval v oddané službě, dnes lze stejný trik zopakovat jen ve třídě malých a minivozů. I mezi nimi je však třeba vybírat. Kritéria dnešní skupiny jsou cena do sta tisíc korun, nájezd do 120 000 kilometrů a technika schopná jezdit dál bez drahých oprav.

Foto: Škoda Auto

Škoda Fabia

Třída: malé auto
Výroba:
2000 až 2007
Motory: benzin 1.2 HTP, 1.4 MPI a 1.4 16V, diesel 1.9 TDI

Robustní česká klasika se dostává do našeho hledáčku ze dvou důvodů. Prvním je mechanická důkladnost, i starší auto ještě odvede dost práce. Druhým je dostatek vozů na trhu, který drží ceny přiměřeně nízko. Přesto doporučujeme hledat spíše novější ročníky. Jednak toho mají za sebou méně, dále se během let zlepšovala některá slabá místa.
Prvním je nejrozšířenější motor 1.2 HTP, jemuž počáteční potíže pokazily pověst. Za pozornost stojí přepracovaná verze od roku 2006, a to v silnějších variantách se 47 nebo 51 kW. Ta se zbavila vážných hardwarových závad s podpálenými ventily. Nadále je však třeba po 100 000 kilometrů měnit rozvodový řetěz, což vyjde na necelých deset tisíc korun. Tříválci také při jízdě po dálnici neadekvátně stoupá spotřeba. Všestrannější volbou je motor 1.4 16V, těch je ovšem v bazarech méně. Diesel 1.9 TDI patřil k největším držákům své doby, v zachovalém stavu ho ale za peníze neseženete.
Trvající zradou je, že se v továrně střídaly dva různé posilovače řízení, z nich na jeden už nejsou dostupné součástky. I kvůli poruše čidla pod volantem je tak nutné přestavět celý systém na druhou variantu, což stojí ke třiceti tisícům. Zaručeně správný systém dostanete až s druhou generací Fabie od roku 2007. A dobrou zprávou je, že i ona se propadá ke stotisícovým cenám.

 

Právě se děje

Další zprávy