Dá se ještě koupit ojeté auto do sta tisíc korun? Sedm tipů, s nimiž se nespálíte

Martin Frei Martin Frei
9. 2. 2022 6:04
Vlnobití na trhu ojetin udělalo starosti spoustě lidí. Nejde jen o samotný pohyb cen, ale i "vyluxování" skladových zásob, některých modelů je teď ke koupi málo. O to těžší je, když si mezi nimi chcete ještě vybírat podle spolehlivosti. Ve třídě do sta tisíc korun je namístě nejvíc opatrnosti a omezit výběr na největší jistotu. Takových aut jsme našli sedm.

Dávno pryč jsou doby, kdy se za sto tisíc korun dalo koupit rodinné auto schopné dalšího provozu. Polovinu tohoto kouzla pohltila inflace, polovinu složitější technika. Zatímco Volkswagen Passat z roku 1995 byl ze servisního hlediska žigulík s trochou primitivní elektroniky a ještě jako desetiletý pokračoval v oddané službě, dnes lze stejný trik zopakovat jen ve třídě malých a minivozů. I mezi nimi je však třeba vybírat. Kritéria dnešní skupiny jsou cena do sta tisíc korun, nájezd do 120 000 kilometrů a technika schopná jezdit dál bez drahých oprav.

Fiat Panda II a Ford Ka II

Třída: supermini
Výroba:
2003 až 2011
Motory: benzin 1.1 a 1.2, diesel 1.3 JTD

Dobový reklamní slogan "Neříkej mi bejby" připomíná, že Italové miniauta umějí. Panda je učebnicový příklad. Navzdory skromnému půdorysu pobere čtyři dospělé, jezdí pohodlně a tiše, skvěle má vyřešené i rozmístění ovladačů v kabině. Také si ovšem drží cenu, a tak dnes do sto tisíc korun koupíte jen minulou generaci z let 2003 až 2012.
A ta už má něco za sebou. Kromě drobností v elektrice ji trápí hlavně koroze výfuku a olejové vany motoru. Dohromady s výměnou rozvodového řemene, která vás u ojetého kusu nepochybně čeká, si připravte dvacet tisíc - spotřební díly jako baterie a brzdy nepočítaje.
Nemá-li však medvídek najeto moc přes 100 000 kilometrů, stále se takové investice vyplatí. Mechanika vozu je totiž odolná, podvozek robustní a karoserie dobře odolává rzi. 
U benzinových motorů 1.1 a 1.2 často kontrolujte hladinu oleje. Ne že by ubýval obzvlášť rychle, ale při miniaturní třílitrové náplni ztráta každé deci smrdí průšvihem a pár motorů se také zadřelo.
Diesel 1.3 JTD bychom si rozmýšleli. Dlouho totiž vydrží pečlivým motoristům, kteří měnili olej po 15 000 kilometrech. A ti nemají důvod ho prodávat. Výrobce předepisoval intervaly až 35 000 kilometrů, což nemůže žádný motor dlouhodobě přežít ve zdraví. Právě takový může v bazaru čekat na vás.
Tajným tipem je utajený dvojník prodávaný pod značkou Ford. Model Ka druhé generace nejenže vychází z téže techniky, dokonce ho vyráběla stejná továrna v Polsku. "Káčko" přitom nedosáhlo srovnatelné obliby, a tak dnes za sto tisíc pořídíte mladší ročník.

 

Právě se děje

Další zprávy