Volkswagen Group Night neboli koncernový večer před zahájením významných autosalonů, to byla v posledních letech čím dál pompéznější akce pro tisícovky hostů ve sportovních halách. Jenže - "Věci se u Volkswagenu mění," byla první slova nového šéfa skupiny Matthiase Müllera na podobné akci před ženevskou výstavou.
Ani to nemusel říkat. To, že koncernový večer po aféře Dieselgate bude jiný než obvykle, jsme viděli na první pohled při vstupu do sálu, který připomínal spíše velkou hospodu než halu. V místnosti nechyběl bar nebo kulečníkový stůl, řečníci nestáli na pódiu desítky metrů vzdáleném, ale mluvili přímo před lidmi. Místo 1200 hostů byly pozvané čtyři stovky.
Z našeho pohledu šlo o změny veskrze pozitivní. Kvalita občerstvení se nezhoršila, ale neosobní atmosféra megaakce se změnila na mnohem intimnější setkání. Na rozdíl od césarské rétoriky minulého šéfa Winterkorna volil Müller mnohem pokornější slova. "Manipulacemi se softwarem na našich dieselových motorech jsme porušili pravidla a překročili etické hranice," sypal si popel na hlavu.
Přiznal, že v Americe se zatím řešení problému nepodařilo definitivně najít a žádal o čas pro nezávislé externí vyšetřovatele. V Evropě by se svolávací akce měly rozběhnout podle plánu v nejbližších dnech.
Převážná část Müllerova vystoupení byla věnována autům budoucnosti. "Do roku 2020 představíme dvacet nových elektromobilů a plug-in hybridů. Ke konci dekády budou elektromobily jezdit na jedno nabití více než 500 kilometrů. Nabití nebude trvat déle než pauza na kávu. A v dlouhodobém horizontu budou elektromobily levnější než auta se spalovacím motorem," uvedl Müller.
Podle něj buducnost patří elektromobilům, které nebudou potřebovat šoféra. "Před pár dny jsme v představenstvu koncernu podepsali ofenzívu na podporu aut s autonomním řízením," informoval Müller.
"Do pěti let budou auta bez pedálů a volantu běžná," uvedl druhý řečník, Johann Jungwirth, který má od loňského listopadu v koncernu Volkswagen na starost digitalizaci.