Americký prezident Donald Trump v červnu pohrozil evropským lídrům, že by mohl zavést dvacetiprocentní clo na auta dovážená z Evropy. Takové opatření by mnohým výrobcům, pro něž je export za oceán stěžejním zdrojem zisků, způsobilo ohromné ztráty.
Letos už byla zavedena cla na dovoz oceli na americký trh. Zatímco někteří výrobci na tamním trhu tato opatření chválí, obecně jsou obchodní špičky v USA proti. Tato nová hospodářská politika totiž podle Americké hospodářské komory ohrožuje americký hospodářský růst.
Jak už v červnu uvedly Hospodářské noviny, americké automobilky, které spotřebovávají třetinu oceli v USA, už varovaly, že toto clo ohrožuje jejich konkurenceschopnost na mezinárodním trhu.
"Poškodí to americký automobilový průmysl," uvedl Matt Blount za průmyslové sdružení American Automotive Policy Council.
Teď se obchodní boje přesunuly i přímo na dovoz aut. Trumpovi totiž vadí, že Evropská unie uplatňuje desetiprocentní clo na import aut dovezených z USA na její území, zatímco opačně, tedy na evropská auta dovezená do USA, se vztahuje clo 2,5 procenta u osobních aut a 25% clo na užitkové vozy.
Mimochodem, takto vysoká přirážka je příčinou, proč se například nedováží do USA dodávky a obytná auta značky VW, která kdysi byla na americkém území tolik oblíbená.
Avšak ve chvíli, kdy by se zavedlo 20procentní clo přímo i na osobní auta, která se vyrábějí v EU a následně dovážejí na americký trh, by to zcela devastovalo obchodní koncept mnoha německých automobilek.
Mezi největší automobilové hráče v tomto směru patří například Ford, Daimler, BMW, Opel a Volkswagen. Zeptali jsme se některých z nich, jak by na zavedení cel na dovážená auta reagovaly.
Zatímco v Opelu jsou velmi zdrženliví a vzkázali nám, že by v tuto chvíli šlo z jejich strany o čisté spekulace, a z německé centrály ve Volkswagenu k situaci prohlásili pouze "no comment", ve Fordu byli sdílnější.
Ford má totiž tu výhodu, že téměř všechna auta, která na americkém kontinentu prodává, na tamním území také vyrábí. Jediný model, který se dováží z Evropy, je užitkový Transit, ten se však vyrábí v Turecku, které není součástí EU. Pro evropský Ford by tedy uvalení cla neznamenalo žádný velký problém.
"Problém nenastane ani u osobního modelu Ford Focus, který vyrábíme na třech kontinentech, takže nebude problém dodávky do USA eventuálně přesměrovat ze země, které se omezení týkat nebude," dodal pro Aktuálně.cz mluvčí automobilky Ford Martin Linhart.
Uvidí se, jak bude přetahování o clu pokračovat. Německá kancléřka minulý týden prohlásila, že by se nebránila snížení cla na americké vozy. Jak ale 11. července uvedla agentura Reuters, Německo se ještě definitivně nerozhodlo, jakým způsobem bude v tomto směru postupovat. S rozhodnutím prý hodlá počkat na výsledek návštěvy předsedy Evropské komise Jeana-Claudea Junckera ve Washingtonu.