Za poklesem prodejů v podzimních měsících stojí především výpadky dodávek vozů kvůli nedostatku čipů a dalších součástek spolu s váznoucí logistikou, uvedl svaz.
Nejprodávanější je i přes téměř pětiprocentní pokles Škoda, která zákazníkům za deset měsíců dodala 59 834 aut. Následují Hyundai a Volkswagen, které naopak zaznamenaly více než dvacetiprocentní nárůsty prodejů. Hyundai zvýšilo odbyt o téměř 25 procent na 16 419 vozů a Volkswagen si meziročně polepšil o 21 procent na 15 043 prodaných aut. Na čtvrtém místě skončila Toyota a pátá je Kia.
Zadrhávající zásobování čipy je vidět i na pořadí jednotlivých modelů. Tradiční lídr trhu, Škoda Octavia, skončil s takřka 60procentním poklesem až třetí, překonala ho druhá Škoda Scala i první Fabia. Obě menší škodovky sice rovněž zaznamenaly pokles prodejů, ale výrazně menší. Škoda Octavia tak podle všeho neobsadí první místo prodejního žebříčku ani za celý rok 2021. Stalo by se tak poprvé od roku 2008.
Výrazný propad prodejů se projevil i u velkých vozů domácí značky: Superb skončil s 50procentním poklesem jedenáctý, Kodiaq s 60procentním desátý. Škodováckých potíží tak využilo Hyundai, které má v první pětce hned dva modely. Čtvrtý typ nižší střední třídy i30 a páté SUV Tucson, to jako jediné v top 5 vykázalo nárůst prodejů. Úspěch slaví také Peugeot 2008 na desáté pozici. Na přehled dvaceti nejprodávanějších aut v říjnu se podívejte do galerie.
Počet dovezených ojetých automobilů nadále převyšuje v prodejích počet nových. Jejich skladba z hlediska stáří podle zástupců svazu negativně působí na celkový stav vozového parku, protože přes 21 procent dovážených ojetin je starších 15 let.
Prodej lehkých užitkových vozů se od ledna do konce října zvýšil o 15,5 procenta na 15 789 vozů. V samotném říjnu byly registrace o 16 procent nižší. Jedničkou na trhu byl Fiat s nárůstem o 23 procent na 1988 vozů, následuje Renault s nárůstem o 64 procent na 1933 aut. Na třetím místě je přes pokles o 19 procent na 1894 užitkových aut Peugeot.
Celkově registrace nákladních vozidel proti loňsku vzrostly o 21 procent na 6897 aut. Proti roku 2019 klesly o 18 procent. První je značka Mercedes-Benz s 1242 registrovanými vozy, následují MAN a DAF.
Prodeje autobusů jsou letos o 21 procent nižší než před rokem a v říjnu klesly o 52 procent. První je značka Iveco Bus s 300 registrovanými autobusy, druhý je SOR a třetí Setra.
Kategorie motocyklů zaznamenala meziroční nárůst o pět procent na 20 093 prodaných strojů. Proti roku 2019 to znamená nárůst o 14 procent. První je Honda s 3965 registrovanými motocykly, následují Yamaha, CF Moto, Piaggio a BMW.