1500 kilometrů ve zbrusu nové Škodě Fabia. Zdražení má obhájit tím, že dělá vše dobře

1500 kilometrů ve zbrusu nové Škodě Fabia. Zdražení má obhájit tím, že dělá vše dobře
Fabia mezigeneračně vyrostla, v kabině je to sice znát jen lehce, ale na jízdních vlastnostech se nová větší platforma projevila značně.
Teď je Fabia na silnici daleko jistější, současně velmi komfortní.
Na výběr jsou zpočátku tříválcové benzinové motory, nejslabší MPI a dvě varianty TSI.
Ta silnější má buď manuál, nebo DSG automat jako tato testovací.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
22. 10. 2021 6:03
Jednou z nejdůležitějších letošních novinek Škodovky je nová, v pořadí čtvrtá generace Fabie. Málokteré auto udělá tak velký skok, který je nejpatrnější až ve chvíli, kdy s ním strávíte delší dobu. Jízdním projevem se podstatně zlepšila a navíc zvenku i zevnitř vypadá daleko hodnotněji než dřív. Projevilo se to ale i na zvýšené ceně.

Pro mladoboleslavskou automobilku to vůbec není lehká situace. V době, kdy musí kvůli nedostatku čipů upřednostňovat při výrobě auta s vysokou marží a elektromobil Enyaq, se ostatní modely dostávají tak trochu do pozadí. Škodovka přitom letos uvedla na trh zcela novou, v pořadí čtvrtou generaci Fabie.

Na ní se ale tak dobře jako na velkých SUV vydělat nedá, a tak si budou dychtiví zákazníci muset nějakou dobu počkat. V době předpandemické se přitom automobilová novinka s šípem ve znaku prodávala obvykle tak rychle jako teplé housky a Fabia léta patřila mezi nejžádanější škodovky.

Ve třídě malých aut vyniká svou prakticky bezchybnou univerzálností už od chvíle, kdy se na trhu na přelomu tisíciletí objevila už její první generace. Za ta léta se ale postupně vyvíjela a novinka ukazuje, že definitivně vystupuje z role dobrého a odolného náčiní, které poslouží, ale designem nebo převratnou technikou nepřekvapovalo.

Fabia zkrátka dospěla. Přesvědčili jsme se o tom během doby, kdy nám dělala společnost a stihli jsme s ní ujet více než 1500 kilometrů. Absolvovala s námi několik vzdálenějších cest po Čechách i na Moravě i rychlý přesun do Mnichova a zpět. I v pěti lidech jsme zvládli jednu kratší trasu a kufr také prověřil své limity.

Začněme vzhledem. O předchůdkyních byste těžko řekli, že jsou vyloženě atraktivní, novinka ale umí zaujmout i zvenku daleko propracovanějšími liniemi, v rezavém laku přitáhne pozornost i těch, kteří nepatří mezi automobilové nacionalisty velebící produkty z Mladé Boleslavi. 

Tmavé disky 17" kol spolu s černě lakovanou střechou tu určitě odvedly velký kus práce, na ocelových patnáctkách v rámci základní výbavy Ambition asi efekt nebude tak výrazný.

Interiér se posunul o mílové kroky. Opět musíme připomenout, testovaný kus je v bohatší výbavě Style a navíc s paketem Plus, kdybyste chtěli vidět, jak vypadá "holejší" Fabia Ambition, zatím nemůžeme sloužit. Materiály jsou však nejen bytelné jako dřív, ale také na pohled kvalitnější a o chlup i hezčí.

Kufr je teď ještě větší, nabídne až 380 litrů, počítá se ale prostor i pod dvojitou podlahou.
Kufr je teď ještě větší, nabídne až 380 litrů, počítá se ale prostor i pod dvojitou podlahou. | Foto: Eva Srpová

Většina funkcí se ovládá centrálním displejem, u dvouzónové příplatkové klimatizace lze aspoň teplota ovládat kolečky, pro podrobnější nastavení musíte vstoupit do menu na dotykovém displeji. U digitálních budíků před řidičem si můžete zvolit více způsobů zobrazování informací, a tak nelze než doufat, že člověk, který příliš nehoví technologickým novotám, si na ovládání funkcí v nové Fabii časem zvykne. 

Ocenění si zaslouží obligátně chytré detaily, které Škodovka souhrnně nazývá Simply Clever, jako je třeba malá tužka v poutku u schránky na středovém tunelu nebo malý zavírací koš ve dveřní kapse, samozřejmě deštník ve dveřích a škrabka pod víčkem nádrže. Dva detaily v kabině bychom ale Fabii přece jen vytkli - držáky na nápoje jsou příliš malé, vejde se sem maximálně malý kelímek s kávou, ale jen o trochu větší láhev s nápojem nebo kafe velikosti L už ne. A nepraktické madlo k zavírání dveří je jedním z mála výstřelků, které si Škoda mohla odpustit.

Přesednutí z předchozí generace Fabie nedoprovází ohromení z vnitřní velikosti, pořád je to zkrátka malé auto, které by s rodinou vyžadovalo trochu uskrovnění se, a tak cestování v pěti bude spíš jen nouzové, potěší ale tradičně velikost kufru. 

Fabia nabídne na zavazadla v základu 380 litrů, čímž s přehledem patří mezi nejpraktičtější auta ve své kategorii a jde i o mezigenerační posun. Má dvojité dno, bytelné háky na nákupní tašky, ale také lehce "fórové plato". Po sklopení opěradel se podlaha mírně svažuje, i tak se sem vejde mnohem víc než například do francouzských konkurentů.

Jízdně však Fabia udělala ohromný skok. Je daleko stabilnější, a přitom komfortní, a tak ani zmíněná cesta do Mnichova a zpět nebyla utrpením. V porovnání s se svými předchůdkyněmi je daleko příjemnější ji řídit, chová se jistě, dospěle. Raději bychom se ale vzdali 17" kol, o palec menší by jízdnímu projevu na nerovnostech přece jen trochu prospěla.

Základem je ve Fabii atmosférický tříválec 1.0 MPI za bez stokoruny 330 tisíc, do testu se nám však dostal zatím nejsilnější motor, přeplňované litrové TSI s 81 kW a automatem DSG. Ten pomáhá potlačit vrozenou slabinu přeplňovaného malého motoru, tedy znatelnou turbodíru. Řadí rychle a bezproblémově. Nejvýkonnější 1.5 TSI dorazí později.

Se silným litrem se Fabia umí přesouvat z místa na místo překvapivě živě a výkonovou rezervu oceníte, pokud se s autem bude jezdit po dálnici a na delší trasy. Lidem, kteří chtějí vůz hlavně na popojíždění po městě, by mohla stačit slabší, 70kW verze. Potěšující však byla i spotřeba, celkově jsme po 1500 km dosáhli hodnoty 6,4 litru, na trasách, které nevedly tolik po dálnici, se Fabia držela těsně pod šestilitrovou hranicí. 

Škoda Fabia 1.0 TSI/81 kW DSG

Motor: řad. 3válec, turbo, 999 cm3
Výkon: 81 kW při 5500 ot./min.
Toč. moment: 200 Nm při 2000 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Převodovka: 7.st. dvouspojková
Spotřeba: 5,5 l/100 km
Velikost kufru: 380 l/1190 l
Cena od: 409 900 Kč

Fabia dříve platívala za cenově dostupné a skromné auto, dnes už se ale v hierarchii posouvá. Můžete mít opravdu královskou příplatkovou výbavu, a není tedy divu, že i testované auto vyšlo na více než půl milionu. Potěšující je ale fakt, že se jízdně skokově zlepšila. Srovnání s konkurencí čtěte tady.

 

Právě se děje

Další zprávy