Čína už je pro Škodovku trh číslo 1. Po třech letech

Radek Pecák Radek Pecák
30. 4. 2010 8:04
Octavie vozí v Číně za zadní kapotě nápis MingRui
V Číně nese octavia název MingRui
V Číně nese octavia název MingRui | Foto: Škoda- auto

Křišťálově čistá, Inteligentní či Pokroková a Větší než si kdo dokáže představit. To jsou čínské názvy tří Škodovek, které se v současné době vyrábějí a prodávají v této nejlidnatější zemi světa.

První název patří fabii, (JingRui), která se na tomto trhu prodává s benzinovými motory 1,4 16V (63kW) a 1,6 16V (77kW). Číňané si mohou místo manuální dopřát i automomatickou převodovku Tiptronic.

Historie Škody v Číně

  • duben 2005 - podepsána smlouva mezi Škoda Auto  Shanghai Volkswagen
  • březen 2007 - spuštěna produkce octavií
  • březen 2007 - otevřeno první dealerství Škody v Číně
  • léto 2008 - octavia je oficiální doprovodný vůz pro nosiče olympijské pochodně
  • říjen 2008 - zahájena výroba Fabia Jing Rui
  • březen 2009 - prodáno prvních sto tisíc Škodovek v Číně
  • duben 2009 - zahájení výroby Superb Hao Rui
  • duben 2010 - počet dealerů Škody se blíží počtu 250

Zářivá a inteligentní je pro Číňany octavia. Ve své třídě má na čínském trhu, kde se vloni prodalo přes´deset miliónů automobilů, tržní podíl dvě procenta. Zákazníci si mohou vybrat mezi motory 1,4 TSI (96kW), 1,6 16V (77 kW), 1,8 TSI 118 kW) a 2,0 MPI (88kW). Jde tedy zhusta o motory, které si zákazník v Česku ani jinde v Evropě nekoupí. Všechny motory navíc lze kombinovat s automatickými předovkami.

Kromě překladu jména superbu (Větší než si kdo dokáže představit) existuje i druhý, který zní Bez hranic.  Ten má pak pod kapotou budď 1,8 TSI (118kW) nebo 2,0 TSI (147 kW).

Čínské škodovky jsou z čínských dílů

Ve všech případech tedy jde o benzinové motory. Diesely se tady kvůli pochybné kvalitě nafty, která by se nesnesla s moderními vznětovými agregáty, vůbec nenabízí. To ale není jediný rozdíl mezi stejným modelem vyráběným například v Mladé Boleslavi a tím v Číně. Jak zvenčí na karosérii, tak i v interiéru se pro čínský trh používá daleko více chromovaných dílů. Ostatně Škodovky vyráběné v Číně jsou skutečně poskládané téměř výhradně z čínských dílů. Z domácí produkce jich pochází přibližně 90 procent.  

To, že Čína vůbec existuje, je v době současné krize nejen pro mladoboleslavskou Škodovku, ale i pro spoustu dalších automobilek doslova dar z nebes. Například ze značek koncernu VW ale má Škodovka největší nárůsty prodejů. Vloni prodeje jejích tří modelů (v současné době se tu v továrně VW dělají tři modely - fabia, octavia a superb) stouply meziročně o 112 procent. Celkový loňský prodej činil 122 556 aut.

Německo se propadlo na druhou pozici

V posledních letech až do loňska bylo pro Škodovku vždy nejdůležitějším zahraničním trhem Německo. Čína se sice už v roce 2008 dostala na druhé místo (před ČR, Rusko a Velkou Británii) ale během letošního prvního čtvrtletí se dostala neotřesitelně na první pozici. A tu zřejmě jen tak neopustí. Počet dealerů v zemi by měl dosáhnout čísla 600.

Nejžádanějším autem se škodováckým logem  na kapotě je pro Číňany octavia. Vloni se jich tam z celkového objemu výroby Škody v Číně prodaly skoro tři čtvrtiny. Vloni se ale prodával ještě vůz v podobě před faceliftem. V modernizované podobě se octavia představila až nyní, na pekingském autosalonu.

Letos navíc výrazně rostou prodeje superbů, kterých už se za letošní první čtvrtletí prodalo skoro devět tisíc a to je víc než se prodalo fabií (7600 kusů).

 

Právě se děje

před 4 minutami

OSN má obavy desetitisíce Afghánců, v Laškargáhu by je mohly uvěznit boje s Tálibánem

OSN má velké obavy o bezpečnost desetitisíců obyvatel afghánského Laškargáhu, které by v tomto městě mohly uvěznit boje mezi vládními vojsky a islamistickým hnutím Tálibán. V New Yorku to dnes podle agentury Reuters uvedl mluvčí generálního tajemníka OSN Stéphane Dujarric.

Tálibán svou ofenzivu proti afghánské vládě zesiluje od dubna, kdy USA oznámily, že do září stáhnou z Afghánistánu své vojáky, čímž ukončí svou dvacetiletou vojenskou přítomnost v zemi.

"Od začátku roku konflikt v Afghánistánu přinutil skoro 360.000 lidí opustit domovy. Od roku 2012 bylo vysídleno zhruba pět milionů lidí," řekl Dujarric novinářům.

Boje jsou velmi intenzivní zejména v okolí města Herát, nedaleko západní hranice s Íránem, a v Kandaháru a právě v Laškargáhu na jihu země.

"Máme velké obavy o bezpečnost a ochranu lidí v Laškargáhu na jihu země, kde by boje mohly uvěznit desetitisíce lidí," řekl Dujarric. Doplnil přitom, že z provincií Hílmand a Kandahár byl hlášen nárůst počtu civilních obětí a destrukce civilních budov i kritické infrastruktury, včetně nemocnicí.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 23 minutami

Běloruská běžkyně Cimanouská dorazila do polského azylu

Letadlo s běloruskou atletkou Kryscinou Cimanouskou, která po konfliktu s vedením výpravy své země opustila olympiádu v Tokiu, přistálo ve středu večer na varšavském letišti. Informovaly o tom agentury Reuters a AFP. Sportovkyně dostala polské humanitární vízum poté, co se z olympijských her odmítla vrátit do vlasti kvůli obavám o svou bezpečnost. Atletka letěla z Tokia pod ochranou polské diplomacie nejprve do Vídně, kde po několika hodinách nastoupila do letadla mířícího do polské metropole.

Původně se předpokládalo, že olympionička poletí z Tokia přímo do Varšavy, na poslední chvíli ale plány změnila a nejprve zamířila do rakouského hlavního města. "Jak jsme opakovaně naznačovali, podrobnosti ohledně jejího letu nebudeme zveřejňovat," řekl ve středu agentuře Reuters náměstek polského ministerstva zahraničí Marcin Przydacz.

Atletka let změnila poté, co se na veřejnost dostal itinerář její cesty, napsal už dříve Reuters s odvoláním na polský vládní zdroj. Podle něj panovaly obavy kvůli květnovému incidentu, kdy běloruské úřady přinutily přistát v Minsku letoun mířící z Atén do Vilniusu, na jehož palubě cestoval běloruský opoziční novinář Raman Pratasevič, jehož pak zatkla běloruská policie. Květnový incident v této souvislosti zmínil v rozhovoru pro televizi TVN24 i šéf exilové organizace Běloruský dům ve Varšavě Ales Zarembjuk.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 38 minutami

V ulicích Bejrútu se rok po výbuchu sešly tisíce Libanonců. Žádají potrestání viníků

Tisíce Libanonců se ve středu shromáždily poblíž bejrútského přístavu, aby si připomněli první výročí mohutné exploze, která si vyžádala životy více než 200 lidí, tisíce dalších zranila a zdevastovala rozsáhlé části města. Mnozí přitom volali po spravedlnosti. V přístavu před rokem vybuchlo velké množství roky špatně uskladněného dusičnanu amonného. Žádní vysoce postavení činitelé ale dosud nebyli postaveni před soud, což vedlo k četným protestům. Demonstrace se uskutečnila také u libanonského parlamentu. Bezpečnostní složky tam dav podle agentury Reuters rozháněly pomocí vodního děla a slzného plynu, zraněno tam bylo osm lidí.

Výbuch v bejrútském přístavu byl jednou z nejsilnějších nejaderných explozí, která byla kdy zaznamenána. Otřesy byly cítit až na více než 240 kilometrů vzdáleném Kypru. Vyšetřování nicméně postupuje pomalu, řada žádostí o odebrání imunity vysoce postaveným politikům a bývalým činitelům byla zamítnuta. Všichni lidé, které chtěli libanonští vyšetřovatelé vyslechnout, jakékoliv pochybení odmítli.

"Nezapomene a nikdy jim neodpustíme. Pokud je nebudou schopni postavit před spravedlnost, uděláme to sami vlastníma rukama," řekla Hijám Bikaíová. Byla oblečená v černém a držela fotografii svého syna Ahmada, který zemřel, když na jeho auto při explozi spadla zeď. Na velkém transparentu na budově u přístavu stálo: "Rukojmí vražedného státu".

Francouzský prezident Emmanuel Macron ve středu v Paříži na mezinárodní konferenci k prvnímu výročí výbuchu v Bejrútu přislíbil Libanonu finanční i hmotnou pomoc, včetně vakcín proti covidu-19. Řekl také, že libanonští lídři dluží svým občanům pravdu a kritizoval libanonské vládnoucí elity za neschopnost řešit ekonomickou krizi, která je označována za nejhorší od občanské války z let 1975 až 1990. Paříž se zavázala blízkovýchodní zemi poskytnout dalších 100 milionů eur (2,5 miliardy korun), které půjdou přímo "místní populaci", a 500 000 dávek vakcíny proti covidu-19.

Zdroj: ČTK
Další zprávy