Čína už je pro Škodovku trh číslo 1. Po třech letech

Radek Pecák Radek Pecák
30. 4. 2010 8:04
Octavie vozí v Číně za zadní kapotě nápis MingRui
V Číně nese octavia název MingRui
V Číně nese octavia název MingRui | Foto: Škoda- auto

Křišťálově čistá, Inteligentní či Pokroková a Větší než si kdo dokáže představit. To jsou čínské názvy tří Škodovek, které se v současné době vyrábějí a prodávají v této nejlidnatější zemi světa.

První název patří fabii, (JingRui), která se na tomto trhu prodává s benzinovými motory 1,4 16V (63kW) a 1,6 16V (77kW). Číňané si mohou místo manuální dopřát i automomatickou převodovku Tiptronic.

Historie Škody v Číně

  • duben 2005 - podepsána smlouva mezi Škoda Auto  Shanghai Volkswagen
  • březen 2007 - spuštěna produkce octavií
  • březen 2007 - otevřeno první dealerství Škody v Číně
  • léto 2008 - octavia je oficiální doprovodný vůz pro nosiče olympijské pochodně
  • říjen 2008 - zahájena výroba Fabia Jing Rui
  • březen 2009 - prodáno prvních sto tisíc Škodovek v Číně
  • duben 2009 - zahájení výroby Superb Hao Rui
  • duben 2010 - počet dealerů Škody se blíží počtu 250

Zářivá a inteligentní je pro Číňany octavia. Ve své třídě má na čínském trhu, kde se vloni prodalo přes´deset miliónů automobilů, tržní podíl dvě procenta. Zákazníci si mohou vybrat mezi motory 1,4 TSI (96kW), 1,6 16V (77 kW), 1,8 TSI 118 kW) a 2,0 MPI (88kW). Jde tedy zhusta o motory, které si zákazník v Česku ani jinde v Evropě nekoupí. Všechny motory navíc lze kombinovat s automatickými předovkami.

Kromě překladu jména superbu (Větší než si kdo dokáže představit) existuje i druhý, který zní Bez hranic.  Ten má pak pod kapotou budď 1,8 TSI (118kW) nebo 2,0 TSI (147 kW).

Čínské škodovky jsou z čínských dílů

Ve všech případech tedy jde o benzinové motory. Diesely se tady kvůli pochybné kvalitě nafty, která by se nesnesla s moderními vznětovými agregáty, vůbec nenabízí. To ale není jediný rozdíl mezi stejným modelem vyráběným například v Mladé Boleslavi a tím v Číně. Jak zvenčí na karosérii, tak i v interiéru se pro čínský trh používá daleko více chromovaných dílů. Ostatně Škodovky vyráběné v Číně jsou skutečně poskládané téměř výhradně z čínských dílů. Z domácí produkce jich pochází přibližně 90 procent.  

To, že Čína vůbec existuje, je v době současné krize nejen pro mladoboleslavskou Škodovku, ale i pro spoustu dalších automobilek doslova dar z nebes. Například ze značek koncernu VW ale má Škodovka největší nárůsty prodejů. Vloni prodeje jejích tří modelů (v současné době se tu v továrně VW dělají tři modely - fabia, octavia a superb) stouply meziročně o 112 procent. Celkový loňský prodej činil 122 556 aut.

Německo se propadlo na druhou pozici

V posledních letech až do loňska bylo pro Škodovku vždy nejdůležitějším zahraničním trhem Německo. Čína se sice už v roce 2008 dostala na druhé místo (před ČR, Rusko a Velkou Británii) ale během letošního prvního čtvrtletí se dostala neotřesitelně na první pozici. A tu zřejmě jen tak neopustí. Počet dealerů v zemi by měl dosáhnout čísla 600.

Nejžádanějším autem se škodováckým logem  na kapotě je pro Číňany octavia. Vloni se jich tam z celkového objemu výroby Škody v Číně prodaly skoro tři čtvrtiny. Vloni se ale prodával ještě vůz v podobě před faceliftem. V modernizované podobě se octavia představila až nyní, na pekingském autosalonu.

Letos navíc výrazně rostou prodeje superbů, kterých už se za letošní první čtvrtletí prodalo skoro devět tisíc a to je víc než se prodalo fabií (7600 kusů).

 

Právě se děje

Další zprávy