Chcete jezdit bez řidiče? Pak budete muset zpomalit, varují americké pojišťovny

Martin Frei Martin Frei
21. 7. 2020 12:15
Autonomní auta slibují řadu výhod. Jednou z nich má být méně havárií, zranění a škod na životech. K nehodám ovšem dochází z různých příčin a ne všem dokážou počítače předejít stejně snadno. Americká pojišťovací asociace analyzovala 5000 reálných nehod a vyšlo jí, že jestli vozidla v některých situacích nemají selhat, pak se do nich prostě ani nesmí dostat.
Foto: iStock

Pozornost a optimismus, s nímž média hlavního proudu v posledních letech referují o autonomních vozidlech, vyvolávají iluzi, že celá věc je skoro na spadnutí. Jako by stačilo doladit pár posledních detailů a dopsat nějaký ten paragraf do silničního zákona. Lví podíl na šíření dobré nálady mají zainteresované technologické firmy i automobilky, které musí před akcionáři obhájit značné investice, a tak nadšeně prohlašují každý dílčí úspěch za velký krok pro lidstvo.

Reálné výsledky jsou povzbudivé o něco méně. Nesplněných slibů s uplývajícími léty přibývá, a zatímco jedni férově připouštějí, že se unáhlili a technologie dosud nedozrála, jiní jednoduše prohlašují za autonomní i takové auto, které musíte řídit sami. Realisté vyčkávají, jak se věci vyvinou, a berou v úvahu i negativní signály. Třeba když samotný šéf mobilní divize Googlu připustí, že bezpilotní auta nemusí ani v budoucnu překonat mlhu a husté sněžení.

Na jiný aspekt autonomního řízení se zaměřila nedávná studie amerického Pojišťovacího institutu pro silniční provoz (IIHS). Vyhodnotila 5000 reálných dopravních nehod, které zavinil člověk za volantem, a roztřídila je do kategorií podle toho, jakou chybu přesně udělal.

Asi 24 procent padá na vrub špatného vidění a vnímání situace, 10 procent na nepozornost či neschopnost jako spánek, zdravotní selhání nebo alkohol. Těmto nehodám by počítačově řízená auta měla předejít. Dalších 40 procent ale způsobilo špatné plánování a rozhodování, zatímco 20 procent mají na svědomí chybně provedené manévry a nezvládnutí řízení.

K čemuž IIHS dodává, že aby se autonomní vozy rozhodovaly a manévry plánovaly i prováděly bez rizika nehody, nesmějí se vůbec dostávat do riskantních situací. A to znamená, že budou muset v jízdním stylu vždy akcentovat bezpečnost a jezdit pomaleji.

Z komunity vývojářů a obhájců autonomie se ozval sborový nesouhlas. Studie prý neříká nic nového, vždyť právě o prioritu bezpečnosti od začátku jde a omezení chybujícího lidského faktoru je pouze cestou k ní.

K rychlosti se ale nikdo moc konkrétně vyjadřovat nechce a schopnosti dnešních prototypů vysvětlují proč. Příkladem za všechny je letošní video, které špička oboru - izraelská firma Mobileye - natočila v Jeruzalémě. Vůz sice jede dvacet minut městem bez zásahu řidiče, ale navzdory velmi mírnému provozu si všude nechává tak zdvořile dlouhé odstupy, jaké by mu v Praze okolní řidiči rozhodně nedopřáli.

Jízda autonomního prototypu Mobileye | Video: Mobileye an Intel Company

Za neustálého najíždění dalších aut do těchto mezer by jízda trvala podstatně déle, což budí otázky, jak úspěšná budou autonomní vozidla v převaze aut řízených vystresovanými lidmi.

Mobileye mimochodem v prezentaci zdůrazňuje, že vůz řízený pomocí dvanácti kamer se obejde bez radaru a lidaru. Nepřímo tím potvrzuje zmíněnou obavu ze špatného počasí. Dvanáct kamer sice zajišťuje pohled z mnoha úhlů a poskytuje dost informací k tvorbě třírozměrného modelu reality, spolehlivě ale bude fungovat jen za slunného izraelského dopoledne.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Polský ministr vnitra chce výjimečný stav u hranic s Běloruskem prodloužit

Prodloužit výjimečný stav v pásmu u hranic s Běloruskem o dva měsíce chce polský ministr vnitra Mariusz Kamiński. V této souvislosti také sdělil, že v mobilech migrantů, kteří překročili hranici s Běloruskem, se našly materiály spojené s islámským extremismem.

Výjimečný stav v pásmu přiléhajícímu k hranicím s Běloruskem vyhlásil polský prezident 2. září. Vyhověl tak vládě, která svou žádost zdůvodnila náporem migrantů nezákonně přecházejících hranici z Běloruska. Podle premiéra Mateusze Morawieckého je v pozadí záměr Minska destabilizovat situaci v Polsku a pomstít se Evropské unii za sankce.

Výjimečný stav, jenž přináší omezení ústavních svobod, byl zaveden na 30 dnů ve 183 obcích na východě Polska. Podobná opatření přijaly i Litva a Lotyšsko, které rovněž čelí přílivu migrantů ilegálně přicházejících z Běloruska.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

S ochranou maďarského plotu na hranicích bude pomáhat 50 českých policistů

S ochranou vnější hranice schengenského prostoru bude od 15. října na maďarsko-srbské hranici pomáhat 50 českých policistů. Na pondělním zasedání to schválila vláda, sdělil na tiskové konferenci vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Kontingent bude na místě působit dva měsíce.

O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil minulý týden při návštěvě Maďarska premiér Andrej Babiš (ANO). Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun, peníze dnes kabinet uvolnil a budou převedeny do rozpočtu ministerstva vnitra.

Česko tak bude mít policejní kontingenty v Severní Makedonii, Slovinsku a Maďarsku. Hamáček minulý týden nabídl svému slovinskému protějšku Aleši Hojsovi prodloužení české policejní mise. Desítka českých policistů se na tamní hranici s Chorvatskem přesunula v létě.

"Česká republika jasně dává najevo, že jakkoli nemáme vnější hranici Schengenu, jsme solidární a na vnější hranici pomáháme," řekl Hamáček. Česko podle něj za poslední čtyři roky na ochranu a projekty spojené s ochranou vnější schengenské hranice vynaložilo 1,1 miliardy korun, na ochranu české hranice a výbavu policie 400 milionů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Propuštění horníci dostanou od státu měsíčně 5300 korun, někteří až na pět let

Státní příspěvek 5300 korun měsíčně po dobu tří měsíců až pěti let v závislosti na odpracované době a věku pracovníka mají do budoucna získat také propuštění zaměstnanci Severočeských dolů (SD) ze skupiny ČEZ nebo Vršanské uhelné ze skupiny Sev.en Energy finančníka Pavla Tykače. Počítá s tím návrh na úpravu nařízení vlády, který kabinet schválil. Na Twitteru o tom informoval ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). V současné době mají podle nařízení nárok na příspěvek propuštění zaměstnanci 12 firem, loni v listopadu byla přidána Sokolovská uhelná.

"Všichni horníci, kteří budou muset skončit v důsledku útlumu hornické činnosti mají ode dneška stejné podmínky. Na vládě jsme na návrh MPO rozšířili restrukturalizační příspěvek pro dotčené pracovníky, a to na všechny subjekty, které v budoucnu ukončí těžbu," uvedl ministr.

Návrh počítá s tím, že se počet těchto firem rozroste na 17. Kromě Severočeských dolů a Vršanské uhelné mají mít na příspěvek nárok také tři dceřiné společnosti SD: Prodeco, Revitrans a SD - Kolejová doprava. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v předkládací zprávě materiálu uvedlo, že důvodem předložení tohoto návrhu je přijmout řešení, které by do budoucna alespoň částečně umožnilo minimalizovat očekávané dopady vyplývající ze ztráty zaměstnání zaměstnanců těchto firem.

"V případě všech v návrhu uvedených subjektů bude v budoucích letech ohroženo zaměstnání více než 5200 zaměstnanců (současný stav) zabývajících se těžbou hnědého uhlí, respektive činnostmi s těžbou přímo souvisejícími, v regionu (Ústecký kraj), který má v současné době nejvyšší nezaměstnanost v České republice. Ta k 30. červnu 2021 dosáhla výše 5,58 procenta, zatímco celková nezaměstnanost v rámci celé ČR dosáhla výše 3,73 procenta," napsalo v podkladech pro vládu MPO.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

T-Mobile do konce listopadu vypne svou mobilní síť 3G

T-Mobile začne na začátku října na Moravě vypínat svou starší mobilní síť 3G. Kompletní ukončení jejího provozu naplánoval na konec listopadu. Uvolněné frekvence v pásmu 2100 MHz chce využít pro rozvoj sítě 5G. Oznámil to v tiskové zprávě. Většina uživatelů by vypnutí sítě neměla nijak pocítit.

Konkurenční Vodafone 3G vypnul na konci letošního března. O2 začala síť postupně vypínat ve třech krocích od konce května. Důvodem je rovněž využití frekvencí pro novější technologii 5G.

Ukončení provozu 3G se podle mluvčí Zuzany Svobodové dotkne méně než jednoho procenta zákazníků T-Mobilu, jelikož drtivá většina v současnosti používaných mobilních telefonů využívá pro datové přenosy technologii LTE a nově prodávané smartphony stále častěji podporují i sítě 5G. Nejstarší telefony bez připojení k mobilnímu internetu budou nadále pro hlasové hovory i SMS využívat síť GSM, která zůstává v plném provozu a její pokrytí je výrazně širší než pokrytí sítě 3G.

"Vypnutí sítě 3G naši zákazníci nijak negativně nepocítí, protože její roli již před dlouhou dobou převzala síť LTE (4G). Pro operátory je ale uvolnění pásma 2100 MHz velmi důležité pro další rozvoj nejmodernější vysokorychlostní sítě 5G,“ uvedl manažer INS a Fix produktového managementu Zdeněk Bumbálek.

Postup, jak ověřit, zda je zákazník na vypnutí sítě 3G připraven, lze nalézt na stránce http://www.t-mobile.cz/3g. Soukromé i firemní zákazníky, které může ukončení provozu sítě 3G ovlivnit, T-Mobile informoval prostřednictvím SMS nebo e-mailu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy