"Nadšení z autonomní jízdy v kolonách výrazně ochladlo." Audi A8 ji nakonec nedostane

Martin Přibyl Martin Přibyl
4. 5. 2020 11:06
Pro současnou generaci vlajkové lodi ingolstadtské automobilky to měl být technologický tahák. Systém, který v kolonách při rychlosti do 60 kilometrů za hodinu převezme řízení, šofér se mu nebude muset věnovat a bude moci třeba odpovídat na e-mail. Audi A8 mělo být prvním komerčně dostupným vozem s autonomním řízením na úrovni 3. Nedostane ho. Převážně z legislativních důvodů.
Audi A8.
Audi A8. | Foto: Audi

Vlajkové lodi automobilek by vždy měly přijít s nějakou novou převratnou technologií. V případě současné generace modelu Audi A8, která se prodává od roku 2017, to mělo být první komerční nasazení autonomního řízení na úrovni tři. Této úrovni se rovněž říká podmíněná autonomie, jedná se tedy o vozy, které se za přesně definovaných podmínek zvládnou řídit samy. Jakmile ale podmínky skončí, řidič musí převzít řízení.

V případě Audi A8 se technologie měla jmenovat Traffic Jam Pilot a auto díky ní mělo bez zásahu řidiče jet samo v koloně rychlostí až 60 km/h, nemělo přitom vyžadovat ruce na volantu. Řidič musel být jen v případě potřeby připraven řízení převzít.

Již v roce 2017 Audi tvrdilo, že systém aktivuje jen v zemích, kde to dovolí předpisy. Takové ale dosud nejsou nikde. "V současné době neexistuje nikde na světě právní rámec, podle něhož by podobný systém šlo schválit k provozu," řekl oborovému magazínu Automotive News Europe (ANE) šéf vývoje Audi Hans-Joachim Rothenpieler.

Problematická je zejména oblast, při níž se přenáší odpovědnost za nehodu z řidiče na výrobce auta. Podle zdroje ANE právníci představitele Audi důrazně varovali, že se nedá žádným způsobem zaručit, že majitel bude svůj vůz správně servisovat tak, aby funkčnost systémů nijak neutrpěla. V případě, že by k nehodě došlo v autonomním režimu, bylo by za nehodu stále zodpovědné Audi, a to jak v případě zcela nového vozu, u něhož se dá předpokládat, že systém funguje správně, tak u pětkrát a kdovíjak opravovaného auta. 

Audi A8 tedy původně plánovanou funkci nedostane. "Systém Traffic Jam Pilot současná generace modelu nedostane, prodělala již výraznou část svého modelového cyklu," řekl ANE Rothenpieler. A8 projde příští rok modernizací a Audi již nemá dostatek času na to, aby systém dokázalo dovyvinout a zhomologovat včas tak, aby se do modelu vůbec stihl dostat.

Firma se místo úrovně tři chce zaměřit na zdokonalování současných asistenčních systémů úrovně dvě. Ty také nepřenášejí odpovědnost za havárie na automobilku, za chování vozu je zodpovědný řidič. "Nadšení autoprůmyslu ohledně autonomie na úrovni tři výrazně ochladlo," prohlásil Rothenpieler.

V současné době to na každý pád neznamená žádnou ztrátu na konkurenci, žádný ze soupeřů dosud na úroveň tři nepostoupil. Snad jen společnost Waymo provozuje robotické taxíky na úrovni čtyři (plná autonomie, ale ve vymezeném prostoru), tyto vozy ale nejsou dostupné zákazníkům, tedy komerčně.

Všechny ostatní automobilky včetně Tesly a jejího Autopilota nabízejí autonomii na úrovni dvě. Jedná se tedy o asistenční systémy, které ve své podstatě umí do velké míry řídit auto samy (na dálnici udržují rychlost i odstup, řídí se v pruhu, zpomalí před zatáčkou nebo křižovatkou), ale řidič nese za jejich chování plnou zodpovědnost, musí mít tedy neustále ruce na volantu a v případě, že systém zachybuje, okamžitě musí jeho akci korigovat.

Ztrátu by Audi mohlo nabrat až koncem letošního roku. Tehdy Mercedes plánuje uvést další generaci své třídy S, u níž autonomii na úrovni tři slibuje. V roce 2021 by pak měla být realitou na palubě elektrického SUV BMW iNext.

Tyto plány se ale pochopitelně mohou také změnit, i Mercedesu a BMW v současnosti chybí předpisy, jimiž by se mohli vývojáři při návrhu systémů řídit. Problémy s legislativou si uvědomuje i Tesla, která v jedné ze svých zpráv podle ANE varovala před "spletí nejrůznějších a protichůdných předpisů". Tyto legislativní problémy by podle ní měly zpozdit příchod pokročilých systémů na úrovni tři a vyšších.

V případě úrovně tři se navíc jako problém ukazuje předávání řízení mezi řidičem a "počítačem". Šofér totiž musí správně zareagovat a převzít řízení včas, jinak musí vůz bezpečně zastavit. A zde nastává otázka, jestli je vhodné pak řidiči dovolit, aby si v případě, že za něj řídí auto, četl noviny nebo sledoval video na YouTube.

Švédská automobilka Volvo tedy stupeň tři považuje za nebezpečný, chce ho raději vynechat a přistoupit rovnou ke čtyřce. V původním plánu to měl i Ford, ten ale na začátku loňského roku svoje záměry přehodnotil. Auta s úrovní tři nakonec uvede. Podle tehdejší šéfky firmy pro mobilitu Marcy Klevornové je tento mezistupeň vhodný pro to, aby se lidé naučili s autonomními vozy žít.

Pět úrovní autonomního řízení

Úroveň 0
Pokročilé funkce jen zobrazují varování a poskytují okamžitou pomoc v nouzi. Příklady: nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu, varování před objekty ve slepém úhlu zrcátek. Dostupnost: běžně u většiny prodávaných aut.

Úroveň 1
Funkce automatizovaného řízení ovládají brzdu a plyn nebo řízení. Příklady: samočinné udržování ve středu jízdního pruhu, adaptivní tempomat. Dostupnost: postupně se dostává i do běžných současných aut.

Úroveň 2
Funkce automatizovaného řízení ovládají brzdu, plyn a zároveň řízení. Příklady: samočinné udržování ve středu jízdního pruhu spuštěné zároveň s adaptivním tempomatem. Dostupnost: úroveň 2 splňují dnes již i vozy jako Škoda Octavia.

Úroveň 3
Systém autonomního řízení za určitých podmínek zcela ovládá vůz, pokud ale pominou, přebírá jej řidič, který jinak nemusí držet volant. Příklady: samočinné řízení vozu v dopravní zácpě nebo na dálnici. Dostupnost: první vozy snad koncem tohoto roku.

Úroveň 4
Systém kompletního autonomního řízení funguje v přesně vymezených oblastech. Po řidiči se nepožaduje, aby převzal řízení, volant a pedály nemusí být namontované. Příklady: robotické taxi. Dostupnost: testuje se, v autě musí většinou být záložní lidský řidič. Sériová výroba od roku 2030.

Úroveň 5
Systém autonomního řízení funguje vždy a všude. Volant a pedály nemusí být namontované. Příklady: robotické taxi. Dostupnost: testuje se, většinou je vyžadována přítomnost záložního lidského řidiče za volantem. Sériová výroba od roku 2040.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Klaebo a Sundlingová ovládli sprint na MS, Češi skončili ve čtvrtfinále

Norský běžec na lyžích Johannes Hösflot Klaebo jako první muž v historii obhájil titul mistra světa ve sprintu. Mezi ženami poprvé zvítězila Švédka Jonna Sundlingová.

Čeští reprezentanti Tereza Beranová, Ondřej Černý, Michal Novák a Luděk Šeller vypadli ve dvanáctistupňovém teplu v německém Oberstdorfu shodně ve čtvrtfinále.

Šestadvacetiletá Sundlingová ukončila na trati dlouhé 1200 metrů klasicky kralování Maiken Caspersen Fallaové. Norská šampionka z minulých dvou šampionátů tentokrát dojela druhá, bronz získala Slovinka Anamarija Lampičová.

Muži jeli 1500 metrů a Klaebo vyhrál všechno - suverénně kvalifikaci, čtvrtfinále i finále, které se proměnilo v triumf Norů. Stříbro bral Erik Valnes a bronz Haavard Solaas Taugböl. Rus Alexander Bolšunov skončil čtvrtý.

Novák, jenž byl v této sezoně Světového poháru dvakrát ve sprintu devátý, najížděl ve čtvrtfinále do cílové rovinky z šestého místa v kontaktu se soupeři, ale ve finiši na postup nedosáhl a byl pátý. Na stejné pozici skončil ve své rozjížďce Šeller, ale daleko za místy v semifinále. Novák v konečném pořadí obsadil 23. místo, Šeller byl o příčku horší.

Nadějně jel jednadvacetiletý Černý. Před druhým stoupáním dokonce vedl, ale zezadu se před něj tlačil v úzkém místě De Fabiani. Ital při manévru spadl a srazil na kolena i českého běžce. Černý tak dojel pátý a celkově byl jednadvacátý. "Výsledek beru a jsem s výkonem moc spokojený," řekl v tiskové zprávě.

Ve čtvrtfinále s Beranovou se nezvykle komplikoval start a povedl se až na třetí pokus. Češka jela na chvostu a díky pádu Finky Mantintalové z čela rozjížďky i chybě Rusky Sorinové skončila čtvrtá, celkově pak dvacátá.

"Do čtvrtfinále jsem šla s taktikou, že se v posledním sjezdu za někým vyvezu a budu silná ve finiši. Jenže trať hodně povolila, a i když jsem měla svoje nejlepší lyže, tak mi na těch podmínkách nejely a z kopce jsem nestíhala. Nebyla to vina servisu, který odvedl výbornou práci, ale samotných lyží. Rychlejší bohužel nemám," uvedla Beranová.

Už v kvalifikaci skončila trochu nečekaně Kateřina Janatová a také Petra Hynčicová, Petra Nováková a Jan Pechoušek.

Nejlepším českým výsledkem ve sprintu na MS je pátá příčka Martina Koukala z Val di Fiemme 2003. Aleš Razým skončil v Liberci 2009 o příčku horší.

Sundlingová odjela finále stylem start - cíl. Zkušená Fallaová si pro pátou medaili ze sprintu na MS v řadě a zároveň první stříbro dojela s odstupem 2,32 vteřiny.

Lídr Světového poháru Bolšunov se snažil finále rozjet ve vysokém tempu, ale Norové se ho udrželi a rozhodli ve stoupání před finišem. V cílové rovince pak nedal favorizovaný čtyřiadvacetiletý Klaebo krajanům šanci.

Zdroj: ČTK
před 30 minutami

Bývalého politika Pavla Severu soud zprostil obžaloby z podvodu

Soud ve čtvrtek zprostil bývalého politika Pavla Severu obžaloby z podvodu se směnkami asi na deset milionů korun. Podle soudu skutek není trestným činem. Rozsudek není pravomocný, státní zástupce a zmocněnec poškozené rodiny si ponechali lhůtu pro podání odvolání.

Podle obžaloby Severa údajně v letech 2010 až 2012 na svém dlouholetém příteli, podnikateli Zdeňku Švecovi podvodně vymohl podpis na čtyři směnky. Švec měl podle spisu kvůli nemoci a závislosti na alkoholu snížené až vymizelé rozpoznávací a ovládací schopnosti. Severa vypověděl, že Švecovi v letech 2001 až 2010 půjčoval desetitisícové i statisícové částky, protože podnikatelova firma byla v potížích. Koncem 90. let totiž podle něj ručila za úvěr jiné společnosti, která nesplácela. Po roce 2010 je po dohodě se Švecem sdružil do čtyř směnek.

Podle soudu se nepodařilo prokázat, že by směnky byly falešné a že by Severa zneužil špatného zdravotního stavu Švece. Podnikatel také nikdy své jednání, tedy podpisy směnek, nerozporoval. "Soud nemohl dospět ke spolehlivému závěru, že by obžalovaný zneužil situace poškozeného, nechal ho podepsat uvedené listiny a naložil s nimi, jak je popsáno v obžalobě. Nebylo možné akceptovat popis skutku uvedený v obžalobě," řekl předseda senátu Jan Šlosar.

Zdroj: ČTK
Další zprávy