České automobilky se budou orientovat na rodinné vozy

Radek Pecák Radek Pecák
14. 9. 2010 8:29
Na Slovensku se dělá více sportovnějších aut
Foto: Aktuálně.cz

Stále více na zákazníky, kteří mají rodiny a potřebují se pohodlně přepravovat i s množtvím různých věcí, se budou orientovat velcí výrobci automobilů, kteří působí na území České republiky.

Svědčí o tom  například fakt, že již za pár týdnů začne v severomovarských Nošovicích v továrně Hyundai výroba malého rodinného vozu, který nahradí dosavadní MPV Hyundai Matrix. Také mladoboleslavská Škodovka se hodlá ještě více zaměřit na výrobu vozů pro zákazníky s dětmi.

Novinka Hyundai bude mít sice oficiální premiéru až na pařížském autosalonu, ale ještě předtím se uskuteční přímo v závodě v Nošovicích novinářská předpremiéra. Automobilka zatím odtajnila pouze skicu, která naznačovala poměrně agresivně tvarovanou příď. Na internetu se však objevily snímky, zachycující ix 20 pro britský trh. V Česku je zveřejnil jako první server Auto.cz. 

Tvary napovídají, že designéři dostali zadání vytvořit jakéhosi křížence mezi klasickým velkoprostorovým vozem a vozem kategorie SUV. Důkazem tohoto záměru je i pojmenování ix20, přičemž písmeno x bylo dosud v modelové řadě Hyundai vyhrazeno vždy autům, které mohly být vybaveny pohonem všech čtyř kol.

I Korejci sází na evropský design

Vzhled vozu navrhli designéři  v Evropském výzkumném a vývojovém středisku Hyundai v německém Rüsselsheimu, tamtéž probíhal i vývoj.

Hyundai ix20 je prakticky dvojčetem jiného MPV, které se už v Nošovicích vyrábí. Tím je Kia Venga. Z produkce tuzemských automobilek tak už budou na výběr tři malá rodinná MPV, protože třetím do party je škodovácký roomster.

Mezi rodinné vozy patří určitě i kombíky. Také těch ruce českých dělníků vyrábí poměrně hodně. Konkrétně tři produkuje mladobleslavská Škoda (Fabia, Octavia a Superb) a jeden kombík vyjíždí také z Nošovic (i 30).

Slováci dělají sportovnější auta

Jen vozy, které produkuje kolínská TPCA (Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107) se kvůli svým miniaturním rozměrům a spíše symbolickému zavazadlovému prostoru příliš pro rodinné cestování nehodí.

Česká automobilová produkce je v tomto ohledu dosti odlišná například od slovenské. Tam se totiž v současnosti vyrábějí dvě luxusní velká SUV (Audi Q7 a Volkswagen Touareg a také karosérie pro Porsche Cayenne), dvě menší SUV (Hyundai ix35 a Kia Sportage), jedno MPV (Citroën C3 Picasso), dva hatchbacky (Kia Cee´d) a Peugeot 207, pouze jedno kombi (Kia Cee´d) a dokonce jedno levné kupé (Kia ProCee´d). Příští rok  má navíc závod Volkswagen v Bratislavě vyrábět tři malá městská auta, z nichž jedno bude mít na přídi také logo Škoda. 

Orientace Česka na výrobu rodinných vozů se přitom v příštích letech ještě prohloubí. Již se intenzivně pracuje na přípravě výroby levného rodinného vozu, který bude mít nejspíše karosérii liftback s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem a zřejmě bude i ve variantě kombi a mělo by vzniknout i větší MPV, které přepraví rodiny s větším počtem dětí. 

 

Právě se děje

Další zprávy