Češi staví létající kolo Jana Tleskače. Podívejte se

Radek Pecák Radek Pecák
24. 5. 2012 16:01
Kolo se šesti vrtulemi se má vznést do vzduchu během strojírenského veletrhu
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Čtyři české firmy se chystají splnit sen Jana Tleskače o létajícím kole. V Praze ve čtvrtek představily jeho zatím jen virtuální prototyp, ve fyzické podobě ho předvedou v září na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Autoři projektu slibují, že se kolo také vznese do vzduchu.

Stroj s názvem F-Bike je velký jako menší osobní automobil (3,5 x 2,5 x 1,2 metru). Má být schopen jízdy jako klasické jízdní kolo, ale současně se bude moci dostat i do vzduchu.

Předpokládaná doba letu je zatím tři až pět minut.

Foto: Aktuálně.cz

"Uskutečnění projektu létajícího kola není jen splněním našich klukovských snů. Pro naši společnost je to zároveň dárek k jejím dvacátým narozeninám, který názorně ukazuje obrovské možnosti, jež průmyslu nabízejí dnešní vyspělé softwarové nástroje,“ říká Aleš Kobylík, člen řídícího výboru projektu a ředitel společnosti Technodat. Ta se na vývoji podílela s Dassault Systèmes a dále firmami Duratec a Evektor.

Energie ze šesti vrtulí

Duratec navrhl rám kola, bezpečnostní kryty vrtulí a zároveň zajišťuje standardně nakupované komponenty kola. Inženýrská a konstrukční společnost Evektor spolupracovala při návrzích konceptů a jejich designu a také vybrala vhodné pohonné jednotky, baterie, řídící jednotku a vrtule.

Foto: Aktuálně.cz

Energii pro vzlet bude totiž stroji bez křídel dodávat statický tah hned šesti horizontálních vrtulí.

Celkový výkon stroje je 47 kW. Ten sestává ze čtyř desetikilowattových motorů umístěných vpředu a vzadu a po stranách kola a dále dvou motorů s výkony 3,5 kW. Umístěny jsou na otočných konzolách po straně kola a mají stabilizační funkci.

Jen pro cyklisty do 85 kg

Hlavní vrtule mají průměr 130 centimetrů, stabilizační poloviční.

Foto: Aktuálně.cz

Zdrojem energie je sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah (14s 10p). Hmotnost stroje bez pilota činí 85 kilogramů, maximální vzletová hmotnost dosahuje 170 kilogramů. Z toho vyplývá, že cyklista těžší než 85 kilogramů se do vzduchu nedostane.

Po zemi jede kolo maximální rychlostí 50 kilometrů v hodině.

 

Právě se děje

Další zprávy