A vítězem se stává.... bílá. Podle globální zprávy o oblíbenosti barev aut pro rok 2012, kterou zveřejnila společnost DuPont, dominuje globálnímu automobilovému trhu druhý rok po sobě bílá barva. Na druhé místo zejména díky zájmu na trzích Asie a Tichomoří se posunula černá, která je vnímána jako barva vysoké kvality a luxusu.
Ústup ze slávy zažívá naopak stříbrná. Ta ještě před dvěma lety byla na prvním místě v žebříčku oblíbenosti, nyní je až třetí. Zájem o ni poklesl zejména v Evropě a Asii.
Letošní zpráva o oblíbenosti barev aut společnosti DuPont je již 60. v historii. Jedná se o největší a nejdéle vydávané srovnání svého druhu v automobilovém průmyslu.
DuPont navíc sleduje i regionální trendy v 11 oblastech světa.
Bílá barva se stala v roce 2012 nejoblíbenější barvou v Evropě a udržela si vedoucí pozici v Severní Americe (USA a Kanada), Japonsku, Jižní Koreji, Rusku, Jižní Africe a Mexiku. Dohromady představuje podle zprávy bílá barva 23 % trhu.
Bílá s vanilkou
„Během posledních deseti let získávala bílá barva na popularitě v automobilovém průmyslu, což je trend, který pozorujeme i u jiných spotřebitelských produktů po celém světě," uvádí Soňa Krausová, ředitelka společnosti DuPont v České republice. „Popularita bílé rostla u všech automobilových segmentů, ale dříve byla spíše výsadou dodávkových aut.
"Ovšem technologický pokrok ve výrobě bílých a perleťových laků umožnil jejich průnik do všech segmentů, včetně segmentu luxusních vozů," dodává Krausová.
Přitom není bílá jako bílá. „Dnešní třívrstvé bílé nátěry jsou snadněji použitelné pro globální výrobce a evokují kvalitu a hodnotu napříč automobilovými segmenty," pokračuje Soňa Krausová. „Nejčastější jsou odstíny vanilky, bílého kamene nebo v současnosti velmi populární jasná bílá," vysvětluje,
Černá barva je první na žebříčku popularity v Číně, ale v globálním žebříčku obsadila až druhé místo s podílem 21 %. Stříbrná doplňuje trojici nejpopulárnějších barev díky své neotřesitelné pozici v Jižní Americe, Brazílii a Indii. Přesto ale zaznamenala další pokles, oproti loňsku o 4 %, a zaujala 18 % světového trhu.
Černá je na limuzínách a SUV
V Evropě v roce 2012 také překonala bílá barva černou. „Bílé je přisuzován význam udržitelnosti a moderního designu," uvádí Elke Dirks, návrhářka barev DuPont pro Evropu. „Bílé perleťové odstíny jsou stále v oblibě, ale jejich výskyt je ve srovnání s jasnou bílou minimální," vysvětluje.
Černá barva naopak popularitu v regionu ztrácí. Ta vyvrcholila v roce 2009. Nyní je na druhém místě s 23 % trhu. Nicméně stále udržuje svou vedoucí pozici ve střední kategorii a MPV a mezi luxusními vozy a luxusními SUV.
Podíl šedé a stříbrné se pro tento rok snížil na 15 respektive 14 %, zatímco modrá pokračovala v růstu na osm procent z celkového evropského trhu v roce 2012.