Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?
Velikáni tápou
Zajímavý je i pohled na podíl elektrifikovaných modelů na prodejích jednotlivých automobilek. Lídrem je samozřejmě Tesla, která ani nic jiného než elektromobily nenabízí. Přidat by se k ní měl od příštího roku i Smart, z jehož nabídky zcela vypadly spalovací motory a nahradily je motory elektrické.
K téměř polovičnímu podílu se blíží čínská automobilka Beijing, za ní je další čínská značka JAC. Vysoko se pohybuje i Suzuki s 22 procenty, kam se promítá strategie značky sázet na mild-hybridy. Ostatně i v Česku už Swift a Ignis jinak nekoupíte a příští rok se mají přidat i další modely japonského výrobce. Mimochodem pět automobilek s největším podílem elektrifikovaných vozů také tvoří pět procent světových prodejů této kategorie.
Zajímavý ale není pohled jen na začátek, ale i na konec žebříčku. Tam jsou totiž velikáni jako Ford, GM, koncern Volkswagen nebo PSA. U nich přitom vozy s nějakým typem elektrifikovaného ústrojí tvoří maximálně dvě procenta ze světových prodejů. V budoucích měsících by ale mohla přijít změna, protože například Volkswagen ukázal model ID.3 a PSA připravilo elektrické verze Peugeotu 208 a Opelu Corsa.