Martin Přibyl
5. 1. 2019 7:05
Třicáté narozeniny jsou pro vůz v automobilovém světě významným milníkem. Značí totiž okamžik, kdy si majitel může zažádat u veteránské organizace o zařazení auta mezi historická vozidla. Letos připadlo 30. výročí na několik vozů, které si rozhodně veteránské značky zaslouží. Vybírali jsme přitom modely, které se v roce 1989 již začaly vyrábět, nebyly jen představeny. Jaké to jsou? Podívejte se na ně do přehledu.
Mazda MX-5
Ano, letos tomu bude přesně třicet let, co japonská Mazda oživila skomírající třídu britských sportovních roadsterů. Je možná až paradoxní, že tohle malé autíčko, do něhož se řada Evropanů ani pořádně nenasouká, přežilo dodnes, do doby, kdy zákazníci chtějí silné motory a velká SUV s pohonem všech kol. MX-5 přitom vyznává zcela opačnou filozofii: je lehká, má pohon zadních kol, manuální převodovku a relativně slabé motory.
První generace s označením NA neměla ani tunu a k pohonu jí stačila jednašestka s pouhými 85 kilowatty. Automat se v první generaci nabízel v USA a Japonsku, ale moc velký úspěch nezaznamenal. Důležitější byla stahovací plátěná střecha. Z MX-5 se stala esence řidičské radosti doplněná o vítr ve vlasech. K původní generaci NA se hlásí i současné čtvrté provedení. Od letoška můžete nejstarší vozy (ve valné většině dovezené z Ameriky) přihlásit jako veterány. Ceny zachovalých exemplářů se přitom v Německu blíží 200 tisícům korun.