reklama
 
 

Brouk, Golf i "busík". S elektrickými modely ID chce Volkswagen navázat na historii

23. 6. 2019 12:22
Už příští rok budou po silnicích jezdit nové elektromobily značky Volkswagen. Dlouho očekávaný první model na modulární platformě MEB bude kompaktní hatchback ID.3. Německá automobilka slibuje, že základní verze bude stát méně než 30 tisíc eur, dostane se tak na úroveň naftové Octavie. Rodina ID modelů chce navázat na historicky nejoblíbenější Volkswageny minulosti - třeba Golf nebo ikonické busy.

Proč jméno ID.3?

Číslovka 3 v názvu odkazuje na to, že jde o kompaktní model, tedy třetí automobilový segment v pomyslném pořadí. "Model '3' ukazuje, že začínáme uprostřed nabídky. Existuje tedy možnost expanze směrem nahoru i dolů," řekl Jürgen Stackmann. Ten rovněž uvedl, že kompakty jsou třídou, kde je Volkswagen dlouhodobě úspěšný a automobilka mu rozumí. I proto tedy jako první přichází právě alternativa Golfu. A číslo 3 je symbolické i z jiného úhlu pohledu - po prvním Broukovi a Golfu představuje třetí zásadní kapitolu v historii Volkswagenu.

V historii automobilky Volkswagen se najde mnoho masově prodávaných aut, která znají i lidé, již se mezi automobilové fanoušky neřadí. Třeba Brouk, Transporter, ale i Passat, Golf nebo Polo. Všechna se zapsala do historie tím, že oslovila širokou veřejnost.

O to samé by se Volkswagen chtěl pokusit s novou rodinou modelů, které souhrnně nazývá ID. Půjde o elektrické vozy mnoha velikostí a kategorií, první novinka se jmenuje ID.3, kompaktní hatchback velikosti Golfu, který se začne prodávat příští rok.

Má stát 30 tisíc eur, na české koruny je to zhruba 770 tisíc, což ho řadí na úroveň dvoulitrové naftové Octavie ve výbavě Style, ovšem s pohonem všech kol a dvouspojkovým automatem.

Snahou Volkswagenu je zpřístupnit elektromobily masám, tedy použít stejný recept jako u modelů ve své historii. Lidový vůz, později překřtěný na "Brouk" i v mnoha světových jazycích, se vyráběl v letech 1945 až 2003 a vzniklo přes 21 milionů aut.

Přišel ve správnou dobu - Evropa po válce, a Německo obzvlášť, nebyla v dobré hospodářské kondici, Brouk byl jednoduše postavený, dal se snadno opravit a byl levný. 

Postupně si ho ale oblíbily i známé osobnosti, a dokonce se objevil na přebalové desce Abbey Rod od Beatles. Značka LMW 281F na bílém voze nikdy dlouho nevydržela, fanoušci ji opakovaně kradli.

Důležitým elektromobilem v plánované modelové řadě VW ale bude dodávka navazující historicky na Transporter. Typ2 se představil v roce 1950 a protože šlo o jeden z prvních vozů, které dokázaly buď uvést náklad nebo vyjet s rodinou na cesty, brzy se stal symbolem svobodného cestování. Jeho obliba mezi americkou volnomyšlenkářskou subkulturou mu vynesla také přezdívku "hippie van" nebo "hippie bus".

Tato druhá generace se vyráběla v Brazílii až do roku 2013, kdy byla definitivně ukončena výroba modelu s motorem vzadu (evropské modely T4 a výše už měly vše vpředu). Jde o celosvětově nejprodávanější osobní dodávku, prodalo se více než 12 milionů aut.

Volkswagen drží i další tituly. Třeba Golf je druhým nejprodávanějším automobilem všech dob. Od roku 1974 se jeho výroba nezastavila a nový Golf sjede z pásů každých 41 vteřin. Dodnes se ho vyrobilo více než 35 milionů. Za 45 let existence vzniklo celkem sedm generací a letos na autosalonu ve Frankfurtu se s největší pravděpodobností ukáže v pořadí osmá.

V modelové řadě VW se najdou i další tradiční modely vyráběné mnoho let, které se postupně probojovaly na nejvyšší příčky v jednotlivých automobilových kategoriích, ať už díky prodejním číslům, nebo celosvětovou výrobou. Passat patří mezi etalon manažerských aut.

Nyní se prodává už v osmé generaci, ta první byla odvozena od Audi 80 a objevila se v roce 1973. Passat nese název po větru vyskytujícímu se v rovníkových oblastech. Letos se podle všeho výroba přehoupne přes hranici třiceti milionů. Prodává se na všech kontinentech a existují různé verze pro Evropu, Ameriku nebo Čínu.

Na výše zmíněné příběhy by Volkswagen rád navázal s prvním čistě elektrickým modelem. Tedy takovým, který je navržený jako elektrické auto už od samého začátku (e-Golf i e-Up! využívaly základ ve voze se spalovacím motorem a byly upraveny).

Až se v roce 2020 začne ID.3 prodávat, počítá se s několika výkonovými variantami. Podle zvolené kapacity baterií se dojezd bude pohybovat mezi 330 a 550 kilometry.

"Dojezd byl příliš malý, nabíjení příliš dlouhé a cena příliš vysoká - to jsou hlavní důvody, proč si zákazníci doposud nekupovali elektromobily," řekl Jürgen Stackmann, šéf Volkswagenu pro marketing a prodeje při příležitosti startu prodeje ID.3.

Má modulární platformu MEB, která bude podpírat budoucí elektrické modely napříč celým koncernem, dostanou ji tedy i elektrické vozy značek Seat nebo Škoda, Audi.

"Modulární elektrická platforma MEB je pravděpodobně nejvýznamnější projekt historie značky. Napříč celým koncernem představuje základ pro více než deset milionů elektromobilů a dláždí cestu do věku elektrické mobility." řekl Thomas Ulbrich, člen představenstva automobilky Volkswagen.

Platforma umožňuje chytře využít prostor, kterého je podstatně více než v běžných autech se stejnou délkou. Také integruje akumulátory přímo do konstrukce auta, a tak nezabírají zbytečně prostor.

Podporu masovějšího prodejního úspěchu elektromobilů v Evropě chce Volkswagen podpořit také výstavbou a provozováním sítě vysoce výkonných nabíjecích stanic. Jde o joint venture projekt nazvaný Ionity.

ID.3 pak bude podporovat rychlonabíjení ze 100kW nabíječky. "To znamená, že model s nejmenší baterií bude mít k dispozici 260 km za jednu půlhodinovou přestávku na kávu," zdůraznil Jürgen Stackmann.

autor: Vladislav Jasan | 23. 6. 2019 12:22

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama