Nebezpeční řidiči dodávek: Za volantem telefonují 35 minut denně, 50 % bez handsfree

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 3. 2019 12:57
Život šoféra dodávky je spojen s řízením stejně jako s telefonováním. Kolik času ale stráví řidiči rozvážkových služeb obvoláváním adresátů, kdy k nim dorazí zásilka? Průzkum, který si zadalo britské zastoupení Volkswagenu, ukazuje, že v průměru stráví šofér na telefonu 35 minut denně, u deseti procent toto číslo ale roste ke dvěma hodinám.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

A samotná doba, kdy se kvůli telefonování nemůže řidič dodávky zcela věnovat řízení, není jediným problémem. 23 procent dotázaných přiznalo, že v autě nemá handsfree, další třetina ho pak sice má, ale nepoužívá ho. Najdou se tedy pravděpodobně tací, kteří stráví denně dvě hodiny telefonováním a celou dobu drží v jedné ruce mobil a ve druhé volant. 

Kromě toho, že bezpečnosti silničního provozu podobným chováním nepřispějí, v Anglii jim za telefonování za volantem hrozí nemalá pokuta. Postih dosahuje 200 liber (tedy necelých šest tisíc korun), a na řidičské konto navíc může přibýt šest trestných bodů.

V Česku hrozí řidiči zatím tisíc korun na místě, patnáct set až dva tisíce ve správním řízení. K tomu dostane dva trestné body. Ministerstvo dopravy ale chce postih zpřísnit: pokuta by se měla zvýšit na dva a půl až pět tisíc, počet bodů na čtyři.

Volkswagen si v Británii nechal průzkum vypracovat i proto, aby zdůraznil, že všechny jeho dodávky jsou již v základu vybaveny Bluetooth k připojení mobilního telefonu. V Česku to bohužel neplatí, například základní verze VW Caddy je dodávána jen s přípravou na rádio, za vestavěné s HF sadou se u nás připlácí od 11 tisíc korun včetně DPH. 

"Důvodem tohoto nastavení je v prvé řadě tlak na co nejnižší cenu vozu," vysvětluje Lenka Vaňková z českého zastoupení divize Volkswagen Užitkové vozy. Bez Bluetooth a rádia v základní výbavě se totiž prodává např. i konkurenční Citroën Berlingo. 

Téměř tři čtvrtiny zákazníků ale vůz s handsfree objednává stejně. "V loňském roce si telefonní rozhraní do svého vozu zvolilo u Caddy skříňového vozu a kombi 73 procent zákazníků, u Transporteru v podobě skříňového vozu nebo podvozků 74 procent zákazníků," doplňuje Vaňková. V případě velkého Crafteru nebo pick-upu Amarok pak VW Bluetooth dodává standardně.

Jen samotná přítomnost handsfree v autě tedy nestačí. Nutné je rovněž to, aby použití bezdrátové sady po svých šoférech vyžadovali i správci firemních flotil a řádně je v tomto směru proškolili. 

 

Právě se děje

Další zprávy