Nebezpeční řidiči dodávek: Za volantem telefonují 35 minut denně, 50 % bez handsfree

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 3. 2019 12:57
Život šoféra dodávky je spojen s řízením stejně jako s telefonováním. Kolik času ale stráví řidiči rozvážkových služeb obvoláváním adresátů, kdy k nim dorazí zásilka? Průzkum, který si zadalo britské zastoupení Volkswagenu, ukazuje, že v průměru stráví šofér na telefonu 35 minut denně, u deseti procent toto číslo ale roste ke dvěma hodinám.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

A samotná doba, kdy se kvůli telefonování nemůže řidič dodávky zcela věnovat řízení, není jediným problémem. 23 procent dotázaných přiznalo, že v autě nemá handsfree, další třetina ho pak sice má, ale nepoužívá ho. Najdou se tedy pravděpodobně tací, kteří stráví denně dvě hodiny telefonováním a celou dobu drží v jedné ruce mobil a ve druhé volant. 

Kromě toho, že bezpečnosti silničního provozu podobným chováním nepřispějí, v Anglii jim za telefonování za volantem hrozí nemalá pokuta. Postih dosahuje 200 liber (tedy necelých šest tisíc korun), a na řidičské konto navíc může přibýt šest trestných bodů.

V Česku hrozí řidiči zatím tisíc korun na místě, patnáct set až dva tisíce ve správním řízení. K tomu dostane dva trestné body. Ministerstvo dopravy ale chce postih zpřísnit: pokuta by se měla zvýšit na dva a půl až pět tisíc, počet bodů na čtyři.

Volkswagen si v Británii nechal průzkum vypracovat i proto, aby zdůraznil, že všechny jeho dodávky jsou již v základu vybaveny Bluetooth k připojení mobilního telefonu. V Česku to bohužel neplatí, například základní verze VW Caddy je dodávána jen s přípravou na rádio, za vestavěné s HF sadou se u nás připlácí od 11 tisíc korun včetně DPH. 

"Důvodem tohoto nastavení je v prvé řadě tlak na co nejnižší cenu vozu," vysvětluje Lenka Vaňková z českého zastoupení divize Volkswagen Užitkové vozy. Bez Bluetooth a rádia v základní výbavě se totiž prodává např. i konkurenční Citroën Berlingo. 

Téměř tři čtvrtiny zákazníků ale vůz s handsfree objednává stejně. "V loňském roce si telefonní rozhraní do svého vozu zvolilo u Caddy skříňového vozu a kombi 73 procent zákazníků, u Transporteru v podobě skříňového vozu nebo podvozků 74 procent zákazníků," doplňuje Vaňková. V případě velkého Crafteru nebo pick-upu Amarok pak VW Bluetooth dodává standardně.

Jen samotná přítomnost handsfree v autě tedy nestačí. Nutné je rovněž to, aby použití bezdrátové sady po svých šoférech vyžadovali i správci firemních flotil a řádně je v tomto směru proškolili. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy