Nebezpeční řidiči dodávek: Za volantem telefonují 35 minut denně, 50 % bez handsfree

Martin Přibyl Martin Přibyl
18. 3. 2019 12:57
Život šoféra dodávky je spojen s řízením stejně jako s telefonováním. Kolik času ale stráví řidiči rozvážkových služeb obvoláváním adresátů, kdy k nim dorazí zásilka? Průzkum, který si zadalo britské zastoupení Volkswagenu, ukazuje, že v průměru stráví šofér na telefonu 35 minut denně, u deseti procent toto číslo ale roste ke dvěma hodinám.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: iStock

A samotná doba, kdy se kvůli telefonování nemůže řidič dodávky zcela věnovat řízení, není jediným problémem. 23 procent dotázaných přiznalo, že v autě nemá handsfree, další třetina ho pak sice má, ale nepoužívá ho. Najdou se tedy pravděpodobně tací, kteří stráví denně dvě hodiny telefonováním a celou dobu drží v jedné ruce mobil a ve druhé volant. 

Kromě toho, že bezpečnosti silničního provozu podobným chováním nepřispějí, v Anglii jim za telefonování za volantem hrozí nemalá pokuta. Postih dosahuje 200 liber (tedy necelých šest tisíc korun), a na řidičské konto navíc může přibýt šest trestných bodů.

V Česku hrozí řidiči zatím tisíc korun na místě, patnáct set až dva tisíce ve správním řízení. K tomu dostane dva trestné body. Ministerstvo dopravy ale chce postih zpřísnit: pokuta by se měla zvýšit na dva a půl až pět tisíc, počet bodů na čtyři.

Volkswagen si v Británii nechal průzkum vypracovat i proto, aby zdůraznil, že všechny jeho dodávky jsou již v základu vybaveny Bluetooth k připojení mobilního telefonu. V Česku to bohužel neplatí, například základní verze VW Caddy je dodávána jen s přípravou na rádio, za vestavěné s HF sadou se u nás připlácí od 11 tisíc korun včetně DPH. 

"Důvodem tohoto nastavení je v prvé řadě tlak na co nejnižší cenu vozu," vysvětluje Lenka Vaňková z českého zastoupení divize Volkswagen Užitkové vozy. Bez Bluetooth a rádia v základní výbavě se totiž prodává např. i konkurenční Citroën Berlingo. 

Téměř tři čtvrtiny zákazníků ale vůz s handsfree objednává stejně. "V loňském roce si telefonní rozhraní do svého vozu zvolilo u Caddy skříňového vozu a kombi 73 procent zákazníků, u Transporteru v podobě skříňového vozu nebo podvozků 74 procent zákazníků," doplňuje Vaňková. V případě velkého Crafteru nebo pick-upu Amarok pak VW Bluetooth dodává standardně.

Jen samotná přítomnost handsfree v autě tedy nestačí. Nutné je rovněž to, aby použití bezdrátové sady po svých šoférech vyžadovali i správci firemních flotil a řádně je v tomto směru proškolili. 

 

Právě se děje

před 49 minutami

Tři čtvrtiny lidí chtějí místo stravenek dostávat peníze, ukázal průzkum. Ministerstvo navrhuje stravenkový paušál.

Až tři čtvrtiny zaměstnanců, kteří dnes dostávají stravenky, by raději přešly na peněžní stravenkový paušál. Většina z nich by přitom své stravovací návyky nezměnila. 

Čtyři pětiny restaurací by zase přivítaly, kdyby u nich méně lidí platilo stravenkami. Vyplývá to z průzkumu, který pro ministerstvo financí uskutečnila agentura Median mezi 1212 respondenty. 

"Dnešní režim zachováváme a nijak jej neomezujeme. Pouze ke stravenkám a firemním jídelnám přidáme třetí možnost, díky které mohou zaměstnanci dostat nezdaněný příspěvek na stravování rovnou v penězích. Kdo chce, pojede stále ve stejném režimu a nic se pro něho nezmění," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Návrh je součástí připravovaného daňového balíčku na rok 2021. Návrh v tuto chvíli projednávají ministerstva. Jeho účinnost je navržena od 1. ledna 2021. 

Zdroj: ČTK
před 50 minutami

V severní Itálii ve městě Padova zemřel osmasedmdesátiletý muž pozitivně testovaný na koronavirus. Jde o prvního Evropana, který nákaze podlehl.

 Úmrtí v pátek pozdě večer oznámil italský ministr zdravotnictví Roberto Speranza.

Muž byl jedním ze dvou starších pacientů v oblasti Veneto, u kterých bylo podezření na nemoc COVID-19, kterou nový typ koronaviru způsobuje. V nemocnici ležel podle italských médií 14 dní a přijat byl s jiným druhem onemocnění.

Zdroj: ČTK
před 57 minutami

V palivových nádržích tří desítek letadel značky Boeing 737 MAX objevil výrobce zbytky materiálu, mohly ohrozit bezpečnost strojů.

Během kontroly zatím nepředaných strojů výrobce objevil podobný problém u 35 z nich, potvrdil mluvčí firmy. Podle informací agentury Reuters se jednalo o víc než polovinu zkontrolovaných letounů. 

Firma uvedla, že v nádržích se našly zbytky cizích předmětů, což je termín, který se používá pro nejrůznější materiál, jako jsou hadry, nástroje, kovové třísky a další. Většinou zůstává po zaměstnancích, kteří se podílejí na výrobním procesu. Podobný problém už měla firma také u jiných letadel, například u tankovacích letounů KC-46, upozornila agentura Reuters. Tyto předměty zvyšují riziko elektrického zkratu a požáru.

Letadla 737 MAX jsou už téměř rok odstavena z provozu, nová čekají zaparkovaná na své dodání aerolinkám. Zákaz přišel loni v březnu po dvou smrtelných nehodách. 

Zdroj: Reuters , ČTK
před 2 hodinami

Nákaza koronavirem v Číně polevuje, její nárůst hlásí Jižní Korea. Nakažených je celkem přes 76 tisíc.

Nemoci způsobené novým typem koronaviru v pevninské Číně podlehlo již celkem 2345 lidí. Během pátku jich zemřelo 109, o devět méně než ve čtvrtek. Nakažených je přes 76 tisíc. Počet nově onemocnělých se v pátek výrazně snížil na 397 ze čtvrtečních 889. Informovala o tom v sobotu odvoláním na čínské zdravotnické úřady agentura Reuters. Výrazný nárůst nových případů hlásí Jižní Korea.

Epicentrum epidemie, provincie Chu-pej, hlásí za pátek výrazně nižší počet nových případů onemocnění i mírně nižší počet nových úmrtí. Počet nových nemocných klesl na 366 ze čtvrtečních 631. Počet mrtvých v této nejvíce zasažené čínské provincii činil v pátek 106, zatímco ve čtvrtek to ještě bylo 115. Celkem v Chu-pej již zemřelo 2250 lidí a celkový počet nakažených tam byl k pátku 63 tisíc.

Zdroj: ČTK
Další zprávy