Až ve 24 letech na silnou motorku. Možná je i to brzy

Radek Pecák Radek Pecák
15. 6. 2011 15:05
Existují i hlasy volající po zavedení psychotestů
Foto: BMW

Praha - Mladíkům, kteří si přejí od svých otců k 21. narozeninám supersportovní motocykl, se to zřejmě nebude líbit. Odborníci na bezpečnou jízdu ovšem silničnímu zákonu, která posouvá možnost získání řidičského oprávnění na nejsilnější motorky až na 24 let, umírněně tleskají.

Cíl je totiž jednoznačný: Snížit počet mrtvých řidičů na motocyklech na našich silnicích. Letos je jich je pravděpodobně kvůli příznivému počasí výrazně více než například loni. Pohřební vozy odvezly za prvních pět měsíců 24 mrtvých motorkářů a jejich spolujezdců.

Situace se zhoršuje dlouhodobě. Na miliardu ujetých kilometrů je v Česku podle evropských průzkumů více než 200 mrtvých motorkářů a s Maďarskem, Slovinskem a Lotyšskem patříme k zemím s největším rizikem pro motorkáře, že se na svém stroji zabijí.

Motocykl často cvičí s jezdcem

Nejčastější příčinou nehod motorkářů, mezi nimiž drtivě převažují právě řidiči silných strojů, jsou nezvládnutí motocyklu a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. "To je jen potvrzení toho, že velká část motorkářů ve skutečnosti na motorce vůbec neumí jezdit. "Když k nám přijedou na kurzy, tak jim dělá problém projet jednoduchý slalom," říká šéf mostecké školy bezpečné jízdy Jiří Patera.

Na druhou stranu podle ředitele ostravského centra bezpečné jízdy Dalimila Friče přibývá zájem samotných motorkářů si své schopnosti zlepšit. "Nabídli jsme možnost udělat si kurz u nás na kluzných plochách účastníkům motorkářských srazů a jim se to líbí. Takže přes léto bude pravděpodobně každý týden jeden pětihodinový kurz," říká Frič.

Přesto odborníci pochybují, zda je i oněch 24 let už dostatečná hranice pro to, aby řidič byl vyzrálý natolik, že zvládne motorku, která je schopná jet hodně přes 300 km/hod a má motor o výkonu téměř dvě stě koní.

Ne věková hranice, ale psychotesty...

"Já bych byl pro, aby takovéto stroje mohli řídit lidé až od 30 let věku," říká školitel motorkářských kurzů a bývalý vicemistr Evropy v motocyklovém trialu Miroslav Lisý. Až tehdy prý většina řidičů bývá dostatečně mentálně vyspělá, aby dokázala skloubit své možnosti s možnostmi rychlých motocyklů.

"To je sice pravda, ale jen ve věku to rozhodně není," říká motoristický novinář Jaroslav Vavera. Za prvé je špatný systém autoškolství, ve kterém se v drtivé většině motorkář nenaučí svůj stroj ovládat dříve, než sám vjede do provozu, a za druhé je každý člověk jiný. Takže spíše než omezování věkem bych byl pro povinné psychotesty pro zájemce o řidičský průkaz na nejsilnější motorky," tvrdí Vavera.

 

Právě se děje

Další zprávy