Automobilky vyrábějí jako nikdy předtím. S érou elektromobilů ale mohou zlaté časy skončit

Jiří Kaloč
Aktualizováno 16. 2. 2017 19:02
Optimistické vyhlídky v letošním roce má český automobilový průmysl, lednové hospodářské výsledky výrobců předčily očekávání. Za první měsíc letošního roku se totiž v českých závodech vyrobilo 130 812 automobilů, což oproti roku 2016 představuje meziroční nárůst o 16,5 procenta. Většina z nich (122 034) šla na export, v Česku bylo zaregistrováno jen 8881 nových automobilů, autobusů a motocyklů. Přesto výrobci bijí na poplach, pokud jde o vývoj a zavádění nových technologií. Česku k tomu totiž zoufale chybí potřebné zákony i infrastruktura.
Foto: Škoda Auto

Na nových číslech, které zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je vidět tempo, které výrobci ze začátku roku nasadili. Nošovický Hyundai dál zvyšuje kapacitu svého závodu a Škoda Auto naplno spouští rozšířenou linku v Kvasinách, kde se začalo vyrábět SUV Kodiaq.

V tuzemských závodech Škody Auto se v lednu vyrobilo celkem 76 556 nových automobilů, z toho 69 091 bylo vyvezeno a 7699 se zaregistrovalo v Česku. Znamená to oproti roku 2016 nárůst o 22,5 %, neboť v loňském roce se vyrobilo za leden pouze 62 492 automobilů. Růst by měl pokračovat už proto, že se pomalu rozjíždí výroba žádaného SUV Kodiaq.

Dvouciferný procentuální nárůst hlásí také z Nošovic. Místní továrna korejského koncernu Hyundai vyrobila v lednu 32 500 automobilů, z toho 31 290 se vyvezlo a 1110 prodalo v České republice. Tyto čísla představují oproti lednu 2016 nárůst 13,24 %.

V Česku se přitom meziročně prodalo o 41 % více hyundaiů, zatímco na export šlo jen o 12,46 % aut než loni. Také zde mají našlápnuto k ještě lepším výsledkům, protože se rovněž zatím jen rozbíhá sériová výroba nové generace modelu i30.

Nejmenší nárůst výroby má třetí velký výrobce automobilů v Česku - kolínská TPCA. Továrna, kde se vyrábějí miniautomobily Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 vyrobila v lednu 21 306 nových automobilů. To představuje meziroční nárůst 3,58 %. S ohledem na sortiment výroby nepřekvapí, že na vývoz šlo 21 276 vozů, zatímco v Česku bylo zaregistrováno jen 30 vozidel.

Výrobní úspěchy se netýkají jen osobních automobilů. Kopřivnické Tatře se podařilo ve srovnání s lednem 2016 výrobu zdvojnásobit, když z jejich výrobních linek sjelo celkem 105 nákladních automobilů. Firmy Iveco a SOR, které se věnují výrobě autobusů, pak zvýšili produkci o devět respektive sedm procent.

Zlaté časy českého automobilového průmyslu však mohou záhy skončit, varuje AutoSAP. Již okolo roku 2020 se totiž očekává drtivý nástup elektromobility a autonomního řízení, automobily pak mají mnohem více komunikovat mezi sebou, se silnicí nebo majitelem.

K tomu je ovšem potřeba vybudovat poměrně drahou a komplikovanou infrastrukturu, která u nás zoufale chybí. Stát je dnes schopný - s využitím peněž z EU - tak maximálně opravovat rozbité silnice. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé se proto celkem oprávněně obávají, že pokud se v tomto ohledu nezačne něco dělat, může nastoupit nová konkurence.

I když zakázky na novou dopravní infrastrukturu budou zřejmě plnit soukromé subjekty, na státu je, aby pro ně vytvořil podmínky. Výrobci proto chtějí řadu změn v zákonech, aby mohli legálně nové technologie testovat i prodávat a také státní strategii pro budování dobíjecích stanic pro elektromobily.

Automobily bez řidičů se neobejdou bez kvalitního pokrytí Česka mobilním signálem s rychlým přenosem dat, potřeba jsou také úpravy zákona v rámci značení ulic, silnic a dálnic. To všechno jsou poměrně velké úkoly pro vládu i parlament. Málokdo si zatím uvědomuje, že zřejmě přichází revoluce v dopravě.

Kvůli tomu se ostatně dnes v Mladé Boleslavi sešli vrcholoví manažeři automobilového průmyslu a energetických koncernů se zástupci české vlády. Několik hodin zde budou jednat o tom, co pro ně vláda v tomto ohledu může nebo chce udělat.

"Naším cílem je, aby se vláda zavázala, že se tématům bude věnovat a vytvoří potřebné pracovní skupiny," tvrdí Zdeněk Petzl, ředitel sekretariátu AutoSAP. Setkání v Boleslavi má vládu přesvědčit, že situace je opravdu naléhavá a obor státní oporu potřebuje.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Trojnásobný mistr světa Nikulin skončil s hokejem

Ruský hokejový obránce a trojnásobný mistr světa Ilja Nikulin ukončil v 38 letech kariéru. Dlouholetý reprezentant byl už v minulé sezoně bez angažmá, poté co odešel z Dynama Moskva, kde v předchozích dvou ročnících dělal kapitána.

Nikulin celou kariéru strávil v Rusku, byť si jej v roce 2000 v draftu NHL vybrala ve druhém kole Atlanta jako 31. hráče v pořadí. Vedle Dynama nastupoval za Kazaň, s kterou vyhrál dvakrát KHL (2009 a 2010) a předtím jednou ruskou superligu (2006). Domácí titul získal i v dřívějším angažmá v moskevském klubu (2005).

Z mistrovství světa má sedminásobný účastník Utkání hvězd KHL kompletní sbírku medailí. Zlato vybojoval se sbornou v letech 2008, 2009 a 2012, kdy mužstvo dovedl k titulu jako kapitán. Startoval na osmi šampionátech a dvou olympijských hrách.

Zdroj: ČTK
před 55 minutami

Nebudu tolerovat násilí na demonstrantů policistech, řekl nový francouzský premiér Castex

Nový francouzský premiér Jean Castex si pro nadcházející dva roky vytkl za cíl boj proti násilí a terorismu. Útoky na policisty i běžná kriminalita občany znepokojují a lidé žádají "rozhodnou a nekompromisní reakci státu", řekl podle agentury DPA Castex při představení programových priorit svého nového kabinetu ve francouzském parlamentu. V ekonomice hodlá premiér prosazovat snižování daní, transformaci průmyslu, investice do zelených technologií i pokračování sporné důchodové reformy.

Castex v projevu hovořil i o brutálním útoku na řidiče autobusu v jihofrancouzském Bayonne či o nedávných násilnostech v Dijonu a okolí. V mnoha oblastech drobná kriminalita, nezdvořilosti, zesměšňování, urážky či obchod s drogami zesílily natolik, že lidem brání v normálním životě, míní Castex.

"Naší policii a našim četníkům… chci jménem národa vyjádřit svou nejhlubší úctu a vděčnost," řekl novopečený šéf francouzské vlády. Dodal, že nebude tolerovat násilí, které během protestů páchá násilnická menšina demonstrantů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy