Auta vyráběná v Česku jsou podprůměrně spolehlivá, říká report z německých stanic technické kontroly

Ondřej Běhal
Aktualizováno 23. 11. 2017 20:53
Jedničku na pětibodové škále dostaly v TÜV Auto Reportu 2018 pouze deset let staré vozy vyráběné v Kolíně. Většina škodovek i vozů značky Hyundai produkovaných v Nošovicích se pohybuje v rozmezí známek 3 a 4. Statistika řadí ojetá auta od dvou do jedenácti let stáří podle počtu vážných závad na německých stanicích technické kontroly (STK). Zahrnuje vzorek více než deseti milionů aut kontrolovaných od loňského července do letošního června.
Výroba modelu Hyundai ix20 v Nošovicích.
Výroba modelu Hyundai ix20 v Nošovicích. | Foto: Radek Pecák

Pouze desetileté modely Toyota Aygo a Peugeot 107 vyráběné v kolínské automobilce TPCA se z automobilů produkovaných v Česku dostaly v TÜV Auto Reportu 2018 do tmavě zeleného, tedy nejlepšího pásma odpovídajícího jedničce podle školního známkování. 

Na druhou stranu nebylo žádné z vozidel sjíždějících z pásů v České republice zařazeno mezi pětkaře. Drtivá většina z nich se pohybuje v lehkém podprůměru, mezi známkami 2 a 4.

TÜV Auto Report řadí auta v pěti věkových kategoriích podle procenta vážných závad u STK. Mezi nejčastějšími problémy report zmiňuje závady na osvětlení, brzdách, zavěšení a výfukové soustavě, pětici nejběžnějších problémů doplňují úniky oleje. Statistika brala v úvahu výsledky více než deseti milionů aut kontrolovaných mezi loňským červencem a letošním červnem.

Úplně nejspolehlivějším vozem je podle TÜV Auto Reportu 2018 luxusní dvousedadlový roadster (automobil se stahovací střechou) Mercedes SLK. V kategorii nejmladších, tedy dvou až tříletých ojetin, se umístil na prvním místě s pouhými dvěma procenty vážných závad. Velmi zajímavé je i druhé místo v Česku velmi oblíbeného rodinného vozu Volkswagen Golf Sportsvan.

Nejlépe umístěným modelem vyráběným v Česku je mezi nejmladšími ojetinami až 57. Hyundai i30, které má stejný výsledek jako jeho menší bratr z Nošovic ix20, tedy 5,1 procenta vážných závad. Oba se pohybují v popředí trojkařů.

Současná generace Škody Octavia před modernizací si u německých STK nevede moc dobře, patří mezi čtyřkaře.
Současná generace Škody Octavia před modernizací si u německých STK nevede moc dobře, patří mezi čtyřkaře. | Foto: Radek Pecák

Nejlepší škodovkou je až na 64. místě mezi 127 hodnocenými auty Škoda Yeti, mezi trojkaře se vejdou ještě modely Fabia a Roomster. Všechny ostatní vozy vyráběné v Česku jsou mezi čtyřkaři, přičemž škodovky Octavia a Rapid stejně jako kolínský minivůz Citroën C1 unikly jen těsně pětce.

Lépe si automobily z českých továren vedou u o něco starších ojetin. Vítězem kategorie 4-5 let se stal rodinný Mercedes třídy B s 3,9 procenta vážných závad, už na 12. místě, tedy mezi jedničkáři, najdeme nejlepší škodovku. Jenže jde o minivůz Citigo, který se nevyrábí v Česku, ale na Slovensku.

Alespoň mezi dvojkaře se vešlo v Česku vyráběné 42. Hyundai ix20 a 47. Škoda Yeti. Trojku si vysloužily 54. Škoda Superb, 70. Škoda Roomster, 71. Škoda Fabia a těsně i Hyundai ix35 a Toyota Aygo na 77. místě. Zbytek včetně nejoblíbenější české ojetiny, Škody Octavia, se opět zařadil mezi čtyřkaře. Nejblíže červenému poli značícímu známku 5 skončilo na 103. místě Hyundai i30.

U ojetin starých šest až sedm let je většina aut z Česka mezi trojkaři. Lépe jsou na tom dvojkaři Škoda Yeti (27.), Škoda Superb (40.), Škoda Octavia (45.) a Hyundai ix35 (46.). Tato věková kategorie dopadla z hlediska aut vyráběných v Česku nejlépe.

Minivozy z továrny TPCA u Kolína jsou spolehlivé v minulé generaci (na obrázku). Ty současné se výrazně zhoršily.
Minivozy z továrny TPCA u Kolína jsou spolehlivé v minulé generaci (na obrázku). Ty současné se výrazně zhoršily. | Foto: Aktuálně.cz

U ještě starších vozů (8-9 let) se mezi dvojkaře probojovalo kompletní trio minivozů z Kolína a Škoda Octavia. Ostatní automobily vyráběné v tuzemsku mají trojky. U nejstarších ojetin (10-11 let) se Kolíňané dokonce vyšplhali mezi jedničkáře, zato Octavia jen těsně unikla čtyřce a Fabia pětce.

Výsledky TÜV Auto Reportu neodrážejí pouze technickou úroveň automobilů, ale také to, jak se o vozy jejich majitelé starají. Majitelé dražších aut většinou věnují údržbě větší úsilí než vlastníci vozů levných. Projevuje se i rozdílný nájezd počtu kilometrů, jeho průměrnou hodnotu ale TÜV Auto Report u každého modelu nabízí. Obecně platí, že s menšími auty, "nákupními taškami", najezdí lidé méně kilometrů než s většími služebními a manažerskými vozy.

 

Právě se děje

Další zprávy