Paříž - Dva roky automobilky tak trochu vyčkávaly v obavách, jak hluboká krize to vlastně bude. Až teď vytahují na světlo projekty, které sice připravovaly, ale potichu a v utajení. Když už je jasné, že krize minula, ukazují světu, jak budou vypadat auta budoucnosti.
V drtivé většině jde samozřejmě o poměrně blízkou budoucnost. "Soustřeďujeme se teď hlavně na ekologické pohony," říká ředitel českého zastoupení BMW Martin Saitz.
Právě tato značka je jedním ze světových lídrů v zavádění technologií, které snižují spotřebu aut s klasickými spalovacími motory a tím i emise CO2. Jako první přišla se systémem start&stop, který automaticky zhasíná motor při zastavení na červené před křižovatkou.
Greenline: Jak si představuje ekologičtější vozy Auto Škoda |
BMW má podle Saitze nyní budoucnost poměrně jasně nalinkovanou. "Směřuje se k elektromobilům, ale než opravdu nadejde čas jejich masového rozšíření, budeme nabízet zákazníkům i hybridní modely a pak také auta s klasickými spalovacími motory. Ty totiž mohou dosáhnout prakticky stejných hodnot spotřeby jako hybridní vozy," tvrdí Saitz. Podle něho se v blízké budoucnosti dočkáme výkonných motorů, u nichž spotřeba v porovnání se současným stejně výkonným motorem klesne v řádu celých litrů.
Nové materiály a technologie
Ne, že by éra ocelových aut byla definitivně u konce, ale čím dál větší procento dílů v autech bude postupně z lehčích materiálů například z karbonu. Stejně jako řada jiných předních automobilek, i BMW už takový vůz připravuje.
Také se bude dále ustupovat od klasického svařování a na řadu přijdou ještě ve větší míře lepidla.
Automobilismus postupně spěje od pasivní ochrany cestující při srážce k aktivní, tedy tomu, aby auta vůbec nebourala. Těmito systémy už disponuje například Volvo, kde u XC60 při rychlostech do 15 kilometrů v hodině elektronika sama dokáže auto při hrozící nehodě zastavit.
Koncepty budoucnosti: V Paříži se objevila auta pro příští roky |
Další auta dnes umí číst a upozornit řidiče na zákazové značky (Opel Insignia), systém varování před autem ve vedlejším pruhu v mrtvém úhlu mají skoro všechny prestižní značky. Tyto systémy se bude dále zdokonalovat a propojovat, až se role řidič omezí vlastně jen na roli kontrolora. Auto totiž dokáže samo podle naprogramované trasy z GPS dojet do stanoveného cíle a radary a další prvky dokáží ochránit posádku před hrozící kolizí.
Auta se budou umět dokonce samy navzájem varovat před náledím, mlhou, náhlou překážkou v nepřehledné zatáčce.
Pokud už auto uvázne v zácpě, bude schopné se připojit na internet a zprostředkovat účast na zmeškané poradě či jednání přes videokonferenci.
Všechno pro Čínu: kouzla, smích i hrdost
Čím dál více aut se bude prodávat v Číně a také Indii. Americká automobilka GM poprvé ve své historii nazval tři nové modely čínskými jmény: Miao (kouzlo), Xiao (smích), Jiao (hrdost).
Velká anketa: Prohlédněte si 52 nových vozů a vyberte Auto roku |
Design aut dosud orientovaný na Evropany a Američany by mentalitě Asiatů nevyhovoval, vědí firmy. Proto automobilkám nezbude nic jiného, než vyrábět speciální nebo přinejmenším uzpůsobené modely.
Bude to tak dělat i automobilka Škoda a bude to muset dělat důkladněji než v případě čínských octavií a superbů. Dokonce se už prý ve Škodovce speciální modely pro asijské trhy připravují. To, že auta tam prodávaná budou muset být jiná i technicky, je také zřejmé. Například současné moderní diesely neumějí pracovat na nekvalitní naftu, které je v Číně nadbytek. A v Africe, dalším potenciálním trhu, ještě dlouho nebude vybudovaná potřebná síť dobíjecích stanic pro elektromobily.
I benzínky budou jiné...
Ještě více se v rozvojových zemích opozdí nástup vodíkové éry v pohonu aut. Problémy tam budou jednak s jeho výrobou a jednak se skladováním. Přitom auta, která vodík používají buď ve spalovacích motorech nebo v palivových článcích, se stále vyvíjejí.
Když už je řeč o pohonných látkách, i ve způsobu jejich čerpání se v příštích desetiletích dají očekávat velké změny. "Například podle některých studií se současné benzinové čerpací stanice přemění v jakési servisní místo, kde se budou vyměňovat celé pakety baterií pro elektromobily. Řidič tak nebude muse ztrácet desítky minut času čekáním na to než se mu jeho původní baterie dobijí," vysvětluje Martin Saitz z BMW.
Elektromobily: Prohlédněte si galerii všech, které nabízí autosalon Paříž |
Postupnými změnami budou muset projít také autoservisy.
Elektromobily jsou z hlediska pohonu podstatně jednoduššími vozy než ty se spalovacími motory. Navíc se u nich nemusí měnit olej, filtry, nekoroduje výfuk....