První věcí, které si povšimnete cestou kolem největšího ze tří závodů Volkswagen Slovakia ležícího jen pár kilometrů od Bratislavy, je zdálky viditelná lanovka postavená na rovině. Nevozí se na ní lidé, ale auta.
"Když se před lety rozhodovalo, jak se budou vyrobená auta z výrobních hal závodu převážet přes již existující železniční trať na testovací dráhu, byly ve hře dvě varianty - buď tunel, nebo lanovka. Nakonec zvítězila lanovka," vysvětluje mluvčí závodu VW Slovakia Vladimír Machalík.
Sloupy a lana jsou naprosto stejná jako ty pro lyžaře v horských střediscích, jen lavice pro lidi vystřídaly plošiny pro auta.
Nad hlavami tak redaktorovi deníku Aktuálně.cz, který měl možnost se do tohoto výrobního závodu podívat, co chvíli přejely různobarevné exempláře Audi Q7, Volkswagenu Touareg či příslušníků takzvané malé rodiny vozů koncernu Volkswagen, což jsou Volkswagen Up! Seat Mii a Škoda Citigo.
Výroba malých vozů začíná naplno
"Zatímco na lanovku nakládáme všechny vyrobené touaregy a vozy Q7, z malých vozů testovací dvoukilometrový okruh absolvují jen některé z nich," vysvětluje Machalík.
Teprve po návratu z dráhy vyrobené terénní vozy absolvují vodní zkoušku těsnosti, která zároveň poslouží jako myčka, a pak směřují do expedice. Stále větší část vozů z Bratislavy budou expedovat po železnici. Jinak by to ani nešlo, protože výroba se má z loňské, již tak rekordní produkce přes 200 000 aut, letos zdvojnásobit.
Právě nyní totiž v plné míře nabíhá produkce zdejší výrobní linky na malé vozy UP, Mii a Citigo. Ty se v květnu začínají prodávat na všech evropských trzích, zatímco dosud směřovaly vozy Up jen do Německa, Škody Citigo jen do Česka a Seaty Mii do Španělska.
Výrobní linky jsou v hlavní montážní hale dvě. První z nich produkuje zmíněné touaregy a Q7 a pak také Porsche Cayenne. Ty však na lanovce ani testovací dráze vidět nemůžeme.
V části montážní linky, kde se spojují podvozky s namontovanými motory a převodovkami s karosériemi, totiž vyráběné porsche najedou na výhybku, odbočí a teprve po chvíli se zase na montážní linku vrátí.
Redaktora Aktuálně pak na konci linky málem přejel vozík, na němž trůnilo vyrobené porsche s luxusním interiérem, s krásně se lesknoucím lakem, se světlomety i skly, ale bez motoru a kol. Tyto komponenty se pak montují v závodě Porsche v německém Lipsku.
Šejkové mají rádi i růžové Q7
Bratislavský závod má přitom na starosti i speciální individuální úpravy interiérů i exteriérů těchto vozů. "Už jsme na přání zákazníků ze zemí u Perského zálivu lakovali cayenne na růžovou nebo speciálním odstínem světlounce modré barvy," říká s úsměvem Machalík.
Podle něj existuje u vyráběných modelů Q7, Touareg a právě Caynne zhruba milion kombinací různých výbav interiéru, motorů, převodovek, kol, barev a tak dále. "V podstatě žádný z vyrobených vozů na této lince nebyl stejný. Až na některé výjimky, kdy si právě bohatí lidé z Blízkého Východu objednali třeba deset naprosto identických aut," říká Machalík.
Touaregy a Audi Q7 pak z Bratislavy putují třeba i do USA nebo do Japonska. "V tom případě mají samozřejmě jiná koncová světla a v těch japonských jsou mimo volantů vpravo ve výbavě namísto výstražného trojúhelníku i světlice," vysvětluje Machalík. Také třeba rádia, která pracují ve zcela jiném pásmu než ta evropská.
Slovenský závod Volkswagenu má v rámci koncernu Volkswagen dosti výsadní postavení. Například byl první, v němž se začaly vyrábět hybridní auta této značky (konkrétně Touareg druhé generace ve verzi Hybrid). A bude i prvním, kde se začnou vyrábět elektromobily. Těmi budou za rok Volkswageny E-Up! Kvůli nutnosti zacházení s vysokonapěťovými obvody musely být stovky zdejších pracovníků speciálně proškoleny.
Připraveny jsou investice za 1,5 miliardy eur
Když se člověk prochází čistým, téměř až sterilním prostředí tohoto obrovského podniku, těžko uvěří informaci, že v době éry Bratislavských automobilových závodů se zde smontovalo jen několik tisíců vozů Škoda Garde a pak se tu dělaly jen nápravy a další komponenty pro různé automobily produkované v socialistickém Československu.
Éra rozvoje závodu navíc zdaleka nekončí. Zatímco v minulých dvaceti letech tu Volkswagen proinvestoval 2,1 miliardy eur, jen během příštích pěti let do roku 2016 jsou připravené investice za půldruhé miliardy eur.
Navíc tato automobilka na sebe nabaluje i produkci řady dalších slovenských dodavatelů. Zatímco dříve se drtivá většina dílů na zde vyráběná auta vozila z Německa, nyní už 41 procent potřebných dílů produkují firmy na Slovensku a z Německa jich přichází jen 30 procent. Naopak hotové vozy nejvíce (ze 40 procent) směřují do Německa, pětina jich putuje do Číny a skoro desetina do USA.
Tato čísla ale platila vloni, kdy z 210 000 vyrobených vozů bylo ještě 87 procent kategorie SUV. Letos samozřejmě poměry změní malé vozy nově zařazené do výrobního programu.
Počet zaměstnanců se každým rokem zvyšuje. Například vloni v souvislosti se zahájením výroby malých vozů přibrali 1500 lidí, letos dalších 2100. Nyní má bratislavský závod 7600 zaměstnanců.
--------------------------------------------------------------------------------
Chcete si pořídit některé automily typu Škoda Citigo, Volkswagen Touareg nebo Audi Q7, teré jsou vyráběny na Slovensku?